Divadlo Nová scéna uvedie v septembri vo svetovej premiére očakávaný muzikál Iago českého skladateľa a hudobníka Janka Ledeckého a amerického režiséra Roberta Johansona. Spoločné dielo dvoch renomovaných umelcov prinesie v súčasnom prevedení hneď niekoľko inovácií.
„Od začiatku som vedel, že musíme prísť s novým pohľadom na vec, a keď sme sa s Robertom o tomto projekte rozprávali, tak sme zistili, že nás bude najviac baviť, keď skúsime túto slávnu drámu preniesť do súčasnosti,“ povedal počas pondelňajšej tlačovej konferencie Janek Ledecký. „Za posledných desaťtisíc rokov sa podľa mňa vyvíjala v rámci ľudstva len technológia a akékoľvek emócie a vášne ako láska, nenávisť, túžba po moci, chamtivosť či žiarlivosť, všetko toto zostáva naprieč stáročiam v človeku stále rovnaké. Tieto pocity sú dnes takisto aktuálne, ako boli na úsvite našich dejín, a keďže jediné, čo sme sa zhodli, že sa vyvíja, je technológia, tak sme sa celú inscenáciu logicky pokúsili posunúť z toho klasického uchopenia do súčasnosti a musím povedať, že toto je práve na Shakespearovi úžasné. Že ten jeho príbeh funguje bez zmeny jedinej vety v súčasnosti úplne rovnako skvelo ako v 17. storočí,“ poznamenal známy interpret, ktorý spolu s Johansonom plánuje dej pripravovaného muzikálu premiestniť z Benátok do Ženevy. „Ženeva je totiž neskutočne dobré miesto na konšpirácie, hlavne čo sa týka politiky a plánovania tajných vojnových operácií,“ dodal Ledecký.
Othello v jeho poňatí by mal byť bývalým dôstojníkom americkej armády arabského pôvodu, ktorý má za sebou množstvo vyznamenaní a ktorý sa napriek tomu, že nie je praktikujúcim moslimom, rozhodne po vojne v zálive odísť do vojenského dôchodku, pričom si zarába na živobytie šéfovaním zvláštnym jednotkám. „Vojaci, ktorých riadi, vyzerajú podobne, ako tí oficiálni, no riešia aj vojenské misie, pod ktoré sa nechce nikto podpísať a sú za to trikrát lepšie platení,“ ozrejmil známy hudobník.
Hlavné postavy dvojica tvorcov zasadila do prostredia fiktívnej pevnosti Citadel kontrolovanej spriatelenými arabskými jednotkami, kde sa ešte stále nevera trestá ukameňovaním. „Na Blízkom východe to dodnes tak chodí, ženu tam kvôli nevere ukameňujú dokonca v polčase futbalového zápasu, tým pádom i tragédia nášho príbehu naberá celkom jasné a jednoznačné kontúry,“ priblížil Ledecký, ktorý sa k deju svojho rozpracovaného diela nechce bližšie vyjadrovať. Iago je však podľa neho jedným z najsympatickejších shakespearovských zloduchov vôbec. „Kedykoľvek, keď v divadle niekto príde s myšlienkou dramaturgicky uchopiť Shakespearovho Othella, všetci herci sa vždy bijú o rolu Iaga. Tá je strašne vďačná, preto sme sa chytili práve jeho,“ podotkol obľúbený interpret.
Robert Johanson bol na konkurzoch vraj doslova unesený. Interpreti, ktorých mal totiž zatiaľ možnosť vidieť, podľa jeho slov predčili očakávania. Medzi tými menej známymi v rámci prvého kastingu zažiarili Dominika Richterová, Lukáš Adamec či tanečník Ivan Martiš. „Janek mi hovoril, že budem čumieť na to, aké sú tu talenty. Pracoval som už so stovkami ľudí po celom svete a to, čo sa obvykle na konkurzoch stáva je, že prídu ľudia, ktorí napríklad úžasne spievajú, ale nevedia sa hýbať alebo naopak a tu ktokoľvek prišiel, predviedol takú ligu spievania, že som nechápal a všetci zároveň krásne tancovali, takže sme si to veľmi užívali. Bol som naozaj šokovaný a musím povedať, že nasadili latku veľmi vysoko. Teraz už len vybrať tých najlepších z najlepších,“ poznamenal známy režisér.
Okrem Richterovej, Adamca a Martiša sú v hre i Mirka Partlová či Stano Král. Príbeh o Iagovi by sa mal na Novej scéne objaviť 15. septembra. Po slovenskej premiére a prvej odohranej sezóne by malo projekt uviesť i pražské divadlo Hybernia.