Recenzia: Zlo pred polnočnou

Štedrovečerný stôl je prestretý, anjelské zvončeky zvonia, polievka je v mise. Chýbajú už len členovia rodiny, ktorí k večeri zasadnú - kolaboranti, oportunisti, zbabelci a vrahovia. Polnočná omša, prvá inscenácia SND v jeho novej sezóne, ukazuje amorálnosť zo všetkých strán. Doslova.

31.10.2014 07:00
33 polnocna omsa 4x Foto:
Young Fathers Petra Vajdová (Angela) a Milan Ondrík (Marián) v hre Polnočná omša.

Už pohľad na scénografiu Toma Cillera, ktorá umiestňuje javisko do dvojstrannej arény medzi divákov, predznačuje, že v inscenácii nezostane nič skryté. Priehľadné steny sa zdvíhajú s úvodnými replikami a na rodinu Kubišovcov pri prestretom stole tak hľadia diváci cez čistý, otvorený priestor.

Tvorcovia, režisér Lukáš Brutovský a dramaturgovia Miro Dacho a Miriam Kičiňová, sa v prvom rade mohli oprieť o vynikajúci text Petra Karvaša. Ich úprava ukazuje, že ide o nadčasové dielo. V Rodine Kubišovcov sa za jedným stolom stretávajú arizátorka, gardista, komunista, donášač, bigotná katolíčka a hosť – nemecký dôstojník. Hoci konflikty v rodine už dlho narastajú, všetci si navzájom kryjú chrbát a snažia sa každým režimom vykľučkovať bez ujmy. Keď sa však znenazdajky vracia najmladší syn partizán a životy všetkých sú ohrozené, padajú aj posledné zábrany.

Odvaha, ľudskosť a nezištnosť sa tu hľadajú len ťažko. Ešte menej sa ich snaží nájsť režisér Brutovský. Inscenáciu vedie kruto a priamočiaro k etickej i ľudskej katastrofe. Žiadne ospravedlnenia, žiaden súcit a žiadne východisko. Všetky nehanebnosti sú vidieť ako na dlani. Aj táto čistá koncepcia má však svoje slabiny. Moralizátorský tón možno inscenácii diváci odpustia, napokon postavy a ich konanie sa odsudzujú aj samy, väčším problémom však môže byť strata napätia v závere inscenácie.

Aj napriek týmto výhradám sa nedá uprieť, že režisér vytvoril veľmi estetickú a kohéznu inscenáciu, v ktorej dominujú výborné herecké výkony. Zaujme najmä Petra Vajdová s plastickým stvárnením dcéry Angely, ktorá bohatne v arizovanej cukrárni a z roztopaše udržiava pomer s nemeckým dôstojníkom ubytovaným v ich dome. Vajdová nachádza vo svojej postave aj priestor na pochybnosť a skutočný smútok. Zaujímavý výkon podáva aj Emil Horváth, ako oportunista a lakomec Valentín, a inscenácia výborne využíva aj Milana Ondríka s jeho dominantnou polohou grobiana a zurvalca Mariána. Vyrovnane ich dopĺňajú Dano Heriban, Anna Javorková a Richard Stanke. Inscenáciou Polnočná omša vstupuje SND do svojej takmer výlučne slovenskej sezóny. Verme, že aj jej nasledujúce inscenácie budú rovnako výrazné ako Polnočná omša. <pe>

Hodnotenie Pravdy: 4/5

Peter Karvaš: Polnočná omša / réžia: Lukáš Brutovský / dramaturgia: Miro Dacho, Miriam Kičiňová / scéna: Tom Ciller / kostýmy: Ján Kocman / hrajú: Emil Horváth, Anna Javorková, Milan Ondrík, Petra Vajdová, Dano Heriban, Dominika Kavaschová, Richard Stanke a ďalší / premiéra: 25. októbra 2014 v SND

Viac na túto tému: #Polnočná omša #Peter Karvaš #Lukáš Brutovský