Príbeh ženy, ktorú týrajú vlastné myšlienky

Uniká z mesta, v ktorom už nechce žiť. Týrajú ju vlastné myšlienky. Neprestajne sa konfrontuje s mŕtvym otcom.

17.10.2015 07:00
40 BORDELINE  foto c Ctibor Bachraty Foto:
Peter Tilajčík v monodráme Bordeline, ktorú dnes v premiére uvádza bratislavské Divadlo Stoka.
debata

Túži po láske, ale stráca prehľad v množstve partnerov, ktorých nazýva „svojimi otcami“. Už sa nevyzná v mäteži spomienok, predstáv a problémov, ale chce si to v hlave „poupratovať“. Príbeh psychickou chorobou a emocionálnou záťažou sužovanej hrdinky knihy Ivany Gibovej Bordeline ožije v sobotu premiérovo v Divadle Stoka na neveľkom javisku bratislavskej Cvernovky v priestoroch Štúdia C 1,2.

„Mnohokrát sa stalo, že pri tvorbe inscenácií vznikli rôzne situácie, udalosti, nápady a po čase sa ukázalo, že naše ,vymýšľance' vlastne predpovedali realitu. Stali sa skutočnosťou, v tom je autorské divadlo zvláštne. V prípade Bordeline to bolo horšie. Do mojej tvorby sa začali ako vkrádať rôzne psychické poruchy, choroby, proste to prinášali ľudia. Po istom čase som sa sám stal psychiatrickým pacientom. Ešte nedávno som mal problémy s psychickými poruchami, o ktorých sa v knihe rozpráva,“ vysvetlil zákulisie tvorby inscenácie režisér Blaho Uhlár.

Na krste knihy Bordeline sa zoznámil s jej autorkou Ivanou Gibovou. „Neviem, či ma skôr zaujala ona alebo samotný román, takže neviem rozlíšiť, do akej miery zohrala úlohu biológia a do akej estetika,“ pokračoval režisér, spoluautor scenára a zakladateľ legendárnej Stoky. Pri tvorbe zohral významnú úlohu aj fakt, že herec Peter Tilajčík podľa neho s obrovskou radosťou hrá transgenderové polohy, teda ženy. Navyše, naposledy preniesol slovenskú prózu na javisku v 80. rokoch – Koniec hry Dušana Mitanu.

„Zdalo sa mi vzrušujúce urobiť inscenáciu bez toho, aby som musel vytvárať scenár. Myslel som si, že to bude jednoduchšie. Nebolo, vždy je za tým práca, treba vybrať motívy aj línie, ale predsa len to bolo iné,“ priznal. Bezmenná hrdinka netají, že by chcela žiť v 30. a 40. rokoch minulého storočia, jej príbeh preto dopĺňajú pesničky tej doby. Napríklad slávna Jen pro ten dnešní den stojí za to žít, ktorú „miluje“ autorka knihy. „Keďže hrdinka hovorí, že ju fascinovali nacistické čižmy, tak logicky tam je aj pesnička Lili Marlene. A Peter Tilajčík celkom slušne spieva,“ dodal Blaho Uhlár.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #stoka #Bordeline