Banskobystrickú časť má festival síce za sebou, no program vrcholí v bratislavskej Novej Cvernovke koncertom poľskej pianistky Hanie Rani.
„Momentálne je festival lokálnou prehliadkou s určitými presahmi. Snažíme sa predstaviť zaujímavé projekty, najmä hudobné. Žánrovo sa neobmedzujeme, no posledné dva roky sú vystúpenia v Bratislave zamerané na súčasnú vážnu hudbu,“ približuje organizátor festivalu Miro Lánik.
"Minulý rok vystúpil Masayoshi Fujita, japonský xilofonista a 10. decembra vystúpi v Novej Cvernovke pianistka Hania Rani. Nevyplýva z toho, že Barbakan sa teraz venuje konkrétnemu žánru, jednoducho to tak prirodzene vyšlo. Interpreti, o ktorých sme mali záujem, práve v tomto období mohli prísť. Rovnako Jay Jay Johanson, ktorý mal v čase nášho festivalu turné s novým albumom, a tak minulý piatok v Banskej Bystrici vystúpil so svojím najnovším programom,“ hovorí Lánik.
Barbakan teda nechce byť žánrovo zaškatuľkovaný ako festival zameraný na triphop, melancholický pop či vážnu hudbu. "Snažíme sa prezentovať umenie, ktoré sa nám v danom období zdá zaujímavé, invenčné a aktuálne,“ vysvetľuje Lánik. A kto je to tá Hania Rani?
"Živé vystúpenie Hanie Rani som zatiaľ nevidel, no páči sa mi najmä atmosféra, ktorú jej hudba má. Hania je poľská pianistka žijúca a tvoriaca v Berlíne a možno ju zaradiť do súčasnej vážnej hudby. Štýlovo by som ju prirovnal k tvorbe Ólafura Arnaldsa, Nilsa Frahma alebo Jóhanna Jóhannssona, no, samozrejme, je to unikátne, iné, vyplývajúce z jej osobnosti.“ Rani vyrastala na Chopinovi, ktorého tvorba je vrcholom klavírneho majstrovsta, študovala vážnu hudbu, jazz a elektronickú hudbu a na jar vydala debutový album Esja.
Banskobystrický program je podľa Lánika koncipovaný o čosi ináč, ako dramaturgia koncertov v Bratislave. "Na festivale vystúpili napríklad The Universe, Modré hory, Jerguš Oravec či spomínaný Jay Jay Johanson. Posledné dva roky sa však snažíme o prienik do Bratislavy, najmä pri zahraničných interpretoch, pretože skladba publika v Banskej Bystrici a v Bratislave sa veľmi líši. V Bratislave by bola zrejme väčšia návštevnosť na koncerte Jay Jay Johansona, ako bola v Banskej Bystrici. Tu návštevníci preferujú skôr interpretov, ktorých poznajú, pričom v Bratislave je väčšia ochota ísť aj na koncert neznámeho interpreta a hľadať novú, zaujímavú hudbu,“ uzatvára Lánik.