Recenzia: Málo využitých komediálnych možností

Duchárska komédia Mŕtvi to vidia inak španielskeho dramatika, filmového scenáristu, humoristu a textára Josého Lópeza Rubia nie je iba obyčajnou klišéovitou komédiou. Štyria duchovia sa síce stretávajú hneď po svojej smrti v jednom dome, ale vzájomné spory a ich vyjasňovanie vedú k láske, odpusteniu a dokonca i pochopeniu nezmyslov v dovtedajšom živote. Samozrejme, pochopenie podstaty ich hriešnosti a túžba po veľkej a čistej láske neprichádzajú iba tak.

21.06.2015 12:11
Tomáš Grega (Jaime), Ján Kožuch (Martin),... Foto:
Tomáš Grega (Jaime), Ján Kožuch (Martin), Kamila Antalová (Anna) a Daniel Žulčák (Leonardo) v duchárskej komédii Mŕtvi to vidia inak.

K poznaniu dospievajú aj vďaka živým (policajtom, klamanej manželke, zradnému synovcovi, účtovníkovi atď.). Podstata príbehu je veľmi pikantná: troch duchov zastrelil štvrtý, ktorý padol rukou policajtov pri jeho naháňačke. Dvaja z nich sú milenci – Anna a Leonardo – a tretí Martin bol zastrelený náhodne. Napätie zápletky sa stupňuje, keď sa zistí, že jeden z duchov – Martin – má ešte živé telo. Keďže sa však zamiloval do Anny, „vyprosil“ si smrť a blažene odchádza za vyvolenou svojho srdca.

Kým hra poskytuje veľa komediálnych možností, inscenácia ich využíva minimálne. Málo je vyťažené nielen zo scénografie, ale aj zo scénickej hudby či herectva martinského súboru. Priam zahodené sú tradičné duchárske akcie: vyrovnanie sa s vlastným mŕtvym telom, zdvíhanie stoličky, posúvanie nábytku, „prenasledovanie“, počúvanie živých atď. Prvú polovicu inscenácie herci – duchovia – iba posedávajú či postávajú, ich pohyb sa minimálne riadi zákonitosťami komického. Druhá polovica je dynamickejšia až od príchodu smútiacej vdovy Carloty so sestrou Felisou. Repliky vyznievajú komickejšie, situačná komika má presnejšie aranžovanie a ako-tak viditeľnú mizanscénu.

Okrem bardov martinského divadla ako Ján Kožuch, Michal Gazdík, Ľubomíra Krkošková a Viliam Hriadel, ktorí zvládli svoje postavy na štandardnej úrovni, mala možnosť ukázať sa po komediálnej stránke mladšia i najmladšia generácia hercov. Komický typ vedeli však udržať iba niektorí… Kamila Antalová, Nadežda Vladařová a Tomáš Mischura. Všetkým hercom by však určite pomohlo výraznejšie typové alebo charakterové vykreslenie ich postáv.

Pozitívom inscenácie je dvojica hercov Ján Kožuch a Kamila Antalová, ktorá po poslednej spoločnej premiérovej inscenácii Blackbird aj v komickej polohe preukázala veľmi dobrú súhru a schopnosť hereckým prejavom podporiť jeden druhého. Výborne vyznel až záverečný obraz s odchodom duchov na „druhý“ svet. Ich úvahy o tom, čo bude „po“ (odchode na druhú stranu), boli síce na vážnejšiu tému, ale dobre inscenačne podané. Škoda, že sa im duchárska časť nevyrovnala.

2,5 hviezdičky z 5

José López Rubio: Mŕtvi to vidia inak / réžia: Ľubomír Vajdička / scéna: Jozef Ciller / kostýmy: Marija Havran / hrajú: Kamila Antalová, Daniel Žulčák, Ján Kožuch, Tomáš Grega, Tomáš Mischura a ďalší / premiéra: 12. júna v Slovenskom komornom divadle Martin

Viac na túto tému: #Ján Kožuch #Kamila Antalová #José López Rubio #Mŕtvi to vidia inak #Ľubomír Vajdička #Jozef Ciller #Marija Havran #Daniel Žulčák #Tomáš Grega #Tomáš Mischura #Slovenské komorné divadlo Martin