Po Potterovi prišli upíri. Pobláznili svet

Iba týždeň stačil druhej časti upírskej ságy Twilight na to, aby sa stala druhým najlepšie zarábajúcim upírskym filmom. Rebríček na stránke boxofficemojo.com, ktorý zisky upírskych filmov sleduje od roku 1978, vedie prvá časť ságy podľa knižného bestselleru Stephenie Meyerovej. Prečo je taká úspešná?

26.11.2009 06:00
Stephenie Meyer Foto:
Autorka bestsellerov Stephenie Meyerová

Podľa Petra Nováka zo spoločnosti SPI International, ktorá film na Slovensku distribuuje, využila séria medzeru na trhu. „Doteraz tu nebolo nič podobné, presne cielené najmä na mladšiu časť ženského publika. Na rozdiel do mužskej časti, ktorá má v kinách veľa sci-fi, fantasy filmov a podobne,“ povedal Novák. „Aj napriek horším kritikám od odbornej verejnosti film oslovuje tínedžerky a vyvoláva v nich veľmi silné emócie, vďaka ktorým potom vzniká ošiaľ,“ dodal.

Matúš Mládek z vydavateľstva Tatran, ktoré vydalo všetky štyri časti Meyerovej ságy v slovenčine, si myslí: „Keď porovnám Rowlingovú alebo Meyerovú, ale napríklad aj Nekonečný príbeh Michaela Endeho, všetko sú to knihy, ktoré sa odohrávajú v súčasnosti. Je v nich dotyk s realitou, a teda aj možnosť, že sa môžu stať aj v skutočnosti, hoci je to fikcia.“ A úlohu zohráva aj to, že knižky a filmy určené najmä mládeži sledujú aj dospelí. „Je to priamy výsledok toho, ako Rowlingová zmenila knižný priemysel. Deti sú teraz ochotné čítať päťstostranové romány a dospelí sú ochotní čítať knihy napísané pre deti,“ napísal magazín The Times.

Vo svete vyvolal príbeh upíra Edwarda (má 17 rokov už od roku 1918, nadprirodzené schopnosti a je nesmrteľný) a jeho lásky Belly, obyčajného osamelého dievčaťa, hotový ošiaľ. Fanúšikovia celej ságy sa obliekajú a líčia podľa vzoru svojich hrdinov. Píšu vlastné príbehy inšpirované Twilight ságou či dokonca zakladajú hudobné skupiny. Ich repertoár tvoria pesničky inšpirované Meyerovej dielom. Michiganská spravodajská televízia WZZM13 zase informovala, že 45-ročný návštevník kina po projekcii pohrýzol do krku tínedžerku. Krv však netiekla.

Meyerová, žena v domácnosti, je mormónka a témy ako násilie a sex sú jej cudzie. Hoci k upírskej tematike patria. „Cítila som tlak, aby som zaradila veľkú sexuálnu scénu. Ale priamočiary sex nájdete hocikde inde. Je ťažšie nájsť romancu, v ktorej hrdinovia zostávajú pri držaní sa za ruky,“ povedala spisovateľka, ktorú viac ako upírske príbehy inšpirovala klasika. Pri prvej časti to bola Pýcha a predsudok, pri druhej Rómeo a Júlia, pri tretej zase Búrlivé výšiny.

Twilight sága na Slovensku
Prvá z kníh Twilight ságy vyšla v slovenskom preklade v auguste 2008. Momentálne sú v kníhkupectvách všetky štyri časti série.

Z prvej časti ságy sa na Slovensku predalo okolo 30-tisíc kusov, z druhej a tretej okolo 25-tisíc kusov a zo štvrtej zatiaľ asi 20-tisíc kusov.

Filmovú verziu prvej časti ságy Súmrak videlo na Slovensku od jej januárovej premiéry zhruba 90-tisíc divákov. Druhá časť Twilight sága: Nov má slovenskú premiéru dnes a tretia príde do kín na budúci rok v júli.