Zuzana Kronerová dostávala signály z neba

28.03.2014 16:00
Zuzana Kronerová
Zuzana Kronerová ako Rozália Lautmanová v americkom muzikáli Obchod na korze, ktorý v európskej premiére uvádza bratislavské Divadlo Nová scéna. Autor:

Ak by som si mohla vybrať, radšej by som "brala" postavu Tóna Brtka. Kvôli otcovi, ktorý ho hral v Kadárovom a Klosovom oscarovom filme Obchod na korze. Zavtipkovala si Zuzana Kronerová, ktorá v rovnomennom americkom muzikáli hrá a spieva postavu Rozálie Lautmanovej. V európskej premiére uvádza inscenáciu predlohy Bernarda Spira a Davida Nagyho dnes a zajtra bratislavské Divadlo Nová scéna.

„Kmotrem“ režiséra Petra Oravca bol Jozef Bednárik, nadšený výberom titulu. No vraj vás musel dlho prehovárať, aby ste tú úlohu vzali…

Spomínal mi, že sa muzikál Obchod na korze bude robiť. A veľmi chcel: Zober to, Zuza! Veď prečo nie, ale nevedela som, či je to naozaj aktuálne a či sa inscenácia uskutoční, lebo všeličo človek počuje, na všeličo sa teší, ale nakoniec sa to neuskutoční. A priznávam, keď k tomu skutočne napokon došlo, aj som trošku váhala.

Aký dôvod ste mali na váhanie a pochybnosti?

Film Obchod na korze je naozaj geniálny, nadčasový a je v zlatom fonde svetovej kinematografie, takže človek k tomu pristupuje s bázňou a pýta sa – na čo ešte raz? Lenže divadlo je celkom iné ako film, pracuje s inými výrazovými prostriedkami – tak ma to zlákalo. Samozrejme, najprv som si prečítala scenár, ktorý sa veľmi veľmi podobá na ten filmový. Dokonca by som povedala, že je s ním až zhodný. Scenár sa mi zdal dobrý, v poriadku, ale ešte stále som nebola rozhodnutá.

Prečo nie?

Poprosila som si ešte hudbu a songy. Na nahrávke, ktorú som dostala, spievali herci, čo hrali muzikál Obchod na korze na Off Broadwayi, len v doprovode klavíra. Muzika sa mi zdala veľmi dobrá, mala aj židovský charakter a to bolo pre mňa nesmierne zaujímavé. Tak som konečne povedala áno.

Čo váš vzťah k muzikálom?

Som veľmi náročná na tento žáner. Musí mať nielen vynikajúcu hudbu, ale aj vynikajúco napísané silné a hlboké libreto – až vtedy ma zaujíma. West Side Story ani nie je muzikál, ale skôr opera. Milujem aj klasickú operetu – keď ide o kvalitné dielo, má svoje miesto zvlášť v geografickom priestore Budapešť, Viedeň, Praha, Bratislava. Pre mňa sú vrcholnými muzikálmi Fidlikant na streche a Grék Zorba a tým vlastne aj končím. Od roku 1990 to tu s muzikálmi priam rozbujnelo, najmä v Čechách. Ale – slaboduché libreto, nezaujímavá hudba, v živote by som do toho nešla, aj keby ma neviem kto lákal.

Overili ste si teda kvality Obchodu na korze?

Zistila som, že skôr ako muzikál je to kvalitná hudobná dráma, tragikomédia. Tak som si povedala, prečo nie? Môj kamarát Jožko Bednárik bol už, bohužiaľ, v nebi, tak som z neba dostávala signály, aby som neváhala. Aj od môjho otca, aj od úžasnej Idy Kamińskej. Teší ma, že Obchod na korze je, či už z výtvarnej stránky, alebo z hľadiska režijnej koncepcie, výsostné divadlo. Ideme úplne svojbytnými divadelnými prostriedkami.

V čom je vaša muzikálová Rozália Lautmanová odlišná od filmovej, ktorú jedinečne stvárnila poľská herečka Ida Kamińska?

Napísaná je v podstate rovnako ako filmová Rozália. Autori muzikálu však rozšírili mnoho vedľajších postáv – napríklad rozohrali rôzne situácie manželov Brtkovcov s hudobnými číslami Evelíny Brtkovej – takže na javisku Lautmanová nemá až toľko priestoru ako vo filme – len štyri či päť nádherných songov, nie je však na scéne stále. Skutočnou hlavnou postavou je Tóno Brtko, ale téma zblíženia dvoch bytostí je tu, samozrejme, prítomná, keďže, ako som hovorila, scenár je veľmi podobný tomu filmovému.

Mali ste dvanásť, keď ste strávili v Sabinove dva týždne pri nakrúcaní Obchodu na korze. Čo vám ostalo v spomienkach?

Bola som uchvátená tým, že mestečko sa vrátilo v čase a bolo oblečené do roku 1942, všetky štíty boli premaľované, na námestí stála obrovská mohyla víťazstva. Do komparzu ma nevzali, čo mi bolo trošku ľúto, lebo som chcela mať krásne kvietkované šaty ako ostatné dievčatá, čo hrali vo filme. Ale som šťastná, že som videla Jána Kadára, ako režíruje, bol to nesmierne temperamentný a srdečný muž s obrovskou hrivou vlasov. Videla som za ním stáť Elmara Klosa, ktorý bol poradcom, nezasahoval priamo na pľaci.

Videli ste aj Idu Kamiňsku pri práci?

Nie, tú som stretla u nás doma, keď bola na návšteve, a nevedela som sa na ňu vynadívať, lebo to bola žena, ktorá sa ale vôbec nepodobala na tú krásnu starú židovskú babičku z filmu, ale bola to mladistvá šarmantná platinová blondína s krátko zastrihnutými vlasmi s obrovskými zlatými náušnicami a v dlhej róbe. No nesmierne atraktívna a vyzerala na štyridsať, mohla som na nej oči nechať. Medzi ňou a mojím otcom bol veľmi vrúcny platonický vzťah, veď o nej aj poviedku napísal, ako boli v kasíne v Cannes. Boli tam totiž spolu na festivale, na ktorom vyhral hlavnú cenu za herecký výkon.

Čo bolo pre vás najnáročnejšie pri tvorbe muzikálovej Rozálie?

Najťažšie možno bolo sa trošičku odosobniť alebo nepodobať sa na úžasnú Idu Kamińsku, veď to ani nie je možné. Snažila som sa ísť svojou cestou, tak dúfam, že sa to podarilo.

Povedali o muzikáli Obchod na korze

Peter Oravec, režisér muzikálu Obchod na korze

Príbeh rozvíja podobenstvo o zodpovednosti človeka nielen za svoj život, ale aj za životy ľudí okolo seba. Príbeh stolára Tóna Brtka rozpráva o zvlčilosti doby, ktorá vôbec nemusí byť len minulosťou. Jozef Bednárik bol nadšený výberom tohto muzikálu, veľa sme sa o ňom rozprávali. Bohužiaľ, keď som s ním mal konzultovať koncepciu muzikálu, nečakane a navždy odišiel.

Csongor Kassai, predstaviteľ Tóna Brtka

Muzikál Obchod na korze má silné posolstvo a zhrnul by som ho do jednej otázky: Nezdá sa vám, že je život príliš krátky na to, aby sme ho prežili v nenávisti?

Ondrej Kovaľ, predstaviteľ Tóna Brtka

Obchod na korze nie je práve ideálne dielo pre heroický odkaz. Sme tu svedkami fanatizmu bez vlastného názoru. Je prirodzené zapadnúť a patriť niekam, ak už je potrebné rozhodnúť sa. Vtedy človek prestane počúvať seba, inštinkt a pripojí sa k stádu. Tóno Brtko počúval seba, svoje svedomie a ocitol sa sám. Len my vieme, keď sledujeme jeho príbeh, že sa rozhodol správne. A to je odkaz…

Božidara Turzonovová, predstaviteľka Rozálie Lautmanovej

Je to veľmi silná téma, svojím spôsobom stále aktuálna, ktorá nesie v sebe posolstvo, a to, že ľudia dokážu spolunažívať a pomáhať si, a ak to niečo kazí, sú to práve ideológie a zámery mocných, ktorých malý bežný človek sa stáva obeťou.

Juraj Ďurdiak, generálny riaditeľ Divadla Nová scéna Bratislava

Rozhodli sme sa obetovať komerciu vážnym a hlbokým veciam, ktoré možno nebudú mať desaťtisícovú návštevnosť. Taký je napríklad aj tento muzikál. Zlo vždy fascinovalo. Časopriestor, v ktorom sa odohrávajú udalosti inscenácie Obchod na korze, nie je jedinou kapitolou histórie, v ktorej zlo víťazilo v ľudských myšlienkach a konaní.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#premiéra #rozhovor #Zuzana Kronerová #muzikál #Obchod na korze
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku