Príbehy o vášni, cti, vine a treste

Hoci sa ľahkomyseľná Lola vydala, nemieni sa vzdať ani bývalého milenca. Hriešny vzťah však musí Turrido podľa dávneho zvyku zaplatiť jej manželovi vlastnou krvou. Skutočný príbeh poslúžil Pietrovi Mascagnimu ku skomponovaniu opery Sedliacka česť, ktorá mala hneď po premiére v roku 1890 kolosálny úspech.

16.05.2014 12:22
32 33 sedliacka cest komedianti Foto:
Janette Zsigová (Nedda) a Marek Gurbaľ (Silvio) v Leoncavallových Komediantoch.
debata

Podobný triumf zažil o dva roky neskôr aj Ruggiero Leoncavallo premiérou jednoaktovky Komedianti. Inšpirovala ho tragédia starnúceho herca, ktorý sa krvavo pomstí svojej mladej nevernej žene i sokovi. Predlohou bol kriminálny prípad, ktorý súdil jeho otec. Po prvý raz uviedla v jeden večer Sedliacku česť a Komediantov Metropolitná opera v New Yorku. Vtedy – od 22. decembra 1893 – sa zrodila tradícia ich spoločného uvádzania.

Príbehom lásky, cti, viny, trestu a zúfalých prehier vdýchli nový život tvorcovia operného predstavenia, ktoré má v piatok večer premiéru v Štátnom divadle Košice. „Dramaturgiu tejto sezóny sme si pracovne nazvali divadlo na divadle, alebo lavírujeme medzi snom a realitou. A keď divadlo na divadle, tak sa neponúka iný koniec ako Komedianti, a čo iné k nim ako Sedliacku česť,“ uviedla dramaturgička opery Linda Keprtová.

„Myslím si, že pre publikum okrem Nabucca, Carmen a vo vynikajúcom obsadení Aidy, neexistuje príťažlivejší titu,l ako je táto operná dvojička. Určite je to sviatok opery, lebo sú to vrcholné veristické diela. Skutočné príbehy, ktoré sme mnohí v trochu inej podobe prežili,“ povedal hosťujúci režisér Michael Tarant. Aktuálne umelecký šéf súboru činohry Moravského divadla Olomouc, ktorý má na konte viac ako 140 operných, baletných a činoherných inscenácií nielen v Čechách a na Slovensku, ale aj v Nemecku, vo Švédsku, v Taliansku, Poľsku či Litve. „Michael Tarant je zárukou toho, že sa na javisku naplno prejavia emócie, charakteristické pre veristické opery,“ zdôraznila Linda Keprtová.

„V oboch operách je rovnaký počet sólistov, masový zbor a takmer symfonické zloženie orchestra. "Najvýraznejším znakom oboch je melodika. Melódie sú dramatické, vášnivé, je v nich množstvo kontrastov a kladú obrovské nároky na sólistov. Zároveň sú v nich obrovské zborové scény, ktoré sa dajú porovnať možno aj s Aidou,“ spomenul dirigent Peter Valentovič, ktorý sa podpísal pod hudobné naštudovanie talianskych veristických „dvojičiek“.

Podľa zbormajstra Lukáša Kozubíka sú zborové scény národné najmä kvôli ich masovosti. Okrem interného zboru prizval k spolupráci aj pätnásť externistov, navyše aj pätnásť členov detského operného štúdia, pre ktorých to bude najväčšia úloha v ich doterajšom účinkovaní.

Jedine sólista László Boldiszár účinkuje v oboch jednoaktovkách. V Sedliackej cti sa predstaví ako Turrido, v Komediantoch ako žiarlivý Canio. „Práve v kontroverznom Caniovi mám šancu ukázať rôzne roviny ľudského charakteru,“ dodal Boldiszár.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #opera #Štátne divadlo Košice #Sedliacka česť #Komedianti