Keď sa stratí Fantázia

Cárska cenzúra síce v januári 1851 povolila premiéru veselohry Fantázia, cár Mikuláš I. však vytušil "neprístojnosti" a cez prestávku z divadla odišiel.

14.12.2015 09:00
debata

A keď vo finále predstaviteľ hlavného hrdinu vyhlásil, že v takom nezmysle hrať nebude, okamžite ju stiahli. Provokatívne slová však boli súčasťou hercovej roly! Komédiu s piesňami, v ktorej Kozma Prutkov parodoval lacný vkus vtedajšej spoločnosti, uvádza dnes v premiére prešovské Divadlo Alexandra Duchnoviča.

„V súčasnosti je téma Fantázie omnoho aktuálnejšia. Aj dnes sme obklopení umením, ktoré vlastne umením nie je. Inscenácia je vlastne ironickou otázkou, čo všetko divák v divadle vidí, na čom sa zabáva a čo by vôbec chcel pozerať. Tak ako kedysi aj teraz riešime krízu hodnôt nielen v divadle, ale aj živote. A krivé zrkadlo Fantázie ukazuje, čo publikum denne konzumuje,“ povedal hosťujúci režisér Svetozár Sprušanský.

Jevgenij Libezňuk a Vladimíra Brehová v... Foto: DALIBOR KRUPKA
Jevgenij Libezňuk a Vladimíra Brehová Jevgenij Libezňuk a Vladimíra Brehová v inscenácii Fantázia.

Príbeh hry je jednoduchý, priam rozprávkový. Statkárka vydáva svoju dcéru, o ktorú má záujem šesť mužov. Vo chvíli, keď sa stratí jej obľúbená čivava menom Fantázia, vymyslí pre šesticu potenciálnych ženíchov úlohu. Kto nájde psa, dostane dievčinu za ženu a navrch aj veno. „Banálny príbeh s melódiami a tancami kladie dôraz na hercov. Musia ho naplniť vlastnou hravosťou, improvizáciou a fantáziou,“ pokračoval režisér.

Autor predlohy Kozma Prutkov bol vlastne ruským predchodcom populárneho Járu Cimrmana. Za pseudonymom sa ukrývali „mystifikátori“ Alexej Tolstoj a bratia Žemčužnikovovci. Od polovice 19. storočia publikovali črty, bájky, poviedky a novely, v ktorých cez prizmu satiry reflektovali realitu vtedajšieho Ruska. V jedinej svojej hre parodovali vtedy populárny žáner vaudeville.

„Vaudevillu sa nevzdávame, snažili sme sa osvojiť si zákonitosti ľudového divadelného programu s pesničkami na známe melódie. Ale v istých okamihoch ,žmurkáme' na divákov, aby sme im povedali, čo si o tomto žánri myslíme. Nechceme moralizovať ani poučovať, skôr sa ich snažíme zabaviť. Pohybovať sa na pomedzí gýča je v dnešnej dobe veľmi ťažké. Pohrávame sa na veľmi klzkom ľade, ale vstúpili sme naň a uvidíme, či si v závere aj divák položí otázku – na čom som sa to smial,“ vysvetlil Svetozár Sprušanský.

Ako režisér rád strieda temnejšie tóny so svetlejšími, Bachovu fúgu s operetnou Offenbachovou melódiou. Napokon na javisku nebudú chýbať ani skladby tvorcu operety spolu s Rossiniho či Belliniho áriami.

„Ako dospelí sa stávame otrokmi vlastných povinností, hodiniek, mobilov, predpisov a úloh, ktoré musíme splniť. Fantázia ponúka možnosť zastaviť na chvíľu čas. Aby sme nezabudli na to, ako nás fantázia oslobodzovala v detstve. V tom je dvojzmysel inscenácie – keď stratíme fantáziu, prídeme o to, čo nás oslobodzuje,“ dodal. Druhá premiéra Prutkovovej Fantázie bude v Divadle Alexandra Duchnoviča v stredu 16. decembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #fantázia #Divadlo Alexandra Duchnoviča