Recenzia: Čo s načatou večnosťou?

Prvou premiérou tejto sezóny chcelo Divadlo Aréna ponúknuť divákom duchaplnú zábavu. Možno aj preto siahlo po hre, v ktorej vystupujú duchovia. Žiaľ, ich prítomnosť na duchaplnosť zjavne nestačí.

30.10.2015 09:01
Sláva Daubnerová (Susie), Karin Haydu (Strážny... Foto:
Richard Stanke (Simon Willis) a Ivana Kuxová (Flic Willis:) v inscenácii Medzi nebom a zemou.

Komédia britskej autorky Pam Valentine Medzi nebom a zemou sa odohráva v dome mŕtveho spisovateľa Jacka a jeho manželky Susie. Ako ateistov ich vykázali od nebeskej brány a poslali späť na zem. Lenže tu je večná nuda. Duchovia nemôžu jesť, piť, spať a dokonca ani nakupovať nové oblečenie.

Jediným rozptýlením je teda strašenie nájomníkov v dome. Až dovtedy, kým si ich byt neprenajme začínajúci spisovateľ a fanúšik Jackových kníh a jeho tehotná manželka. Vtedy sa v Jackovi a Susie opäť prebudia ich dávne túžby a začnú žiť životom nových obyvateľov domu. Pozorujú ich, snažia sa im pomáhať a dokonca za nich aj konať. Hoci sú zápletka aj vyústenie ľahko predvídateľné, hre sa istý pôvab a divadelný potenciál uprieť rozhodne nedá.

Ten vycítila aj režisérka Soňa Ferancová a pokúsila sa ho naplniť hereckou aj vizuálnou štylizáciou. Ambície však zostali naplnené len spolovice. Pozitívne je posunutie deju do šesťdesiatych rokov a inšpirácia pop-artom, ktoré otvorili scénografovi Petrovi Janků a kostýmovej výtvarníčke Simone Vachálkovej široké pole pôsobnosti. Vzdušnému priestoru obývačky dominujú zlatá sedačka, knižnica, písací stôl a presklená zadná stena. Dôležitý je výborne zvládnutý svetelný dizajn, ktorý v patričných momentoch vytvára správnu atmosféru. V kostýmoch sa zas podarilo spojiť eleganciu s vtipnou citáciou ikon rokov ako Andy Warhol, Elvis Presley či Jackie Kennedyová.

Menej vydarene však obstála herecká štylizácia. Tá iste mala spočiatku evokovať herectvo bláznivých filmových komédií či komiksu a byť základným výrazovým prostriedkom inscenácie. Tento zámer však veľmi rýchlo skĺzol k hereckej rutine a inscenácia vo výsledku oveľa viac pripomínala sitkom. Spomedzi siedmich hercov a herečiek sa najväčšiu mieru potrebnej štylizácie podarilo udržať Karin Haydu v menšej, no výraznej postave Anjela strážneho. K pozitívnym momentom patria aj výkony Richarda Stankeho a Slávy Daubnerovej.

Inscenácia Medzi nebom a zemou mala ambíciu byť štylizovanou aj duchaplnou komédiou. Niekde sa však stala chyba a zámer sa úplne nevydaril. Vizuálne zaujímavá inscenácia možno podchvíľou pobaví, no na večné spomienky určite nestačí.

2,5 hviezdičky z 5

Pam Valentine: Medzi nebom a zemou / réžia: Soňa Ferancová / kostýmy: Simona Vachálková / scéna: Peter Janků / hrajú: Ján Gallovič, Sláva Daubnerová, Martin Hronský, Richard Stanke, Ivana Kuxová a ďalší / premiéra: 16. októbra v Divadle Aréna Bratislava/

Viac na túto tému: #Bratislava #divadlo #Sláva Daubnerová #Divadlo Aréna #Soňa Ferancová #Pam Valentine #Medzi nebom a zemou #Ján Galovič