Tento rok po prvý raz pridal organizátor, ktorým je Nadácia – Centrum súčasného umenia, navyše aj rezidenčný pobyt na Nástupišti 1 – 12 v Topoľčanoch. Výsledok 21. ročníka súťaže vyhlásili v sobotu večer v Banskej Bystrici.
K vytvoreniu projektu s názvom Úder pěstí o zeď, který zní celý den ich inšpirovala skutočnosť. Výtvarníčky mali ateliér v bývalej textilnej továrni Vlnena v Brne. Po zatvorení prevádzky sa v nej usídlili umelci. Nový majiteľ komplexu sa rozhodol budovu zbúrať, takže všetci museli šesť desiatok ateliérov opustiť. Umelecká dvojica sa to dozvedela v čase, keď sa svojou tvorbou „prebojovala“ medzi štyroch finalistov Ceny Oskára Čepana. Pretože podobné veci sa nedejú len v Brne, ale v celej strednej Európe, nemuseli tému hľadať dlho. Vlastnú trpkú skúsenosť pretavili do umeleckého diela.
„Julia Gryboś a Barbora Zentková odmietajú zaujať vyhranený postoj k akémukoľvek médiu. Ich práca je výsledkom komplexnej a afektívnej reakcie na ich prostredie. Takto vytvárajú koláž pocitových vnemov,“ skonštatovala medzinárodná porota vo svojom hodnotení víťaznej práce. Poľka Julia Gryboś a Slovenka Barbora Zentková sa zoznámili počas bakalárskeho štúdia na Ostravskej univerzite, ateliér maliarstva absolvovali na VUT v Brne.
Podlaha vyskladaná z kusov vyblednutého linolea nesie stopy po bývalej priemyselnej činnosti. A zároveň je podkladom audiozivuálnej kompozície. Kroky návštevníka po farebných plochách spúšťajú zvukové pole a štartujú defilé kresieb na plátne.
„Šesťkanálová zvuková kompozícia rezonuje v priestore, každá zvuková vlna prináša divákovi iný pocit. V tomto diele je teda účasť publika kľúčovým elementom,“ zdôraznila porota. Tento rok o víťazovi rozhodli: kurátorka a kritička Lily Hall z Veľkej Británie, v Paríži tvoriaci vizuálny umelec Maxime Rossi, v Amsterdame pôsobiaci výskumný pracovník Dušan Barok, slovenský výtvarný teoretik Peter Tajkov a maďarský kurátor Barnabás Bencsik.
Z 54 umelcov, ktorí sa tento rok do súťaže prihlásili, získali nominácie aj Juraj Gábor, Daniela Krajčová a Lucia Luptáková. Od 4. júla, keď sa dozvedeli, že sú finalistami Ceny Oskára Čepana, mali čas vytvoriť pre výstavu nové práce. „Všetky diela finalistov boli vytvorené s vysokou mierou nasadenia a výstava potvrdzuje rastúci význam ocenenia,“ zdôraznili na záver členovia medzinárodnej poroty.
Každý z finalistov dostal v priestoroch Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici samostatnú miestnosť. Diváci sa s ich prácami mohli zoznámiť už od 8. novembra, výstava potrvá do 4. decembra.