Recenzia: Komická balada v GUnaGU o živote nielen na Zemi

13.04.2011 09:00
Csongor Kassai v jednej zo svojich mnohých úloh...
Csongor Kassai v jednej zo svojich mnohých úloh v hre prehovára do duše "zazipsovanému" Viktorovi Horjánovi. Autor:

Bratislavské divadlo GUnaGU svoj nekonvenčný humor šíri už 26 rokov, počas ktorých vytvorilo vyše 50 vlastných hier. Tá najnovšia vyšla z pera Viliama Klimáčka. Volá sa Baletky, hackeri, homlesáci & manažéri a presne to sú sociálne statusy jej hrdinov. Tak ako v každej hre, aj tu sú dôležitým prvkom aj samotní herci - teda Zuzana Šebová, Csongor Kassai, Viktor Horján a Robert Konzi Maduna. Nielenže s humorom a gráciou stvárňujú karikatúrne postavičky z bratislavských tmavých kútov, celkom slušne im ide aj hra na seba samých.

Fantasmagorická koláž
„Byť Bratislavčanmi nás baví!“ protestne skandujú bezdomovci, bezútešne vyhrievajúci priestory povestnej Hlavnej stanice. V zúfalej snahe skryť biedu slovenskej metropoly pred zrakmi blížiacich sa hokejových fanúšikov im totiž práve manažment železníc ponúkol lukratívny wellness pobyt kdesi ďaleko. No im sa nechce opúšťať bezpečie staničných lavičiek, kde majú svoje kartóny, bezodnú fľašu čuča a jeden druhého. Navzájom si spestrujú nekonečné dni bujarými historkami a vlastnými životnými príbehmi, ktoré mnohé vysvetľujú – nielen o nich, ale aj o živote na Zemi ako takom.

Dejová línia rozhodne nie je niečo, čo by mohlo predstavenie v GUnaGU obmedzovať. Napokon v tomto prípade skutočne nie je potrebné podsúvať publiku nejaký názor, posolstvo či pointu. Obraz, ktorý v koncentrovanej podobe uvidia diváci na javisku, môžu zazrieť aj na ulici všade tam, kde sa radšej nepozerajú. A názor naň už iste dávno majú. No v divadle aj z najbiednejších výjavov zo života vzniká pestrá fantazmagorická koláž, ktorú dopĺňajú aj duchaplné piesne – napríklad o zajacoch.

Pozorovacia metóda
Najnovší kus divadla GUnaGU sám seba zaškatuľkoval do kategórie sociálna groteska a do škatuliek pozatváral aj svojich protagonistov. Čo všetko sa môže skrývať pod nálepkou, akou človeka označí spoločnosť, či titulom, ktorý sa skvie pred jeho menom na vizitke?

I keď herci v krátkych „prestrihoch“, v ktorých sa na pódiu stávajú sami sebou, predvádzajú rôzne bizarné herecké metódy, čo ich naučili v škole, v praxi ich asi na túto hru najlepšie pripravila pozorovacia metóda. Príslušníkov špecifických skupín občanov, ktorých na pódiu stvárňujú, ilustrujú či napodobňujú pomerne dobre.

Keď robia zohratí profesionáli čosi, čo svojou neučesanou štruktúrou a divokým humorom pripomína skôr amatérske improvizácie, môže z toho vzniknúť všeličo. V prípade hry Baletky, hackeri, homlesáci & manažéri je to však svieža kombinácia bezprostrednosti a spoločenskej výstižnosti, ktorá má len málo slabších momentov.

Hodnotenie Pravdy: 4 hviezdičky z 5

Viliam Klimáček: Baletky, hackeri, homlesáci & manažéri
réžia: Viliam Klimáček
scéna a kostýmy: Silvia Balážová
hudba: Robert Konzi Maduna, Gipsy Jazz Band(a)
hrajú: Zuzana Šebová, Csongor Kassai, Viktor Horján, Robert Konzi Maduna
slovenská premiéra: 9. apríla, divadlo GUnaGU

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk