Renate Bertlmann je ostrá ako skalpel. Koho si pohnevala polystyrénovým vajíčkom?

"Teší ma, že sa ľudia pri pohľade na moje diela nenudia. Estetika mojej práce je zvodná, ale je to tiež pasca. Keď sa priblížite, bodne vás,” definuje rakúska umelkyňa Renate Bertlmann svoju tvorbu a po zhliadnutí jej retrospektívnej výstavy s ňou nemožno nesúhlasiť. Azda najviac sa do pamäti vryjú ružové prsia z nafúknutých kondómov či protézy na rukách s ostrými čepeľami skalpelov. Až na druhý pohľad vidieť, že na ruke umelkyne nahradili zvodnú manikúru dlhých nechtov.

11.11.2023 11:00
debata
Renate Bertlmann: Tender Pantomime 4 (1976) Foto: Renate Bertlmann / Bildrecht, Vienna
renate bertlmann Renate Bertlmann: Tender Pantomime 4 (1976)

Irónia a karikatúra sa stali jej konceptuálnym nástrojom v procese vyrovnávania sa s kontroverznými témami ako pornografická konzumácia ženského tela. Používa ich ako obranu pri prekonaní zraniteľnosti vyplývajúcej z rodových stereotypov. Jednej z vedúcich osobností rakúskeho performatívneho umenia a avantgardy a členke slávneho viedenského akčného hnutia (sformovalo sa v 60. rokoch a vystúpenia sa vyznačovali extrémnymi, šokujúcimi scenármi, kde umelci používali krv či zvieracie vnútornosti) je venovaná výstava Fragile Obsessions v múzeu moderného umenia Belvedere 21 vo Viedni. Ikonická budova povojnovej moderny je štedrým priestorom, kde možno spoznať tvorbu a filozofiu tejto neobyčajnej umelkyne.

Renate Bertlmann počas performance Sling Shot...
Renate Bertlmann: Tender Pantomime 4 (1976)
+5Renate Bertlmann: Diverse Farphalle Impudiche...

Čo ukrýva polystyrénové vajíčko

Renate Bertelmann je aktívna od konca 60. rokov a využíva celé spektrum médií a materiálov, najmä latex, plast a oceľ, prostredníctvom ktorých skúma sexualitu ako silu a nástroj vzdoru voči patriarchátu.

"Na začiatku 70. rokov som sa zapojila do ženských hnutí Lib. Kreatívna spolupráca so ženami, analýzy patriarchálnych mechanizmov represií a všetky osobné skúsenosti tohto obdobia výrazne ovplyvnili moju umeleckú prax. Podpísali sa na forme aj obsahu,” približuje umelkyňa v rozhovore pre londýnsku galériu Tate. Študovala maľbu na viedenskej Akadémii výtvarných umení, ako jedna z mála žien v tomto "mužskom” odbore a už vtedy pociťovala chýbajúcu ženskú silu. Maskulinitu odzbrojila napríklad sériou Exhibicionizmus, kde zobrazuje rôzne polohy obnažených mužských zadkov a semeníkov.

Renate Bertlmann: Diverse Farphalle Impudiche... Foto: Elfriede Mejchar
bertlmann renate Renate Bertlmann: Diverse Farphalle Impudiche (1983)

Bertlmannovej žiarivo farebný, výrazom jemnocitný, no pod povrchom ironický a úderne priamy komentár vykorisťovania ženskej sexuality, rodových rolí, násilia, vojny, ale aj lásky a materstva prináša zaujímavý pohľad na vývoj ženskej umeleckej emancipácie. V 70. rokoch sa stala súčasťou viedenskej feministickej scény sformovanej okolo umelkyne Valie Export. Avšak pre jej zobrazovanie mužských pohlavných orgánov ju feministky kritizovali ako málo feminínnu, mužom kritikom a umelcom zas vadilo, že sa upína na falus a neangažuje sa ako feministka v ženských témach. Bola skrátka príliš provokatívna a aj o krok vpred.

Warhol Čítajte viac Warhol odchádzal vždy bez rozlúčky. Jeho pätnásť minút slávy trvá

Keď Valie Export v roku 1975 zorganizovala vo Viedni prvú čisto ženskú výstavu Magna Feminismus: Art and Creativity, vtedajší riaditeľ galérie ju chcel zrušiť práve pre Bertlmannovej dielo Exhibicionizmus. Cítil sa "vystavený”. Pritom dielo nereflektuje mužský rod explicitne, rovnako môže ísť o ženské pohlavie alebo oboje. "Moja radikálna a nekompromisná umelecká tvorba privádzala do rozpakov a zdala sa čudná pre obe pohlavia. Možno bolo pre mňa nové zamerať sa na skúmanie a vytváranie nového obrazu muža ženou, nielen ženy ženou,” reflektuje umelkyňa. Je zaujímavé vystaviť sa spomínanej sérii dnes, v prítomnosti iných diel výstavy totiž pôsobí nenápadne, pohlavné orgány sú redukované na neškodné polystyrénové vajíčko.

Renate Bertlmann počas performance Sling Shot... Foto: Reinhold Bertlmann
bertlmann Renate Bertlmann počas performance Sling Shot Action v roku 1980 v New Yorku.

Výskum v sex shope

Bertlmannovej tvorba je inšpirovaná redukovaným formálnym jazykom reklamných letákov a komerčných katalógov, ale aj predmetmi dennej spotreby ako detské cumle (ich tvar aj materiál majú v kontexte sexualizácie ženského tela ostrovtipný význam) či fetišizované komodity zo sexshopov. Zbierala tu všetko, od kondómov pripomínajúcich prsia, až po nafukovacie sex bábiky. Jej inšpiráce či tvorivé metódy sa približujú k pop artu, ktorý v 60. a 70. rokoch v Rakúsku reprezentovala napríklad umelecká skupina Wirklichkeiten, umelkyňa Kiki Kogelnik či maliar Christian Ludwig Attersee. Bertlmann sa k nim však neradí.

Niekto jej diela označí za provokatívne, no jej tvorivú energiu vystihuje skôr priamosť a živelná spontaneita. No prechádzajúc výstavou rámcovanou tromi dekádami (od 60. po 90. roky) je to predovšetkým neha, dievčenskosť a nebojácnosť vyjadriť nesúhlas s udržiavaním status quo.

Pohľad na výstavu venovanú tvorbe Renate... Foto: Johannes Stoll / Belvedere
Renate Bertlmann Pohľad na výstavu venovanú tvorbe Renate Bertlmannovej vo Viedni.

Milujem, teda som

Bertlmann svoje koncepty definovala v diele Amo Ergo Sum, kde sa zamýšľa okrem iného aj nad tvorivou energiou ako súhrou tela a duše. Predpokladom kreativity, ktorú umelec už podľa starovekých Grékov čerpal z éros, je práve zdravá sexualita. Bertlmann sa ju snaží ozdraviť a znovu definovať celou svojou tvorbou, niekde ako obscénny ženský vtip, inokedy priamym vystavením sa vlastnej zraniteľnosti.

Renate Bertlmann sa v roku 2019 stala prvou samostatne vystavujúcou rakúskou umelkyňou počas prestížneho Bienále v Benátkach a jej medzinárodný význam rastie práve v posledných rokoch. Dnes má osemdesiat rokov.

Jean Michel Basquiat LIKE-AN-IGNORANT Čítajte viac Basquiat maľoval proti rasizmu, očaril aj Warhola. Vo Viedni má prvú retrospektívu

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Viedeň #feminizmus #Renate Bertlmann