Umenie má na východnom Slovensku nové útočisko. Ambiciózny projekt rekonštrukcie Tabačky Kulturfabrik občianskeho združenia Bona Fide privítal v sobotu 16. mája prvých návštevníkov, ktorí neskrývali nadšenie zo súčasnej podoby kultúrneho priestoru. Na ploche s veľkosťou 2 500 m2 sa nachádza multifunkčná sála pre divadlo, hudbu a tanec, galéria súčasného umenia, klubové kino, nahrávacie štúdiá či printové štúdio, priestory pre svetelný dizajn, ale i rezidenčný hostel a bistro.
Autobusom za inšpiráciou
„Človek musí mať veľa motivácie, odvahy a schopnosť spájať ľudí. A k tomu všetkému aj veľa šťastia, ktoré sa zvykne usmiať na tých, ktorí sa nevzdávajú a idú za svojím cieľom,“ hovorí o povinnej výbave ľudí, ktorí sa rozhodnú vytvoriť verejný kultúrny priestor, riaditeľ Tabačky Kulturfabrik Peter Radkoff.
Na začiatku vytvorenia nezávislej kultúrnej scény bol jeden autobusový zájazd. „Prvé inšpirácie som čerpal z manchesterskej a berlínskej scény. V roku 1995 sme založili občianske združenie Bona Fide a našou prvou veľkou organizovanou akciou bol projekt prezentácie zahraničnej kultúry. Požičali sme si autobus, s ktorým sme putovali po Francúzsku. Bol v ňom aj Mišo Kaščák, Mário Gešvantner, ľudia z Pudingu pani Elvisovej a ďalších vyše 20 ľudí,“ spomína Radkoff, ktorý mal už vtedy jasnú predstavu o nezávislosti a otvorenosti kultúrneho centra. Nájsť v Košiciach vhodný priestor bol dlhý a komplikovaný proces, ktorý trval desať rokov.
Pri vytváraní kultúrneho priestoru sa môžu objaviť nečakané udalosti, ktoré narušia tvorcom plány. Peter Radkoff si však priebeh rekonštrukcie pochvaľuje. Vytvorenie projektu trvalo dva roky, ktoré využili na prepracovanie modelu fungovania. Ten vznikal v spolupráci so zahraničnými lektormi.
„Mali sme viac času dopilovať detaily budúceho kultúrneho centra. Pomohla nám v tom aj mestská nezisková organizácia Košice-Európske hlavné mesto kultúry 2013. Tá organizuje vzdelávacie a rozvojové programy, ktoré pomáhajú kreatívcom v ich profesionalizácii. Jedného z nich Escalatora sa zúčastnili aj ľudia z Tabačky,“ prezrádza riaditeľ Tabačky Kulturfabrik. Na základe projektu potom odštartovala rekonštrukcia v priestoroch tabakovej továrne z polovice 19. storočia v roku 2014.
Berlínsky vzor
Za štyri roky vytvorilo združenie Bona Fide tri kultúrne centrá. Vysnívanú podobu dosiahla až súčasnáTabačka Kulturfabrik. Inšpiráciu hľadali jej tvorcovia v zahraničí, najmä v kultúrnom centre UFA Fabrik v Berlíne, ale cenné informácie im prinieslo aj v členstvo v organizácií Trans Europe Halles. „Táto európska sieť nezávislých kultúrnych centier sa stretáva dvakrát do roka, vždy v inej krajine a v inom kultúrnom centre. Vďaka tomu sa môžeme rozprávať a čerpať skúsenosti od ľudí, ktorí podobné kultúrne centrá prevádzkujú aj napríklad 30 rokov,“ vysvetľuje Radkoff.
Nová Tabačka je na Slovensku výnimočným konceptom, ktorý okrem priestorov na prezentáciu umenia poskytuje umelcom komfortný priestor aj na samotnú tvorbu. Pridanou hodnotou sú grafické a nahrávacie štúdiá, ale v Tabačke sídli aj Divadlo na Peróne či organizácia cestovného ruchu Visit Košice.
„Naše predstavy o podobe kultúrneho centra sa, samozrejme, menili. Spočiatku sme jeho úlohu vnímali predovšetkým v prezentácii umenia. V podobe koncertných a divadelných sál či galérii. Neskôr, v súvislosti s témami, ktoré priniesol rozvoj kreatívneho priemyslu, sme rozšírili projekt kultúrneho centra o kreatívne zóny. Pribudli priestory pre co-working nahrávacie štúdio, kancelárie pre partnerské organizácie, black box na podporu tvorby performatívneho umenia, ako je napríklad divadlo, tanec, a experimentálna tvorba s presahom na nové médiá,“ rozpráva riaditeľ Tabačky – na jej dvore dostanú priestor aj umelecké burzy a farmárske trhy.
Inkubátor pre umelcov
„Nový model fungovania spočíva predovšetkým vo vytvorení bezbariérového priestoru pre kreatívu. Vo vytvorení akéhosi komunitného inkubátora s vnútorným ekosystémom, vďaka ktorému sa budú organizácie pôsobiace v Tabačke vzájomne podporovať, vymieňať, využívať svoje služby a vytvárať priestor na nové inovatívne nápady a projekty,“ vraví Radkoff. Prvotná investícia do rekonštrukcie stála na pleciach majiteľa budovy – Košického samosprávneho kraja, ktorý vyčlenil zo svojho rozpočtu 650-tisíc eur.
Tabačka Kulturfabrik si za roky pôsobenia v Košiciach vytvorila svoje stabilné miesto a stala sa prístavom pre nezávislú kultúru. Tímu okolo Petra Radkoffa sa podarilo splniť si sen o nezávislom kultúrnom priestore. Prvým signálom, že ich námaha za to stála, bola už sobotná premiéra novej Tabačky. Do budúcnosti preto hľadia s optimizmom. „Naše presvedčenie o tom, že sme na správnej ceste, sa umocnilo aj počas slávnostného otvorenia Tabačky. Nečakali sme takú obrovskú návštevnosť. Od tretej poobedia do rána bolo v našom areáli permanentne minimálne 2 000 ľudí.“