Stoka prišla o priestory, tvoriť neprestala

04.06.2015 08:57
<AF>Peter Tilajčík a Braňo Mosný v inscenácii...
Peter Tilajčík a Braňo Mosný v inscenácii Neistý grunt, s ktorou Divadlo Stoka hosťovalo na New York International Fringe Festivale. Autor:

Spomienkou a vzdaním holdu divadlu, ktoré už neexistuje, bola pred štyrmi rokmi výstava fotografií Čas Stoky na festivale Nová dráma/New Drama. O rok neskôr už inscenácia zakladateľa, autora a režisérka Stoky Blaha Uhlára Pokus (V hľadaní spirituality) získala Grand Prix. Ďalšie predstavenie originálneho nezávislého divadla Neistý grunt hosťovalo v tom istom roku 2012 na medzinárodnom New York International Fringe Festivale vo "veľkom jablku".

Divadlo Stoka stále žije. Hoci pred deviatimi rokmi muselo opustiť svoj priestor na Pribinovej ulici, v ktorom sídlilo od roku 1992. A oslovovalo stále publikum aj ustavične sa rozširujúce rady najmä mladých divákov. „Napriek tomu, že nemáme ani priestor a v podstate vôbec nič, uvedomil som si, že máme na repertoári päť inscenácií. To už je čosi, čo treba prezentovať. A uviesť v koncentrovanej forme, pretože darmo, renomé nášho divadla je skôr duchovné,“ povedal Blaho Uhlár.

Pod názvom Revival pripravil prehliadku súčasnej tvorby Divadla Stoka, ktorá od piatkového popoludnia do nedeľného večera predstaví päť inscenácií, scénické čítanie z tvorby Charlesa Bukowského, premiéru predstavenia v procese tvorby Bordeline a premiéru videodokumentu Reminiscences of a Big City. Odohrá sa v bratislavskej Cvernovke v priestoroch štúdia C 1,2.

Autorské divadlo predpovedá realitu

„Dúfame, že takto sa podarí prezentovať našu tvorbu pre väčší počet divákov, ale najmä pre – ako sa hovorí – teatrologickú reflexiu,“ pokračoval režisér a spoluautor inscenácií Divadla Stoka, ktoré vznikajú v spolupráci tvorivého kolektívu. K ocenenému predstaveniu Pokus (V hľadaní spirituality) a na newyorskom medzinárodnom festivale aj Divadelnej Nitre uvedeného Neistého gruntu pridala Stoka v roku 2013 premiéru Pevný podnos. V nasledujúcom roku ďalšiu inscenáciu Víťazstvo, ktorú uviedol festival Akademický Prešov. Navyše ju tento rok pozval aj multižánrový festival Pohoda – pre tých, čo si budú chcieť na chvíľu oddýchnuť od hudby a pri predstavení prísť na iné myšlienky.

„Inscenácie z času na čas reprízujeme nielen na festivaloch, ale aj v rôznych priestoroch. Musím však priznať, že mnohokrát hráme pre neveľmi veľa divákov. Popri masívnej propagácii štátnych divadiel je tá naša mizerná,“ spomenul originálny divadelník.

Čím ho zaujala kniha Ivany Gibovej Bordeline, že sa rozhodol dať literatúre divadelný tvar? „Bolo to trošku osobné, ale tak to vraj v Európe chodí. S touto spisovateľkou som sa zoznámil náhodou na krste práve tejto knihy. Zaujali ma v nej psychické poruchy, o ktorých píše,“ povedal Blaho Uhlár.

„Mnohokrát sa stalo, že pri tvorbe inscenácií vznikli rôzne situácie, udalosti, nápady a po čase sa ukázalo, že naše ,vymýšľance' vlastne predpovedali realitu. Stali sa skutočnosťou, v tom je autorské divadlo zvláštne. V prípade Bordeline to bolo horšie. Do mojej tvorby sa začali, ani neviem ako, vkrádať rôzne psychické poruchy, choroby, proste to prinášali ľudia. Po istom čase som sa sám stal psychiatrickým pacientom,“ vysvetlil zákulisie vzniku a procesu tvorby premiérového predstavenia Bordeline.

Scénické čítanie z tvorby Charlesa Bukowského Erekcie, ejakulácie a ďalšie príbehy obyčajného šialenstva vzniklo síce na objednávku, no herci ho s chuťou pripravovali aj hrajú a diváci ho majú radi. „Prečo je Bukowski obľúbený? Mám uňho pocit totálnej pravdivosti. Vždy mi bola bližšia autentická výpoveď, ktorá zapácha potom, krvou, a to všetko v jeho dielach vidím,“ spomenul Blaho Uhlár.

S kamerou v New Yorku

„Mojím snom bolo emigrovať do New Yorku a robiť tam nezávislé divadlo. Fascinuje ma, že tam neexistujú štátne divadlá. Nezávislé divadlo funguje v prirodzenom prostredí, a keď je naozaj zaujímavé, môže osloviť, mať svojich divákov a finančne byť minimálne zabezpečené,“ priznal režisér. Po prvý raz vycestoval so Stokou do New Yorku v roku 2001 s predstavením From a Distance (Z diaľky) tiež na New York International Fringe Festival.

Premiéru dokumentu Reminiscences of a Big City o účinkovaní Divadla Stoka na tomto prestížnom festivale v roku 2013 uvedie trojdňová prehliadka Revival už v piatok večer. „S malou videokamerou som snímal, ako dvojica hercov nášho divadla Braňo Mosný a Peter Tilajčík chodili po New Yorku, ako tam hrali a fungovali. Aj rôzne iné situácie, ktoré sa tu nedajú zažiť, napríklad večerné stretnutie s mladými ľuďmi v Brooklyne, ktorí sa tešia zo života. Alebo ako v noci policajti dobromyseľne dohovárajú mladým, čo pijú alkohol – aj ich tuším odviedli. Pre mňa sú to spomienky na toto veľké mesto,“ dodal Blaho Uhlár.

Prehliadku inscenácií Divadla Stoka otvorí v piatok 5. júna vernisáž fotografií Ctibora Bachratého z uvádzaných predstavení aj historických záberov už neexistujúcej budovy najslávnejšieho slovenského nezávislého divadla na Pribinovej ulici.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#stoka #Revival #divadelný festival #Nová dráma/New Drama #Blaho Uhlár
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku