Dotyky a spojenia - nie stredný prúd, ale objavy a inšpirácie

19.06.2016 16:00
<AF>Milan Ondrík (Rácz) a Petra Vajdová...
Milan Ondrík (Rácz) a Petra Vajdová (Silvia) v inscenácii Rivers of Babylon, ktorú uvedie hlavný program festivalu. Autor:

Aby prehlušila brechot susedkinho psa, púšťala stále tú istú áriu. Štrnásť rokov deň čo deň a cez nekvalitné reproduktory. Nepomohli petície susedov, z ktorých sa stali rukojemníci, ani súdy. Netradičná obrana ženy zo Štúrova inšpirovala autorku, performerku, herečku a režisérku Slávu Daubnerovú k vytvoreniu inscenácie Solo lamentoso o relatívnosti pravdy, ktorá sa pohybuje na hranici pohybového a dokumentárneho divadla.

Je jednou z dvanástich predstavení, ktoré uvedie festival Dotyky a spojenia v hlavnom programe. Ambíciou nesúťažnej prehliadky, ktorej 12. ročník sa začne v pondelok v Martine, je predstaviť to najzaujímavejšie a najinšpiratív­nejšie, čo vzniklo na javiskách divadiel na Slovensku za rok od apríla 2015 do apríla 2016. Nastavuje tak divadelnej tvorbe zrkadlo a divadelníkom ponúka možnosť tvorivej konfrontácie.

Príbeh o krutosti a zvieracej podstate človeka i semienku ľudskosti, ktoré dokáže prežiť aj v najtvrdšej dobe, rozpráva predstavenie Veľký zošit (DAB Nitra). Mrazivé svedectvo o povojnovej Európe a živote v komunistickom Československu prináša adaptácia knihy Žo Langerovej Vtedy v Bratislave (SKD Martin). Perverzné časy porevolučnej spoločnosti 90. rokov približuje krutý aj ironický príbeh o prerastaní podsvetia do politiky Rivers of Babylon (SND), ktorý je adaptáciou Pišťankovho kultového románu. Tragikomickú výpoveď o živote mladých, stratených vo vzťahoch, v práci, láske i na internete, rozvíja inscenácia Jasne, v pohode (MD Žilina). O tom, ako možno žiť a realizovať svoje sny na periférii, rozpráva predstavenie Good Place to Die (Prešovské Národné divadlo).

Každá z dvanástich inscenácií hlavného programu zaujme objavnosťou témy, optiky či formou stvárnenia. Rozhodovanie, čo vybrať, však bolo ťažké. „Svedčí o tom aj skutočnosť, že do programu festivalu sa tento rok nedostala víťazná inscenácia Novej drámy Extrakty a náhrady Divadla SkRAT. Možno túto tému otvoríme v jednej z diskusií v rámci Kritickej platformy, možno v nezáväzných diskusiách, ktorých je počas festivalu nespočetne veľa. To je, mimochodom, jedna z najpríjemnejších vecí na Dotykoch a spojeniach. Stretnutia s ľuďmi, ktorí sa venujú divadlu a majú ho radi,“ uviedla programová riaditeľka festivalu Monika Michnová.

Posledný júnový týždeň, ktorý v Martine už tradične vyhradili divadlu, je oveľa bohatší. Nezabúda na najmenšie publikum, medzi piatimi inscenáciami pre deti a mládež je aj príbeh o starej divadelnej šepkárke Tieňové divadlo pani Ofélie (Bábkové divadlo Na rázcestí), poetická hra o zmysle života a smrti Oskar (Teátro Neline Budmerice) či príbeh detí, na ktoré rodičia nemajú čas – Babička z vajíčka (Divadlo PIKI). Pouličné predstavenia Príbeh rytiera, Pinocchio, Šípová Ruženka a Osmijankove rozprávky o princeznách pobavia všetkých. Ani tento rok nebudú chýbať najzaujímavejšie inscenácie poslucháčov bratislavskej Vysokej školy múzických umení a banskobystrickej Akadémie umení.

V priebehu šiestich dní uvedie 12. ročník festivalu Dotyky a spojenia 26 divadelných inscenácií z 24 divadiel. Bonbónikom na záver bude absurdná a trpká komédia Kováči v podaní ochotníckeho Divadelného súboru Jána Chalupku Brezno. „Predstavenie zrušil v jeho polovici politik Marian Kotleba. U nás ho určite dohráme do konca,“ dodala programová riaditeľka festivalu Monika Michnová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Martin #divadelný festival #Dotyky a spojenia #12. ročník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku