„Ako a prečo sa právom uznávaný autor, ktorý nevykazuje známky kariérizmu, mocichtivosti ani ľahostajnosti k svetu, stal hlavným redaktorom Gardistu? Autor, ktorý má na slovenské pomery neobvyklý zmysel pre humor a sebairóniu i schopnosť vidieť pod povrchom a pomenovať aj skryté?“ Aj na tieto otázky hľadá odpovede v hre Tichý bič Jana Juráňová. Inscenácia, ktorú podľa jej predlohy režijne naštudovala Alena Lelková, má v piatok 18. decembra premiéru v Modrom salóne Slovenského národného divadla.
Významný slovenský spisovateľ – autor románu Živý bič – nebol jediný, kto sa zababral ideológiou. „Na svoju angažovanosť počas vojnovej Slovenskej republiky doplatil neskôr stratou spoločenskej i profesionálnej prestíže, zákazom publikovať i nejednoznačným prístupom k svojej osobe i dielu počas celého normalizačného obdobia,“ pokračuje autorka divadelnej predlohy. A nastoľuje aj ďalšie otázky. Napríklad: Čo sa deje so spoločnosťou, ktorá takéto postoje neskôr alibisticky bagatelizuje?
Dej sa odohráva začiatkom sedemdesiatych rokov. Viac ako sedemdesiatročný Milo Urban žije s manželkou v nedobrovoľnom ústraní zdanlivo pokojne v Chorvátskom Grobe pri Bratislave. Len do chvíle, kým ho nenavštívi mladý redaktor a s ním aj tiene vlastnej minulosti.
„Pre súkromnú líniu jeho osudu, do ktorej sa premietla politika veľmi nemilosrdne, som sa rozhodla preto, že súkromné, rodinné je pre nás na Slovensku také výpovedné. Z vlastnej kuchyne sa nedá ujsť. A ani naše rodinné striebro sa občas nedá vyleštiť, ak ho celkom nechceme zodrať. Možno stačí vyniesť ho na ,svetlo božie'. Aby sme sa o sebe mohli dozvedieť viac – prečo a ako tu dnes žijeme, čo máme v sebe, čo nám prešlo do krvi, do tej našej geopolitickej, národnej, sociálnej, kultúrnej DNA,“ dodáva Jana Juráňová.
Na scéne a v kostýmoch Juraja Poliaka sa ako Milo Urban predstaví Ján Gallovič, jeho oddanú manželku hrá Božidara Turzonovová a mladého novinára hosťujúci Branislav Deák.