Pattinson: Nechcem vidieť do duší svojich priateľov

Postava upíra Edwarda Cullena zo sfilmovanej ságy spisovateľky Stephanie Mayerovej Twilight spravila z britského herca Roberta Pattinsona idol tínedžerov. Minulý rok po premiére Twilight sága: Súmrak si herec ešte nemyslel, že film o láske medzi tínedžerkou Bellou a upírom mu výrazne zmení život. Hrdinovia filmu však spôsobili medzi priaznivcami upírskeho príbehu šialenstvo. Ich popularita sa dá porovnávať so slávou najžiadanejších hollywoodskych hviezd a film zarobil viac ako 400 miliónov dolárov. Úspech v novembri odpremiérovanej druhej časti s názvom Twilight sága: Nov nenecháva na pochybách, že nebezpečná láska na filmovom plátne spôsobuje podobný ošiaľ.

03.12.2009 15:59
Robert Pattinson Foto:
Robert Pattinson

Prekvapila vás pozornosť fanúšikov a médií, ktorú vám postava upíra v oboch sfilmovaných dieloch ságy Twilight priniesla?
Každý deň, len čo sa zobudím, musím tvrdo pracovať, a tak nemám čas vytvárať si nejaké názory na okolitý svet. Snažím sa preto popularitu brať s nadhľadom a oddeľovať vlastný život od toho, ktorý prežívam ako herec. Prekvapuje ma však nielen popularita. Práve pred niekoľkými dňami som zistil, že už o mne vyšlo najmenej sedem neautorizovaných biografií. Našťastie všetky sa začínajú až od mojich dvadsiatich rokov.

Určite ste už nový film videli viac ráz. Čo vás najviac zaujme, keď vidíte hrať sám seba?
Film som videl iba raz. Možno myslíte na to, či sa na film pozerám ako na prostriedok sebabičovania, či ako na príbeh, na ktorom sa chcem pobaviť. V tomto prípade išlo o kombináciu obidvoch. Stalo sa mi to po prvý raz počas mojej hereckej kariéry.

Sledujete svoje úspechy na internete? Diskutuje sa tam nielen o hercoch, ale aj o nápadoch, ktoré si diváci želajú vidieť v pokračovaniach Twilightu. Má to na vás nejaký vplyv?
Takmer nič z toho nečítam. Niekedy sa pozriem, aby som si potvrdil vlastný názor a zistil, čo píšu o mojom výkone. Nenechávam sa tým však ovplyvniť. Ľudia majú svoje predstavy, ktoré sa snažia presadiť, a veria im. Zahŕňajú všetko – od vzťahov, obliekania až po líčenie. Dokonca aj také, čo sa týkajú rasy. Napríklad fanúšikovia z Ázie si želajú vidieť v hlavných úlohách podobných hrdinov, rovnako aj Afroameričania.

Nedávno ste vyhlásili, že začínate mať obavy, aby vás nejaký blázon nepobodal.
Moje slová boli asi reakciou na niečo, čo mi bolo nepríjemné. Stáva sa, že fanúšikovia čakajú na mieste, kde sa má nakrúcať. Často aj dlhšie ako tri dni. Neodradí ich ani počasie. Neviem si predstaviť, že by som mal napríklad pri autoservise čakať na nejakého mechanika, len aby som ho videl. Herectvo je podľa mňa podobná práca, a preto sa mi to zdá čudné. Snažím sa neodmietnuť nijaké stretnutie s ľuďmi, ktorých moja práca dokázala zaujať, ale ešte stále si na to zvykám. Dokonca ma to už prestáva znervózňovať a začínam to chápať.

Mali ste aj vy podobnú vášeň?
Určite. Spomínam si, že keď som po prvý raz videl film Prelet nad kukučkiným hniezdom, začal som sa obliekať ako Jack Nicholson. Našťastie to netrvalo dlho. Potom som sa platonicky zamiloval do herečky Patricie Arquetteovej. Dopadlo to rovnako.

Užili ste si s kolegami počas nakrúcania aj nejakú zábavu?
Veľa toho nebolo. Tvrdo sme pracovali až dvanásť hodín denne. Chápem, že nijaký film sa bez niečoho podobného nezaobíde. V práve dokončenom pokračovaní ságy s názvom Zatmenie mi v jednej scéne Bryce Dallas Howardová trhne hlavou dozadu. Dohodli sme sa, že v rukách bude mať pripravené vlasové príčesky môjho dvojníka. Mal som zrevať od bolesti a utiecť zo scény. Urobil som to a jej zostali v rukách prilepené vlasy, ktoré každého vydesili, lebo si mysleli, že ma skutočne skalpovala.

Prekvapilo vás, ako sa počas jedného roka zmenil Taylor Lautner, ktorý hrá postavu vlkolaka Jacoba?
Nielenže som mu závidel, ale zároveň som bol nešťastný, pretože som si uvedomil, že aj ja sám budem musieť začať cvičiť. Je to smiešne, ale každý od hercov očakáva, že podobne vypracovanú postavu, ako má on, musí mať každý z nás. Keď so ho po prvý raz uvidel, pripadal som si trochu zanedbaný. Mal som pocit, že sa musím veľmi snažiť, aby som sa dokázal presadiť oproti niekomu, aj keď je mladší ako ja.

Znamená to, že medzi sebou s Taylorom súperíte či dokonca na seba kvôli Kristen Stewartovej žiarlite?
Nemyslím, spolu sme sa počas filmovania stretli iba vo dvoch scénach. Čo sa týka žiarlivosti kvôli Kristen, to je len súčasť klebiet. Nie som podozrievavý a navyše sa v tejto časti veľmi neobjavujem.

Dá sa teda povedať, že v Nove za hlavnú úlohu zodpovedá Taylor?
Samozrejme. V tom je to pre mňa víťazná kombinácia. Ak bude film „prepadák“, môžem tvrdiť, že to je preto, že som si v príbehu príliš nezahral. Ak však bude úspešný, môžem povedať, že som bol jeho súčasťou.

V čom sa líši Nov od Súmraku?
Súmrak mal klasický happy end. Bella a Edward boli spolu a spoločne zvíťazili nad svojimi nepriateľmi. Nov poukazuje na novú skutočnosť. Obaja musia zvládnuť vývoj vzájomného vzťahu, oddanosť a nebezpečenstvo, ktoré z toho plynie. Keď Edward opustí Bellu, ponecháva ju v skutočnosti bez života a on sám sa tým zabíja, pretože sa stali navzájom od seba závislí.

Pristupovali ste teraz k úlohe Edwarda inak ako v prvej časti?
Máme za sebou skúsenosti z prvého dielu. Vďaka úspechu už nie sme v hraní takí neistí. Kirsten aj ja sme veľmi tvrdohlaví a dôrazní v tom, čomu veríme. Aj štúdio nám už častejšie ponecháva voľnú ruku a dáva za pravdu. Ponecháva na nás veľa rozhodnutí.

Želali by ste si, aby ste sa vďaka úlohe upíra, ktorá vás preslávila, stali nesmrteľným?
Je veľa spôsobov, ako sa s tým vyrovnať. Nepripadám si ako monštrum, skôr ako neochotný upír. A v nijakom prípade by som nechcel byť zaškatuľkovaný. Chcel by som dokázať oveľa viac, ako ľuďom piť krv. Stále čakám na niečo, čo sa z toho vyvinie, pretože status celebrity mi veľmi nesedí.

Minulý rok som sa vás pýtal, či nemáte strach, že vás Hollywood pohltí a vlastnú hudobnú tvorbu budete musieť nechať aj napriek tomu, že jedna z vašich piesní zaznela v Súmraku?
Stále milujem spev a hudbu. Počas nakrúcania tretieho dielu som oveľa menej času trávil v hotelovej izbe, a preto som sa mohol konečne venovať aj hudbe. Možno sa pokúsim niečo z toho ešte koncom tohto roku alebo začiatkom budúceho vydať na CD.

Práve ste skončili nakrúcanie tretieho dielu. Oslávili ste to s kolegami?
Vôbec nie. Skončili sme ráno a popoludní som už odchádzal na tlačové konferencie. Rýchlo som si musel zbaliť veci, ktoré som si na trojmesačné nakrúcanie priniesol. Úžasný bol hádam len pocit, že sa to všetko skončilo a je to za nami.

V čom boli Nov a Zatmenie pre vás iné?
Povedal by som, že som bol viac aktívny vo vzťahoch s inými postavami. V prvej časti sa venujem predovšetkým Belle, v druhej vlkolakom a v tretej sa viac spoznávam s Jacobom.

Kde ste čerpali inšpiráciu na stvárnenie upíra?
Nemusel som robiť nijaký špeciálny výskum ani napriek tomu, že kreatúry z Twilightu sú iné oproti klasickým rozprávkam. Existujú tisíce príbehov a rovnaký počet upírov, ale toto je iné. Nepodobáme sa im a nezomierame v ich štýle. Akoby celá doterajšia charakteristika chýbala. Nemám havranie vlasy, som blondín. Môžem sa pohybovať cez deň a robím aj ďalšie netypické veci. Snažil som sa to preto nepreháňať.

Využili by ste nejaké svoje skúsenosti z postavy upíra aj v ozajstnom živote?
Ak si myslíte, že by som chcel vidieť do duše svojich priateľov, to asi nie. V nijakom prípade by som nechcel vedieť čítať v ich predstavách. Čo ak by ma ohovárali?

Je pravda, že v ďalšom filme budete milencom Nicole Kidmanovej?
Želal by som si hrať s Nicole Kidmanovou, ale toto sú zatiaľ len dohady. Azda môžem povedať, že na adaptácii príbehu Bel Ami od Guya Maupassanta by som mal začať pracovať vo februári v Budapešti. Pre moje iné kontrakty sa však ešte môže veľa zmeniť. Aj tak však nesmiem prezradiť skutočných filmových partnerov.

V akom filme vás ešte budeme môcť vidieť?
Možno v ďalšej časti ságy Twilight.

V jednej ankete vás nedávno vyhlásili za najsexy muža na svete. Keď podobný titul získala Megan Foxová, vyhlásila, že sa hanbila. Ako ste reagovali vy?
Necítim sa byť ešte skutočným mužom.

Ako si predstavujete pokračovanie vašej kariéry?
Svojím spôsobom som blázon. Chcel by som robiť niečo, čo bude natoľko úspešné, aby som sa v osobnom živote mohol venovať všetkému, čo si prajem. Neviem však, či sa to bude týkať umenia. Nikdy som si nepredstavoval, že sa objavím v Hollywoode. Predtým som hral vo filmoch, ktoré nikto nikdy nevidel, ale vždy som to bral vážne a snažil som sa naučiť byť dobrým hercom. Twilight je pre mňa sága, v ktorej hrám hlavnú úlohu. Neplánoval som to a beriem to tak, ako to je. Je to pre mňa veľký test.

Robert Pattinson
Dvadsaťtriročný britský herec sa zviditeľnil postavou Cedrica Diggoryho vo štvrtom pokračovaní Harryho Pottera (Harry Potter a ohnivá čaša). Ešte predtým, ako stvárnil najkrajšieho upíra na svete a získal si srdce filmovej partnerky Kristen Stewartovej, účinkoval vo viacerých nie veľmi známych britských filmoch, nakrúcal pre BBC a zahral si aj na divadelných doskách. Sága Twilight mu priniesla svetovú popularitu a urobila z neho miláčika bulvárnych médií.

Twilight sága
Autorkou upírskej ságy Twilight je americká spisovateľka Stephanie Mayerová, ktorá začala písať na základe svojho sna, v ktorom sa dievčina zaľúbi do krásneho upíra. Ten sa musí rozhodnúť medzi láskou k nej alebo túžbou po krvi. Sen ju stále prenasledoval, tak táto žena v domácnosti za tri mesiace vytvorila prvý diel ságy pod názvom Súmrak. Román spôsobil svetové šialenstvo a z nej sa stala jedna z najúspešnejších spisovateliek vôbec. Postupne napísala ďalšie pokračovania Nov, Zatmenie, Úsvit a pripravuje piaty diel. Práva na sfilmovanie a predaj kníh o láske tínedžerky a upíra jej doteraz priniesli viac ako päťdesiat miliónov dolárov a knižky sa držali 143 týždňov na popredných miestach v rebríčkoch amerických bestsellerov.