Zreteľná snaha po "abrahámovinách“ nepoľaviť, sa premietla už do prvých koncertov 51. ročníka.
Je potešením, že latku kritérií nastavila Slovenská filharmónia otváracím večerom. Veľmi vysoko. Vďaka hráčskej vášni na čele s Emmanuelom Villaumeom i vďaka hosťujúcej sólistke Olge Borodinovej. Šéfdirigent je osobnosťou nielen obnažujúcou jadro partitúr, požadujúcou technickú disciplínu, ale najmä schopnou inšpirovať súbor k radosti z muzicírovania.
V piatok bolo potrebné koncentráciu rozdeliť až do piatich skladieb. Prvá polovica bola v dielach Richarda Wagnera a Modesta Petroviča Musorgského dramaturgicky zomknutá témou smrti, zakaždým v inom programovom a hudobno-poetickom kontexte. Predohra k 1. dejstvu a Izoldina smrť z lásky z Tristana a Izoldy obsahovala vrstvy túžob, emócií, bezútešnosti a kulminovala premenou smútku v zmierenie. V Musorgského Piesňach a tancoch smrti upútala Olga Borodina farebnosťou, objemom a prieraznosťou svojho bohatierskeho mezzosopránu, ale rovnako majstrovstvom výrazovej drobnokresby. V trojici kratších skladieb od Paula Dukasa (Čarodejníkov učeň), Clauda Debussyho (Jar) a Mauricea Ravela (Bolero) preukázali Villaumeovi filharmonici, že vedia filigránsky farbiť zvuk, modelovať atmosféru, kúzliť s témami a vo finále strhnúť gradáciou Ravelovho Bolera.
Ruská filharmónia, pravdepodobne najmladší z moskovských orchestrov, vznikla na prahu nového tisícročia. A moderná je aj jej zvuková poetika. Pod taktovkou Dmitriho Jurowského neponíma Čajkovského Klavírny koncert č. 1 b mol v zaťažení nadmerným pátosom (fenomenálny talent s brilantnou technikou ponúkol mladý Alexander Sinchuk), ale orchester i sólista vedia básniť vecne, triezvo, a predsa s citom. Gigantická Symfónia č. 7 C dur Leningradská od Dmitrija Šostakoviča v podaní Moskovčanov na čele s hĺbavým, koncepčne do najmenšieho detailu preniknuvším Jurowským, bola vystavaná ako monument plný vnútorných poryvov a zároveň ostentatívnych, z hudobnej poetiky vyvierajúcich zásahov do vnemu diváka. Dva silné večery, to je devíza výnimočných sviatkov hudby.