Plátno Ja, vesmír, ktoré je podľa kurátorky Kataríny Bajcurovej „ukážkou povestnej umelcovej skromnosti a pokory pred veľkosťou a nekonečnosťou vesmíru, ktorý ho dodnes neprestáva udivovať“, uvádza Sikorovu výstavu Pri meraní tlaku a telefonovaní (Zamrežovaný zápisník) v bratislavskej Zahorian&co Gallery.
Už názvom maliar priznáva, že si svoj život nevie predstaviť bez slúchadla telefónu či mobilu. Ani pri telefonovaní, ani pri pravidelnom meraní tlaku však nezabúda na tvorbu, ktorú tiež k životu bytostne potrebuje. „Kým jednu ruku obsadzoval tlakomer, slúchadlo či mobil sám, druhá ruka (už roky), okrem toho, že si poznamenávala potrebné a užitočné veci (hodnoty tlaku, telefónne čísla, mená, dátumy, termíny, stretnutia…) často čosi navyše automaticky a podvedome kreslila, čmárala, zapisovala. A kde-tu poodhalila možno aj viac, ako by sám autor chcel,“ prezradila Katarína Bajcurová.
Intímne informácie
Svojimi automatickými kresbičkami a poznámkami zapĺňa Rudolf Sikora faxy, vytlačené e-maily, pozvánky, listy poznámkových blokov, jednoducho všetko, čo inde končí v odpade.
„Aj keď je svojím rodokmeňom konceptuálny umelec, vždy myslel a myslí v obrazoch, myšlienku diela i jej jednotlivé fázy vizualizuje v prvom rade na papieri. Telefonických kresbičiek a zápiskov vznikli stovky a, našťastie, neskončili v koši. V istej chvíli tvorivého osvietenia ho samého nielen upútali, ale nadchli svojou nezámernou a charakteristickou estetikou tak, že sa rozhodol s nimi ďalej pracovať,“ spomenula kurátorka.
V protiklade s rozmernými prácami Rudolfa Sikoru pripadajú návštevníkovi jeho cykly Poznámky 2009/2013 či Poznámky 2011/2013 prekvapujúco „malé“. Nečudo, autentické listy povýšil adjustovaním na artefakty, ktoré ponúkajú trpezlivému „čitateľovi“ množstvo „intímnych“ informácií o autorovi. Hovoria o stretnutiami a povinnosťami nabitom jedinom pracovnom dni, o operácii oka, o nízkom tlaku, o potrebe roztriediť lieky, o nutnosti prerobiť podklad pod mrežu či o ceste s kolegom Jurajom Melišom do Nových Zámkov.
Aj po vizuálnej stránke je čo objavovať. Odkazy na Maleviča, obľúbený a opakujúci sa motív kríža, nezvyčajné „štúdie architektúry“, obľúbené mreže, väzniace všetko slobodné, až po torzo figúry Jozefa Jankoviča. Jednoducho, zahĺbiť sa do Sikorových poznámok chce veľa času a otvorenú myseľ.
Zamrežovaný zápisník
Aj na počiatku ôsmich veľkorozmerných plátien boli automatické kresbičky na makulatúre. Otvorene to Sikora priznáva ich vystavením, ktoré je zároveň konfrontáciou prvotného nápadu a definitívneho výsledku. Politickú anekdotu pripomína obraz s názvom 16. 1. 2012 na MK SR. Sikora vychádza z autentického záznamu stretnutia na ministerstve kultúry, na ktorom časť výtvarnej scény protestovala proti zámeru premeniť Danubianu na kunsthalle.
Sikoriáda, šľahajúca plamene troch odtieňov červenej, rozpráva aj o šiestich generáciách Sikorovcov. V centre expozície je trojica obrazov z cyklu Zamrežovaný zápisník. Témy napovedajú názvy: Zamrežovaný plán, Zamrežovaný tlak a Zamrežovaná hviezda. „Ako v tých najsilnejších dielach posledných desaťročí Sikora v Zamrežovanom zápisníku znovu odkazuje, že možno byť nielen osobným, ale zároveň aj angažovaným vo veciach, ktoré majú širšiu platnosť a týkajú sa nás všetkých,“ dodala kurátorka Katarína Bajcurová.
Výstava nových cyklov Rudolfa Sikoru Pri meraní tlaku a telefonovaní (Zamrežovaný zápisník) bude v bratislavskej Zahorian&co Gallery na Mierovej 7 do 25. apríla. Patrí k tým, ktoré rozhodne treba vidieť. Výtvarníkove diela a ich umelecké i ľudské posolstvo sa nadlho vpečatia do oka, mysle i duše.