Koncert Beyoncé musel zostať v tajnosti

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V dnešnej časti prinášame pohľad do zákulisia príprav koncertov svetových hudobných hviezd, ďalšie časti nájdete v Pravde v kultúrnej rubrike každý utorok.

24.09.2014 16:00
Kylie Minogue Foto: ,
Kylie Minogue vystúpi v Bratislave 19. októbra. Patrí medzi hviezdy, ktoré tu budú mať koncertnú premiéru.
debata

V polovici marca sa slovenskí fanúšikovia speváčky Kylie Minogue dozvedeli príjemnú správu. Popová hviezda vystúpi 19. októbra prvýkrát na Slovensku. Ako vyzerá zákulisie prípravy koncertov hviezd zvučného mena? A čo predchádza tomu, kým organizátori koncertu zverejnia takúto správu? „Pri Kylie Minogue sa napríklad čakalo, kým vydá nový album. V deň, keď vyšiel, vyšla aj správa o tom, ako sa darí jej aktuálnemu singlu v hitparáde a v súvislosti s tým všetkým sme mohli zverejniť aj to, že ide na koncertné turné, ktoré sa volá rovnako ako jej album Kiss me Once,“ prezrádza Zuzana Habodászová z agentúry XL Group, ktorá od roku 2001 zorganizovala na Slovensku koncerty takých hviezd ako Depeche Mode, Sting, Lenny Kravitz, Sade či George Michael.

Pri Beyoncé museli mlčať

Nezriedka majú organizátori koncert už potvrdený, informáciu však musia držať v tajnosti. „Bolo to tak napríklad pri Beyoncé. Všetko sme už mali potvrdené, ale nemohli sme to zverejniť skôr, ako počas Superbowlu oznámila celosvetové turné,“ hovorí Jana Mudríková z agentúry Vivien. Tá na Slovensku organizovala koncerty Boba Dylana, Leonarda Cohena, Alicie Keys, 50 Centa či Bryana Adamsa.

Ako sa vôbec promotéri – teda organizátori koncertov – dozvedia, že nejaká hviezda ide na turné? „Jej agent to oznámi všetkým zúčastneným, teda nielen nám, že ten a ten interpret ide na turné. My potom dáme ponuku a buď to vyjde, alebo to nevyjde, prípadne sa ponuka ešte ďalej dohaduje,“ vysvetľuje Zuzana Habodászová. „Sme na trhu dosť dlho, takže už vieme, ako sa asi pohybujú ceny umelcov. Snažíme sa dávať také ponuky, aby sme zbytočne neprestrelili a, samozrejme, ponuky musia byť reálne aj vzhľadom na to, akú máme kapacitu haly, čo sme schopní zaplatiť,“ dodáva Jana Mudríková.

Výhodu majú Praha alebo Viedeň – k dispozícii majú priestory pre násobne viac návštevníkov. „Robbie Williams mal so svojím najnovším swingovým projektom dva koncerty vo Viedni. Pokojne mohol spraviť aj koncert v Bratislave, ale určite zavážilo aj to, že vo Viedni koncert vypredá s menšími nákladmi a navyše, keď už tam mal rozloženú techniku, bolo to jednoduchšie,“ vysvetľuje Habodászová. Vždy je lepšie, ak sa koncert kúpi v rámci balíka viacerých vystúpení, napríklad aj v Prahe či Záhrebe, potom je to lacnejšie. Všeobecne platí aj to, že lacnejšie získate umelca, ak je práve na turné. Ak by ste chceli zorganizovať koncert niekomu, kto akurát nie je na cestách, bude požadovať o dosť väčší honorár.

Iba honorár nestačí

Po potvrdení, že sa slovenský organizátor vojde do časovej schémy turné, konzultujú organizátori so zástupcami hviezdy ceny vstupeniek, ale tiež náklady spojené s organizáciou a propagáciou koncertu. „Okrem honoráru chcú umelci väčšinou aj 90 alebo 80 percent z čistého zisku, takže im záleží na tom, aké vysoké budú mať náklady. Tie sa totiž odpočítavajú z príjmov, a tak sú to vlastne aj náklady umelca,“ hovorí Mudríková. Honoráre áčkových hviezd sa podľa nej začínajú niekde okolo 600-tisíc eur. Pri Beyoncé táto suma stúpa k miliónu eur. Ide však iba o čistý honorár, ku ktorému treba pripočítať ďalšie náklady aj vo výške 200– až 300-tisíc eur.

V tom, kde sa koncert bude konať, zohrávajú úlohu aj peniaze. Organizátor si musí dobre spočítať, koľko vstupeniek a za akú cenu musí predať, aby sa mu koncert oplatilo organizovať. „Vstupenky nemôžete predávať veľmi draho ani veľmi lacno. Keby ste ich predávali draho, tak vám to neodsúhlasí manažment umelca, ak lacno, tak by ste na tom zase prerobili. Samozrejme, s cenou vstupenky môžu pomôcť aj sponzori. Vždy sme veľmi vďační, ak vďaka nim môžeme znížiť cenu vstupenky,“ vysvetľuje Mudríková.

Výber vhodného priestoru je limitovaný aj jeho technickými parametrami. „Hala musí spĺňať určité parametre, aby sa tam dalo vešať zariadenie, ktoré si hudobníci privezú. Zaujíma ich aj zákulisie, koľko je tam šatní a podobne,“ vysvetľuje Habodászová. A dôležité je aj to, koľko zariadenia si so sebou umelci privezú. „Keď príde produkcia, ktorá má 20 kamiónov, ťažko ju spravíme napríklad v NTC, lebo sa tam jednoducho nezmestí.“

Podľa Habodászovej sa organizovaním takéhoto typu koncertov dá na Slovensku uživiť. „Nie je to nejaká bočná aktivita, je to naša hlavná aktivita, ale, samozrejme, ak by nám nevyšlo pár akcií za sebou, tak z toho môže vzniknúť problém.“

O niektorých hviezdach sa hovorí, že sú na Slovensku nezaplatiteľné a do tejto kategórie spadá aj Beyoncé. „Koncert sme spravili, kanceláriu sme nezavreli, fungujeme ďalej, takže zaplatiteľný bol,“ hovorí Mudríková.

Nejde iba o peniaze

Organizovanie koncertov áčkových hviezd napriek tomu nie je len o peniazoch, ale aj o vzťahoch. Tie sa dajú budovať cez internet, ale aj osobne na medzinárodných konferenciách v Los Angeles či Londýne, ktoré sa venujú koncertom a stretávajú sa na nich promotéri, agenti či manažéri. „Práve v Londýne som sa skamarátila s americkým agentom Beyoncé. Zhodou okolností má o rok a pol mladšie dieťa ako ja, takže sme mali a máme spoločné témy. Ľudsky sme si sadli a asi aj to zavážilo,“ vysvetľuje Mudríková, ako sa slovenská agentúra dostala k organizovaniu turné, ktoré inde zabezpečovali nadnárodné promotérske firmy. „Povedal mi: Jana, ste nezávislý promotér, idete do toho s najmenšou halou – nesklamte moju dôveru. To sa nám podarilo, a tak verím, že keď Beyoncé pôjde v budúcnosti na turné, opäť ju privezieme na Slovensko.“

A čo všetko treba zabezpečiť tesne pred koncertom? „Na to viem odpovedať presne, pretože práve sme tesne pred koncertom kvarteta Il Divo, ktoré 27. septembra vystúpi v bratislavskej Slovnaft Aréne,“ hovorí Mudríková. „Intenzívna práca sa začína zhruba dva týždne pred koncertom, keď sa dáva dokopy finálna produkcia. Dohadujú sa veci ohľadom našej lokálnej produkcie, ktorá všetko pripraví, aby mohla prísť zahraničná produkcia a zavesiť si svoj zvuk a techniku do haly,“ vysvetľuje ďalej a dodáva, že jej prácou je zúčtovanie sa s umelcom – teda sumarizácia všetkých nákladov, faktúr, zmlúv a tiež celková dokumentácia kampane, ktorá koncertu predchádzala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Beyonce #koncert #seriál #organizácia #Kylie Minogue #Ako sa robí #svetové hviezdy