Recenzia: Špiónska komédia s hviezdnym obsadením je skôr halucináciou ako filmom

Existujú filmy, ktoré síce neoplývajú bohvieakou umeleckou kvalitou, no človek si pri nich aspoň oddýchne. Jednoduchá zábava, pri ktorej nemusí veľa premýšľať, dobre padne po náročnom dni v práci. Také očakávanie vo mne vzbudila aj nová špiónska komédia Argylle: Tajný agent, ktorá práve vstúpila do kín. Aj ako nevinná akčná zábavka je však táto snímka príliš absurdná a divák z kina odchádza s myšlienkou: to bol ale guláš!

09.02.2024 07:00
Argylle Foto:
Dua Lipa a Henry Cavill na snímke z filmu Argylle: Tajný agent.

Henry Cavill, John Cena aj Dua Lipa

Elly Conwayová (Bryce Dallas Howardová) je autorkou populárnej knižnej série o tajnom agentovi menom Argylle (Henry Cavill). Hoci slávi úspech, žije skromne a jednoducho – v domčeku na samote pri jazere jej robí spoločnosť iba kocúr Alfie. Elly práve dokončila piatu knihu o Argyllovi, no jej mame Ruth (Catherine O'Hara) sa nepáči záver a chce, aby na ňom lepšie zapracovala. Elly preto nasadne na vlak s tým, že navštívi rodičov, a zároveň sa s ich pomocou pokúsi napísať lepší koniec.

Vo vlaku sa jej však prihodí neuveriteľná vec: skutočný špión Aidan (Sam Rockwell) jej vysvetlí, že po nej ide zločinecká organizácia – presne taká, o akej píše vo svojich knihách. Zdá sa totiž, že sa príliš priblížila ku skutočným udalostiam, a teraz sa ju pokúšajú zlikvidovať. Elly akoby sa zrazu ocitla v jednom zo svojich románov – ako si však úzkostlivá introvertka poradí s profesionálne vycvičenými zabijakmi?

Tvorcovia snímky Argylle lákajú najmä na hviezdne mená, či už hovoríme o predstaviteľovi Supermana a Geralta z Rivie Henrym Cavillovi, perníkovom tatkovi Bryanovi Cranstonovi, speváčke Dua Lipe, wrestlerovi a pôvodcovi obľúbeného „memečka“ Johnovi Cenovi alebo držiteľke Oscara Ariane DeBoseovej.

Na obsadení sa teda rozhodne nešetrilo, no je nutné dodať, že niektoré zo spomínaných osobností sa vo filme objavia len na niekoľko minút. Aj s krátkym časom a so zlým scenárom si však vďaka svojim hereckým kvalitám dokázali poradiť – osobne ma potešila napríklad Sofia Boutella v úlohe držiteľky tajomstiev Saby Al-Badr.

Hereckí predstavitelia hlavných hrdinov, Bryce Dallas Howardová a Sam Rockwell, vytvorili charizmatické, aj keď trochu „uletené“ duo. Dobrým ťahom bolo obsadenie Catherine O'Hara (známa z filmu Sám doma, kde stvárnila Kevinovu mamu) do úlohy Ellinej matky. Samuel L. Jackson v snímke účinkuje ako bývalý riaditeľ CIA Alfred Solomon a divákovi sa zdá, akoby ho v podobnej úlohe videl už niekoľkokrát predtým.

Zaklínač Čítajte viac Recenzia fantasy hitu: Trpká rozlúčka s Geraltom. Prežije Zaklínač bez Henryho Cavilla?

Spoločný filmový vesmír

Ako sa na špiónsky film patrí, aj Argylle je plný neuveriteľných zvratov, ktorých je akosi priveľa. V istom momente si človek pomyslí, že ide hádam o paródiu. Lenže aj tá sa dá urobiť lepšie. Nie je jasné, čo s týmto filmom tvorcovia zamýšľali, aký bol ich cieľ.

Počas sledovania som si spomenula na žáner paródií, ktorý bol populárny najmä začiatkom nového milénia – patrili sem snímky ako Scary Movie, Toto je Sparta!, Disaster Movie, Úplná šupa či Sajrajt sága. V dnešnej klíme už podobné filmy, žiaľ, nevznikajú, no osobne som ich mala rada. Išlo o extrémny druh paródie, ktorá síce často prekračovala hranice, no nikto ich nebral príliš vážne, dokonca ani samotní tvorcovia – vizuálne efekty boli napríklad robené tým najnekvalitnejším možným spôsobom, išlo však o schválnosť.

Ak by bol Argylle koncipovaný takýmto spôsobom, možno by mu to pomohlo. Takto je kdesi na rozmedzí, divák si nie je istý, ako ho má vnímať. Keď sme spomenuli príšerné efekty pri paródiách, Argylle na tom nie je o nič lepšie. Zdá sa, že čím ďalej sa posúvame v deji, tým sú horšie, a nepomáha tomu ani nešikovne zvolená hudba. Témy, ktorým sa snímka venuje, ničím nevynikajú – boj dobra so zlom, láska, zrada…

Argylle má spoločný filmový vesmír so sériou Kingsman – spája ich osoba režiséra Matthewa Vaughna, no v ich celkovom tóne je cítiť podstatný rozdiel. Zatiaľ čo Kingsmani sú o dosť vulgárnejší a násilnejší, Argylle je v mnohých aspektoch umiernenejší. Možno, že ak by sa vydal cestou Kingsmanov, bol by výsledok lepší.

Záverečný dejový zvrat a medzititulková scéna, ktorá tieto dva vesmíry spája, nedávajú žiaden zmysel, naznačujú však pokračovanie. Hádam bude lepšie ako prvý diel, ktorý akoby bol jednou veľkou halucináciou hlavnej hrdinky po tom, čo sa udrela do hlavy.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Argylle