„Festival je veľmi dôležitou príležitosťou pre konfrontáciu tvorby slovenských divadelných tvorcov. A tiež príležitosť, aby sme sa v úvodzovkách predali vo svete. Za roky svojej existencie sa stal žiadanou a navštevovanou akciou v našom hlavnom meste,“ povedala riaditeľka festivalu Vladislava Fekete a riaditeľka Divadelného ústavu, ktorý prehliadku Nová dráma/New Drama organizuje.
Stúpa počet dramatizácií
Existuje boh? Diabol? A láska taká silná, že aj diabol sa pred ňou pokloní? Aj o tom je Bulgakovov román Majster a Margaréta, ktorý podľa Ondreja Spišáka ponúka množstvo interpretácií tajomstiev sveta. „Použili sme najlacnejší trik – stroj času – aby sme mohli vedľa seba postaviť Stalina a Putina. Bulgakovov Diabol je totiž maličký oproti tomu, čo je v Rusku dnes,“ vysvetlil autor divadelnej adaptácie a režisér. Predstavenie Majster a Margaréta je jedným z jedenástich, ktoré budú súťažiť o tri festivalové ceny.
Odborníci ich vybrali zo 45 inscenácií textov súčasnej slovenskej a svetovej drámy, ktoré mali premiéru v roku 2014. „Zvýšil sa počet dramatizácií literárnych predlôh, v posledných sezónach nastal ich boom. Nesúvisí to však s odvahou či so zbabelosťou inscenovať súčasné texty, z môjho pohľadu je ich stále dosť. Divadlá už prišli na to, že miesto v ich repertoári majú aj hry súčasných autorov,“ povedala programová manažérka festivalu Dária Fojtíková-Fehérová.
S hudobno-poetickým kabaretom Trnavská skupina alebo Viseli sme za nohu z kolotoča autorskej dvojice Brutovský-Dacho sa predstaví trnavské Divadlo J. Palárika. Banskobystrické Bábkové divadlo na Rázcestí uvedie Juráňovej Ilonu, ženu Hviezdoslavovu. Príbeh imigrantov, hľadajúcich šťastie v bohatých európskych krajinách, privezie Schimmelpfennigov Zlatý drak nitrianskeho Divadla A.¤Bagara. Pestrú mozaiku kľúčových momentov minulého storočia ponúka Europeana – Stručné dejiny 20. storočia Slovenského komorného divadla Martin. Vrcholnú politickú nekorektnosť sľubuje znepokojujúco živý Marxov a Lomnického Kapitál bratislavského Divadla Aréna. Klimáčkov Mojmír¤II. alebo Súmrak ríše a netradičný projekt Desatoro zas reprezentujú tvorbu Slovenského národného divadla.
Nezávislé alternatívne skupiny sú rovnocennými partnermi „kamenných“ divadiel. „Overené tanečné divadlo Debris v inscenácii Clear pracuje so slovom, ktoré dostalo rovnakú váhu ako pohyb. Tvorivé divadelné zoskupenie Med a prach, ktorého základ tvoria Andrej Kalinka a Ivan Martinka, zas prinášajú v predstavení Domov, Eros, Viera špecifickú poetiku, zvláštny básnický jazyk a divadelné kontemplácie,“ pokračovala programová manažérka.
Zaostrené na nemeckú drámu
Focus zaostrí na súčasnú nemeckú drámu a divadlo. „Je chýrnym a inšpiratívnym zdrojom európskej dramatiky a má pozíciu lídra v európskych i svetových kontextoch,“ povedala riaditeľka festivalu Vladislava Fekete. K najhranejším súčasným autorkám nielen v Nemecku patrí Dea Loher, ktorej hry boli preložené do pätnástich jazykov a uvádzajú ich svetové scény. V rámci master class porozpráva o vlastnej tvorbe, o témach, ktoré ju zaujímajú aj o spolupráci s divadelníkmi.
O finále Novej drámy sa postará inscenácia Spomienka na bojové polia 1914/2014, ktorú privezie berlínske divadlo HAU Hebbel am Ufer. Skúma, aké predstavy o nepriateľovi sa tradujú v rôznych krajinách, aj akú úlohu zohrali pri nedávnej vojne v bývalej Juhoslávii.
O Cene študentskej poroty rozhodnú účastníci kritického seminára. Publikum zas hlasovaním o Cene bratislavského diváka. „Kandidátmi by mohli byť Vyrypajevovi Opití Mestského divadla Žilina. Vtipná inscenácia prináša divácky atraktívnu tému o ľuďoch, ktorí v opitosti riešia súkromné vzťahy aj pracovné záležitosti. A divákov rozhodne pobaví Majster a Margaréta, špičkové predstavenie, ktoré nemá v našom kontexte obdobu nielen tým, že sa hrá pod šapitom. Teatru Tatru sa vždy podarí vytvoriť silnú divadelnú mágiu,“ dodala Dária Fojtíková-Fehérová.
Víťazov všetkých cien vrátane mena laureáta Grand Prix Nová dráma, o ktorom rozhodne medzinárodná porota, vyhlásia na záver festivalu v piatok 15. mája v Mestskom divadle P. O. Hviezdoslava.