Vizuálne umenie a ľudská skutočnosť na výstavách v Bethlenovom dome

V Stredoslovenskej galérii Bethlenovom dome v Banskej Bystrici sprístupnili dve vizuálno – poetické výstavy, ktoré spája umelecká zaujatosť, nadšenie pre tvorbu so slovom, obrazové vnímanie verbálneho jazyka a vzťah k umeniu.

09.06.2017 15:56
debata

Výstava Vizuálna poézia je inštalovaná na prvom poschodí a aj na prízemí, a to vo foyer. Výstava Nová skutočnosť. Ľudská, príliš ľudská v jednej miestnosti na prízemí a jednej stene.

Výstava Vizuálna poézia mapuje experimentálne formy poézie v posledných dekádach na Slovensku. Ako zamotaný uzol dvoch rôznych a predsa blízkych foriem umenia, približuje milovníkom kumštu pohľad na básnikov, ktorých opantalo výtvarné umenie a na druhej strane umelcov, výtvarníkov a maliarov, ktorí sa rozhodli komunikovať so svojim okolím v slovnej, písomnej podobe. Predstavuje sa tu viac ako štyridsať umelcov.

Nájdeme tu práce Vladimíra Popoviča z čias, keď za projekt Oblečená Maja získal ocenenie Osamelých bežcov. Medzi najvýznamnejších a najplodnejších autorov 60. rokov patrí Milan Adamčiak. Paralelne s Adamčiakom sa zúčastňovali svetových výstav vizuálnej poézie v Nemecku, Rakúsku a najmä v Latinskej Amerike Juraj Meliš a Rudolf Sikora. Druhá vlna básnikov a intermediálnych tvorcov začína v polovici 80. rokov. V ich tvorbe je badať slabnúci dozvuk 60. rokov, ale už aj nástup počítačov, performancií, akčnej a fónickej poézie.

Kým spisovatelia sa uchyľujú k obrazu ako ku kotve, ktorá im pomôže pristáť v bárke na rozbúrenom umeleckom mori,  výtvarníci sa uchyľujú k strohým, no efektívnym vyjadreniam. Citujme snáď vizuálnu koncepciu Monogramistu T D „nechcem byť slávny, chcem byť šťastný“ Alebo „ príliš mnoho minimalizmu“. Keď už sme spomenuli Oblečenú Máju Vladimíra Popoviča, dodajme, že v sieni venovanej tomuto výtvarníkovi sa nachádzajú aj diela významného predstaviteľa konceptuálneho umenia Ľubomíra Ďurčeka. Popovič ešte nedávno v jednom rozhovore pre tlač povedal, že vždy keď je človeku ťažko, treba siahnuť po knihe. A samozrejme nielen vtedy.

Odborným slovom sprevádzal návštevníkov vernisážou výstavy kurátor Michal Murín.

Výstava Nová skutočnosť. Ľudská príliš ľudská... Foto: Stredoslovenská galéria
výstava, Betlenov dom Výstava Nová skutočnosť. Ľudská príliš ľudská predstavuje najmladšiu generáciu košických umelcov.

Druhou výstavou v Bethlenovom dome je inštalácia s názvom Nová skutočnosť. Ľudská príliš ľudská. Nadväzuje na predchádzajúce projekty podobného zamerania a predstavuje najmladšiu generáciu košických umelcov. Témami, ktoré absolventi Technickej univerzity v Košiciach nastolili vo svojich umeleckých projekciách, je nielen otázka duševného zdravia zraniteľných ľudských bytostí, ale aj snaha nájsť bezprostredný vzťah k sebe samému, sexuálna túžba, kontinuálna strata, hranica, obsesia či frustrácia. Kurátorkou výstavy je Ivana Komanická a môžete na nej vidieť projekty a diela Paula Melkora Červeniaka, Martina Koniara, Štefana Bačinského, Ingrid Kepkovej, Adama Macka a Petra Maščáka. Výstavy potrvajú do 27. augusta 2017.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stredoslovenská galéria