Výstava: Vyzliekanie z kože

V bratislavskej Galérii Čin čin potrvá do 4. apríla výstava Michala Czinegeho Vyzliekanie z kože.

02.04.2017 12:00
Michal Czinege Foto: ,
Výtvarník Michal Czinege.
debata (1)

Majiteľka galérie Dorota Vlachová hovorí, že na tomto autorovi sa jej zdá veľmi zaujímavý jeho zvláštny prístup k maľovaniu. V Czinegeho tvorbe je totiž dôležitejšia forma, samotný proces maľby, než obsah, ktorý je akoby na prvý pohľad neviditeľný. Práve tento zašifrovaný obsah, ktorý je výsledkom  digitálnej manipulácie s pôvodnými obrazmi, nabáda divákov, aby hľadali Michalove odkazy, čo môže byť veľmi dobrodružné a hravé. Ako keby ten obraz nebol nikdy definitívny, stále mal možnosti…

Sám umelec o svojom spôsobe maľovania hovorí: „Diela majú vyjadrovať obnovu – akoby výmenu kože. Priestor Galérie Čin čin mi veľmi vyhovoval, preto som ju oslovil s týmto projektom. Svetelné a proporčné dispozície galérie Čin Čin sú pre mňa ideálne a hrali rolu aj pri maľovaní a výbere niektorých vystavených obrazov – najmä tých najnovších. Pracujem na téme regenerácie a obnovy, ale myslím to predovšetkým symbolicky. Veľkú úlohu zohráva pri tejto tvorbe proces a charakter vrstvenia maľby. Pripomína mi to vrstvenie kože.” Opýtali sme sa ešte experimentujúceho maliara, či do tých vrstiev vkladá svoje pocity. "Je to skôr záznam o premýšľaní nad maľbou a premenou vecí v čase.”

Michal Czinege (nar. 1980) vyštudoval VŠVU v Bratislave a je zaujímavý aj tým, že je považovaný za slovensko-fínskeho maliara. Má totiž za ženu Fínku, ktorá je tiež výtvarníčka, žijú vo Fínsku. Pre náš magazín sa nám svojho času v rozhovore Michal Czinege zdôveril: "Mňa zaujíma vždy videnie a obraz je vlastne o videní. To, že ja vidím veľmi zle, ma vždy akosi fascinovalo. Skúmal som možnosti videnia, presnosť a rôznosť videnia. Počas štúdií som sa dostal k problematike vzťahu digitálnych technológií a maľby, ktorý som aj spracoval v dizertačnej práci. Digitálna realita, to je jedna z vizualít, ktorú máme každodenne pred sebou – monitory, grafické programy a podobne. A potom je tu maľba, ktorá má tradíciu… Sú to vlastne dva typy virtuálneho videnia. Maľba sa zhmotňuje farbou a digitálna technika cez prístroje. Takže toto ma vždy zaujímalo: rôzne dekódovanie obrazu, lúštenie, zisťovanie, kde je hranica viditeľnosti obrazu.“ Michal Czinege je skrátka aj výskumník a v Galérii Čin čin si jeho postupy a výsledky môžete pozrieť priamo na nových dielach.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Galéria Čin Čin #Dorota Vlachová