Spoločnou podmienkou na ich uvádzanie je schopnosť zvládnuť vypäté spevácke party. Toto kritérium neoklame ani vynaliezavá réžia. Nová inscenácia však nápadmi neprekypuje. Kedysi odvážny Marián Chudovský preladil na konzervatívnu strunu a začal obmieňať použité princípy. Prečítanie predlohy optikou, ktorá je spätá s historickým časom deja, nemusí byť nudou, ak drámu tvoria postavy, a nie ilustračný balast. Mohutný oblúkový portál výtvarníka Jozefa Cillera a historizujúce kostýmy Petra Čaneckého síce pozývajú do renesančnej Benátskej republiky, no konflikty hrdinov sa odohrávajú pred jej bránami. Na rampe, z ktorej je najlepšie počuť. No zároveň vidieť patetické gestá a bezradné pauzy.
Horizont, presýtený projekciami, spolu s prvkami pohybového divadla (faulom je pantomimické intermezzo počas prestavby javiska) odvádzajú pozornosť od duševných poryvov a skutočnej drámy vzťahov. Je to väčšmi koncert v kostýmoch. Žiaľ, s redukciou krásneho spevu
Rakúsky dirigent Friedrich Haider mal predstavu, aký pulz udeliť partitúre, aby obnažila vláčnosť árií, zaburcovala cabalettami a finále dejstiev tvorili prirodzenú gradáciu. K jej naplneniu potreboval pracovať sústredenejšie a mať poruke adekvátnejšie obsadenie. Z dvoch alternácií trojice ústredných postáv je jedinou internou sólistkou SND sopranistka z Austrálie. Ak by išlo o zámer, a nie stav núdze, mali by hostia pozdvihovať úroveň a motivovať.
Lepšie dopadol druhý večer, keď k ideálu skorého Verdiho a jeho Lucrezie sa priblížila spevná a v dramatických atakoch spôsobilá Louise Hudson. Zoltán Vongrey dal Francescovi farbu tónu aj emóciu výrazu. Uspokojil aj premiérový Miguelangelo Cavalcanti. Obaja tenoristi zápasili s výškami a plastickosťou fráz. Pokiaľ Rafael Alvarez (Jacopo) viackrát zlyhal, málo skúsený Boldizsár László sa aspoň čiastočne rehabilitoval. Pomenej vrúcnosti, diferencovania výrazu, ale aj približnosť v koloratúrach sprevádzali Lucreziu Jolany Fogašovej.
Premiéra Dvoch Foscariovcov ponúkla nanajvýš dramaturgický impulz. Inak skôr potvrdila vágny postoj prvej scény k trendom súčasného operného divadla a krízu v sólistickom ansámbli.
Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5
Giuseppe Verdi: Dvaja Foscariovci
dirigent: Friedrich Haider
réžia: Marián Chudovský
scéna: Jozef Ciller
kostýmy: Peter Čanecký
Opera SND, 1. a 2. premiéra – 22. a 23. októbra