Pišťankovo podsvetie dnes vládne

O láske snívajúci kurič Rácz prichádza do hlavného mesta, aby zarobil veľké peniaze. Z kotolne sa dedinský chlapík prepracuje až na post riaditeľa hotela, v ktorom ovládal ventily.

30.01.2016 16:04
Milan Ondrík (Rácz) a Petra Vajdová (Silvia) v... Foto:
Milan Ondrík (Rácz) a Petra Vajdová (Silvia) v inscenácii Rivers of Babylon.
debata (4)

„Musíš si Pišťankovu knihu Rivers of Babylon prečítať,“ radil režisér Diego de¤Brea susedovi. „Už som ju čítal, je výborná!“ odpovedal mu advokát. V Ľubľane je vraj Pišťankov román „topka“. Keď vyšiel v slovinskom preklade, náklad sa rýchlo rozpredal, prezradil režisér, ktorý spolupracuje s mnohými európskymi divadelnými scénami.

Očarený a nadšený knihou sa rozhodol pre jej divadelnú adaptáciu. Nápad oslovil aj dramaturgiu Činohry Slovenského národného divadla. A nielen preto, že v tejto sezóne spája slovenských autorov so zahraničnými režisérmi a naopak. De¤Breova inscenácia Rivers of Babylon mala v piatok 29. januára premiéru.

„Pišťanek vychádza z animálneho chápania sveta v zmysle prežitia. Začiatok jeho príbehu ešte nehovorí o kapitalizme, ale o ľuďoch, ktorí nehľadajú možnosť zneužitia či obohatenia, ale prežitia. Inteligentnejším a silnejším to ide ľahšie, slabší to nezvládnu, to je prirodzená prírodná selekcia,“ uviedol Diego de¤Brea.

V modernej paródii rozprávky, mystifikujúcom a ironickom svedectve aj krivom zrkadle, nastavenom mysleniu a pomerom v porevolučnej spoločnosti, hľadal dramatizátor a režisér z pohľadu súčasnosti univerzálnejšie témy. Aj keď Pišťankov románový debut rozvíril hladiny slovenského literárneho sveta v roku 1991, považuje ho za vizionárske dielo. Podľa neho už v čase vydania predpovedal spisovateľ to, čo dnes žijeme. „V knihe je to svet na hrane, marginálny. No dnes vládne a usmerňuje chod takmer všetkého. Tieňová ekonomika funguje na úrovni politiky,“ zdôraznil Dielo de¤Brea.

Veksláci, prostitútky, taxikári, zlodeji, prisluhovači mocných, stratené existencie snívajúce sen o tom, že raz sa budú mať lepšie… Mikrosvet kšeftárov a podvodníkov ovládne dedinský prostáčik Rácz svojím zdravým sedliackym rozumom. „Hlúpy, kto dáva, hlúpejší, kto neberie!“ konštatuje nad kufríkom napchatom valutami.

Kotolňa v podzemí mu prestáva stačiť, chce viac. Dostať sa vyššie. Všetci plnia jeho príkazy, dokáže si kúpiť každého a všetko, mechanizmus korupcie funguje ako perfektne namazaný stroj. Zašpinené tričko vymení za smoking. Kvôli študentke, ktorú tiež „dostane“, sa začne zaujímať o impresionistov aj operu.

S dramatizáciou zmyselného, provokatívneho a aktuálneho románu o perverzných časoch, ktoré žijeme, nemal Diego de¤Brea problém. „Držal som sa Pišťanka, lebo má výborný cit pre konflikt, vzťahy a veľmi presne buduje situácie. Píše ich tak, akoby ovládal rovnako divadelný aj filmový jazyk. V tom je veľmi silný. Najsilnejší,“ povedal režisér. Sám si navrhol aj scénu a vybral hudobné motívy.

„Divadlu netreba rozumieť, treba ho zažiť,“ dodal Diego de¤Brea. Po Shakespearovom Coriolanovi, Brechtovej Malomeštiakovej svadbe, Gounodovej opere Romeo a Júlia je inscenácia Rivers of Babylon jeho štvrtou „hosťovačkou“ v Slovenskom národnom divadle.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #divadlo #Peter Pišťanek #Slovenské národné divadlo #Petra Vajdová #Rivers of Babylon #Milan Ondrík