Kvalitný americký muzikál, nekvalitná slovenská inscenácia

Muzikálová komédia Hairspray o dievčati s kilami navyše, ktoré si chce splniť sen a tancovať v televíznej súťaži, patrí medzi najlepšie broadwayské diela posledných rokov. V Európe ju preslávila najmä filmová verzia z roku 2007. V tento víkend ju v slovenskej premiére uviedli aj na bratislavskej Novej scéne.

21.05.2014 09:00
Hairspray Foto:
Sisa Sklovska ako Velma herecky podľahla afektovanej dekoratívnosti a v speve vyumelkovanosti.
debata

Už pred premiérou prekvapil plagát so Sisou Sklovskou v erotickom kostýme s alúziou na speváčku Cher. Táto štylizácia absolútne nesúvisí s poetikou a ideou Hairspraya. Ako sa ukázalo na premiére, takýchto omylov sa v réžii Štefana Kožku vyskytlo viacero. Prečo napríklad Sklovska ako seriózna producentka Velma predcvičuje súťažiacim choreografiu v spomínanom kostýme? A prečo musel režisér počas úvodnej optimistickej piesne vytvárať kontrast zábermi dopravných a iných katastrof? Okrem toho réžia podľahla aj statickosti, malej nápaditosti, nelogickosti, presýtenosti prvoplánovým humorom a insitným riešením mizanscén. Rozpočet pravdepodobne nedovolil vytvoriť výpravný muzikál, ale Kožka ani v základných rámcoch nedokázal dať inscenácii osobitejší rukopis a vystihnúť poetiku daného diela. Herci ak netancujú, zväčša len nečinne stoja a odriekajú text. Keďže väčšina z nich sú mladí absolventi alebo poslucháči konzervatória, ťažko im vyčítať hereckú neskúsenosť. Práve režijná ruka im mala pomôcť výkony prehĺbiť.

Správny muzikálový herec má ovládať tri základné elementy – herectvo, spev, tanec. V inscenácii ich obsiahol len Lukáš Pišta ako Seaweed. Hereckou prirodzenosťou, vysokou pohybovou kultúrou a výbornou úrovňou spevu ako jediný dokázal splniť všetky tri požiadavky. Ambíciu k tomu mal aj Vladislav Plevčík (Link), darilo sa mu najmä v speváckych partoch, ale v herectve podliehal povrchnosti. Simona Groschmidtová (Maybelle) zaujala najmä speváckymi kvalitami a jej sýty hlas ju predurčuje na veľkú kariéru, no v herectve absentovala akákoľvek osobitnejšia práca s intonáciou, mimikou či emóciou. Peter Sklár ako obézna Edna nevyužil hyperbolický potenciál, aby sa pohral s nuansami ženskej postavy, a jeho výkon ostal len vo vonkajškovej podobe. Sisa Sklovska ako Velma herecky podľahla afektovanej dekoratívnosti a v speve vyumelkovanosti. Monika Drgáňová ako Tracy ostala počas celého predstavenia spevácky aj herecky chladná. Chýbala jej základná herecká aj spevácka energia, spontaneita a vehementnosť.

Pozitívom inscenácie boli náročné choreografie Ladislava Cmoreja a Simony Machovičovej, ktoré presne vystihli atmosféru aj emóciu piesní. Práve choreografická stránka tvorí jedinú hviezdičku v hodnotení slovenského naštudovania Hairspraya. Inak sme videli inscenáciu nezaujímavú a vo všetkých javiskových zložkách nedoladenú.

Hodnotenie Pravdy: 1/5

Marc O'Donnell, Thomas Meehan, Marc Shaiman: Hairspray / réžia: Štefan Kožka / scéna a kostýmy: Miloš Pietor / hrajú: Monika Drgáňová/Renáta Gráfová, Jevgenij Libezňuk/Peter Sklár, Sisa Sklovska a ďalší / premiéra: 16. mája v Divadle Nová scéna Bratislava

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nová scéna #muzikál #Hairspray #Sisa Lelkes Sklovská