Shakespearov príbeh milencov ožil v hiphopovom háve

Hiphop ovládol javisko historickej budovy Slovenského národného divadla. Inscenácia Julio a Romea rozpráva poetikou ulice a pohybom príbeh slávnej Shakespearovej tragédie. "Nesmieme zaspať dobu, aj preto sme otvorili priestor novým žánrom a nezávislej tanečnej tvorbe," povedal riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský. Tanečné divadlo Julio a Romea, ktoré má v stredu 18. septembra druhú premiéru, vzniklo v koprodukcii Baletu SND a bratislavskej Street Dance Academy.

18.09.2013 14:00
Julio a Romea Foto:
Petra Almášiová v tanečnom divadle Julio a Romea.
debata

Hosťujúca režisérka Soňa Ferancová už s Lacim Strikom spolupracovala pri inscenácii Feministky na prvej slovenskej divadelnej scéne. „Laci mal ambíciu, aby jeho súbor robil tanečné divadlo a priznám sa, odjakživa som inklinovala k tancu, aj keď som robila zatiaľ iba činohernú réžiu. Chcela som si to vyskúšať a môžem povedať, že ma to baví,“ povedala autorka scenára a režisérka Soňa Ferancová.

Názov Julio a Romea je prešmyčkou, ktorá má diváka zaujať a pritiahnuť. Na javisku sa však odohráva príbeh Rómea (Laci Strike) a Júlie (Petra Almášiová).

„Shakespeare je môj obľúbený autor. Rómea a Júliu považujem za jednu z najkrajších a najlepších hier, aké kedy vôbec boli napísané. Ešte nikdy som ju neiscenovala, ale vždycky som po tom túžila. Jej príbeh je známy, a hoci väčšina ľudí asi nečítala Shakespearovu hru, každý aspoň z počutia vie, o čom príbeh Rómea a Júlie je,“ vysvetlila Soňa Ferancová, prečo si pre tanečné divadlo zvolila dôverne známy strhujúci príbeh.

Nedržala sa Shakespearovej predlohy na sto percent. Sústredila sa na najdôležitejšie dramatické situácie predlohy, dej a postavy. „Potom sme spoločne s choreografom Lacim Strikom tie situácie naplnili pohybom. Predstavenie vznikalo v nesmierne blízkej spolupráci, takže občas som kafrala do roboty choreografovi a občas zasa on do mojej roboty,“ pokračovala režisérka. Zdôraznila, že z tanečníkov Street Dance Academy sa jej podarilo vydolovať zaujímavé herecké výkony.

„Snažili sme sa absorbovať čo najviac z tanečného slovníka hiphopu a rôznych jeho štýlov,“ spomenul Laci Strike. Spolu so svojimi tanečníkmi prekračujú v inscenácii hranice žánru a komunikujú s rôznymi tanečnými štýlmi. Hudba, ktorú vybrala režisérka s choreografom, je síce tanečná, ale nie hiphopová.

„Priznám sa, že hiphop mi nie je moc blízky. Som generácia, ktorej sa ešte nedotkol. Nie je to úplne moja srdcovka, ale to neznamená, že pre mňa nie je zaujímavý,“ dodala Soňa Ferancová. Kostýmy a scénu navrhla Anna Neuschl Antmanová.

Podľa informácií pokladníčok SND ľudia, ktorí si kupujú lístky na klasickú inscenáciu Romeo a Júlia režiséra a choreografa Massima Moriconeho, si pýtajú zároveň aj lístky na novinku Julio a Romea. Vedenie prvej scény si od inscenácie sľubuje záujem najmä mladého publika.

debata chyba
Viac na túto tému: #Rómeo a Júlia #Slovenské národné divadlo #Julio a Romea #Laci Strike #hip hop #William Shakespeare