Veselá hra o umieraní, smutná správa o živote

Spišské divadlo vstúpilo do novej sezóny premiérou hry Dušana Kovačevića Zberné stredisko. Po regionálnej a slovenskej sa dramaturgia divadla zamerala na slovanskú dramatiku a postupne predstaví divákom poklady srbskej, poľskej, českej a bulharskej divadelnej kultúry.

16.09.2015 12:08
Spišské divadlo Foto:
Protagonisti inscenácie Zberné stredisko (na snímke zľava) Peter Kӧnig, Mária Brozmanová, Pavol Pivko, Ľudovít Košík.
debata

Dušan Kovačević (1948) je u nás známy predovšetkým ako dramatik. Slovenské divadlá inscenovali od roku 1984 osem z jeho viac ako dvadsiatich divadelných hier. Tri z nich sa doma v Srbsku dočkali filmového spracovania (Maratónci bežia čestné kolo, Balkánsky špión, Profesionál). A podľa jeho predlohy vznikol aj film Emira Kusturicu Underground (1995). D. Kovačević je tiež autorom scenárov k televíznym seriálom a filmom. Od roku 1996 je riaditeľom divadla Zvezdara teatar v Belehrade. Bol srbským veľvyslancom v Lisabone. Je členom Srbskej akadémie vied a umení. Ako presvedčený monarchista prijal členstvo v kráľovskej Rade Aleksandra Karadjodjevića, následníka poslednej srbskej kráľovskej dynastie.

Dušan Kovačević Foto: Tanja Nježić/Blic
Dušan Kovačević Dušan Kovačević

V Srbsku Dušana Kovačeviča stále považujú za jedného z najvýznamnejších spisovateľov a často o ňom píšu ako o modernom Nušičovi (divadelník, dramatik a diplomat z prelomu 19. a 20. storočia, symbol modernej srbskej kultúry). Len v tomto roku otváral 40. ročník Medzinárodného festivalu monodrámy a pantomímy v Zemune, bol hosťom letného cyklu literárnych večerov Národnej knižnice Srbska a stal sa držiteľom literárnej ceny Zlatý kríž princa Lazara (27. júna 2015).

Prestupná stanica, očistec alebo sklad zbytočných ľudí?

V divadelných hrách Dušan Kovačević zachytáva život v jeho farebnej mnohorakosti. Odstraňuje ostré žánrové rozdiely a prelína komediálne prvky s drámou. Spája vážne s groteskným, štylizované s rustikálnym, tradičné s moderným. Takto skladaný obraz reality súčasného života sa stáva úplnejším a zložitejším. Okorenený konverzačne živými a vtipnými dialógmi plnými balkánskeho temperamentu aj divácky atraktívnejším. A autorovi dáva možnosť hovoriť o vážnych veciach s nadhľadom a pochopením. Aj preto sa v Zbernom stredisku svadbí a umiera súčasne.

Protagonisti inscenácie Zberné stredisko (na... Foto: Marek Zalibera
Spišské divadlo Protagonisti inscenácie Zberné stredisko (na snímke zľava) Peter Olejár, Ľudovít Košík, Pavol Pivko, Martin Juríček, Matej Erby, Mikuláš Dzurík.

V hre Zberné stredisko autor vtipne využil tému klinickej smrti a vytvoril most medzi svetom živých a mŕtvych. Ako sprostredkovateľ informácií a odkazov po ňom prechádza vášnivý archeológ Mihajlo Pavlovič. Svet mŕtvych i svet živých je zaľudnený množstvom nejednoznačných postavičiek, ktoré sa mýlia a robia chyby a súčasne má každá z nich svoju ľudskú pravdu a pravdivosť. Hra nemá kladného hrdinu, jednoznačného arbitra a rozhodcu, lakmusový papierik správnych postojov. Má len ľudí snažiacich sa so svojimi omylmi pod nohami prežiť život čo najlepšie. Podaktorým sa podarí aj zmúdrieť a čo to napraviť.

Hra na verejné omyly a súkromné pravdy

Režisér Matúš Oľha inscenoval Zberné stredisko ako príbeh o kašírovanom živote. O ľuďoch ženúcich sa za spornými ideálmi, či už ide o majetok, poznanie alebo len pohodlný život. Zotrvávajú zacyklení vo svojich omyloch a postojoch. Ani prechod na druhú stranu pre nich neznamená precitnutie, neprináša automaticky schopnosť odpúšťať a posunúť sa ďalej. Možno aj preto ostávajú v tom podivnom starinárstve, kde sa o nich nikto nezaujíma. Len oni lipnú na svojich spomienkach a manuáloch. Ani ľudia z reálneho sveta na tom nie sú lepšie – pred pravdou zatvárajú oči a radšej prežívajú vo svojich dočasných pragmatických a milosrdných lžiach.

Protagonisti inscenácie Zberné stredisko (na... Foto: Marek Zalibera
Spišské divadlo Protagonisti inscenácie Zberné stredisko (na snímke sediaci zľava) Pavol Pivko, Peter Olejár, Antónia Oľšavská, Mikuláš Dzurík (stojaci zľava) Mikuláš Macala, Matej Erby, Matej Kováčik.

Napriek vážnym témam a posolstvám, stále hovoríme o komédii. Režisér stavil na iróniu, nadsádzku, hru, hr­avosť a postupy inšpirované groteskou. Napriek pomalšiemu rozbehu nabrala inscenácia postupne živý temporytmus s dobrým frázovaním a zmyslom pre kontrast. Hercom dala možnosť odkryť na pozadí komediálnej rozmarnosti súkromné tragédie postáv. Škoda, že nie vždy sa snaha o vonkajšiu charakteristiku preniesla aj do vykreslenia ich vnútorného sveta. Do repertoáru divadla však pribudla ďalšia divácky zaujímavá inscenácia, ktorá je vo svojej výpovedi rovnako kritická ako spoluúčastná, krutá ako láskavá a rovnako smutná ako zábavná.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Spišské divadlo #Dušan Kovačević