Moderna na opernom Eurokontexte

18.06.2014 07:00
Eurokontext
Dialógy karmelitánok sú príbehom mníšok, ktoré počas Francúzskej revolúcie volia gilotínu pred zradou viery. Autor:

Dva operné tituly, ktoré uzreli svetlo sveta v krátkom intervale rokov 1957 (Poulencove Dialógy karmelitánok) a 1959 (Mirandolina od Bohuslava Martinů), priviezli na festival Eurokontext.sk súbory z porovnateľných miest.

Z Košíc a Ostravy. Oba zdobili domácu ponuku a oba boli objavmi aj pre Bratislavu. Moderna? Klasika 20. storočia? Podľa uhla pohľadu. Dialógy karmelitánok oslovili režisérku Lindu Keprtovú silnou a apelatívnou predlohou. Vyrozprávala ju ľudsky emotívne, s dôrazom na morálne posolstvo. Viacerými cenami ovenčená inscenácia ani po presadení na bratislavské javisko nestratila z dusnej atmosféry príbehu mníšok, ktoré počas Francúzskej revolúcie volia gilotínu pred zradou viery.

Od premiéry v marci 2013 úroveň orchestra pod taktovkou Ondreja Olosa nepoklesla a zvlášť potešilo, že v obsadení desiatky závažných rolí nebolo slabšieho výkonu. Janette Zsigová, Lucie Hilscherová, Jitka Zerhauová, Michaela Várady a Tatiana Paľovčíková-Paládiová formovali tok predstavenia so silným osobnostným nasadením. Carlom Goldonim inšpirovaná a krátko pred smrťou Bohuslava Martinů uvedená operná komédia Mirandolina zaznela v Ostrave v talianskom origináli. Doterajších šesť českých naštudovaní sa hralo v preklade. Režisér Jiří Nekvasil si splnil túžbu predstaviť dielo svojho obľúbeného skladateľa a v Roku českej hudby zároveň roztvoril dramaturgický vejár. Podarila sa mu vcelku čistá, farebná inscenácia na pastelovom náznakovom javisku, posúvajúca goldoniovskú poetiku približne do doby vzniku opery.

Neponúkol síce ohňostroj dynamizujúcich nápadov, no ani nenarážal na mantinely vkusu. Orchestru pod taktovkou Marka Ivanovića chýbalo viac rafinovaných farieb a výrazových nuáns. V titulnej postave Agnieszka Bochenek-Osiecka pôsobila vokálne i herecky jednotvárne a podobne Michal Křístek ako Rytier doplácal na menšiu zvučnosť svojho barytónu.

Tri zo štyroch hosťujúcich súborov opernej časti festivalu uviedli diela 20. storočia. Zámer či náhoda? Po dvakrát katastrofálna návštevnosť je však vážnejším mementom. Ešteže Eurokontext.sk si písal "nultý“ ročník.

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Francis Poulenc: Dialógy karmelitánok / dirigent: Ondrej Olos / réžia a scéna: Linda Keprtová / Opera ŠD Košice v Opere SND 11. 6.

Hodnotenie Pravdy: 3,5/5

Bohuslav Martinů: Mirandolina / dirigent: Marko Ivanović / réžia: Jiří Nekvasil / scéna: Daniel Dvořák / NDM Ostrava v Opere SND 15. 6.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#recenzia #opera #Eurokontext
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku