Väčšina bábkarov je naučená cestovať

"V povedomí verejnosti stále prevláda názor, že bábkové divadlo je pre deti. V žiadnom prípade však neplatí,“ hovorí riaditeľka medzinárodného festivalu Bábkarská Bystrica Iveta Škripková.

28.09.2016 16:00
Iveta Škripková Foto: ,
Riaditeľka medzinárodného festivalu Bábkarská Bystrica, Iveta Škripková.
debata

A riaditeľka Bábkového divadla na Rázcestí, ktoré prehliadku organizuje. Program jubilejného, 20. ročníka, ktorý štartuje v piatok, ponúka do 4. októbra okrem 21 inscenácií súborov zo šiestich krajín aj množstvo sprievodných podujatí.

Tohtoročnou novinkou je Tour. Prečo ste sa rozhodli vyviezť festivalové predstavenia aj mimo Banskej Bystrice?
Za posledné tri, štyri roky vzrastajú v Banskobystrickom kraji sympatie k radikalizmu a extrémizmu. Uvedomili sme si, že v rámci našej misie venovať sa deťom a dospelým nechodíme za ľuďmi. Kedysi dávno kočovali bábkari po všetkých možných končinách. Prieskum nám ukázal, že veľa detí, ba ani ich rodičia bábkové divadlo ešte nikdy nezažili. Rozhodli sme sa preto podať impulz prostredníctvom Tour, s ktorým pôjdeme do šiestich dedín a mestečiek.

Ostrý Grúň, Divín, Ladomerská Vieska, Braväcovo, Hriňová a Modrý Kameň. Ako ste vyberali miesta, kam Tour zaveziete?
Vybrali sme tie, v ktorých sme našli spojencov, čo s nami chceli spolupracovať. Mali aj vzťah ku kultúre a takisto technické zázemie. Či už kultúrny dom, alebo obecný úrad, kde sa dá hrať, a sú aspoň trošku vybavení na to, aby tam mohli prísť diváci a diváčky.

Cestovať nebudú len slovenské, ale aj zahraničné súbory. Ako reagovali na predstavu putovania?
Veľmi dobre aj preto, lebo väčšina bábkarov je naučená na cestovanie. Pripadalo im to úplne prirodzené. Navyše ani na Tour neprídu o festivalových hostí a pozorovateľov nielen z celej Európy, ktorých príde viac ako päťdesiatpäť. Odvezieme ich na predstavenie autobusom do tej-ktorej dediny či mestečka, kde vytvoríme festivalový kultúrny dom a po skončení inscenácie budú aj na diskusii.

Dve tretiny festivalových produkcií sú určené deťom, len tretina dospelým. Akoby to potvrdzovalo pretrvávajúci názor, že bábkové divadlo je len pre deti…
Nemyslím si, že bábkoví umelci a tvorcovia by nechceli robiť divadlo pre dospelých. Aj na Západe sa niektorí špecializujú výlučne na tvorbu pre nich. Ale tieto produkcie vznikajú väčšinou pre festivaly. Prevádzka hrávania pre dospelých totiž nie je taká jednoduchá ako pri tvorbe pre deti.

V čom sa líšia talianske či nemecké produkcie od tvorby slovenských divadiel?
Predstavenie Očami čajok zoskupenia Compagnia l'Asina Sull'Isola má napríklad základ v tieňovom divadle. Coppelia Theatre zas v Mechanickej metafyzike pracuje s obrazom, maskou a objektmi, čo u nás nie je bežné. La Baracca zas začala tvoriť pre batoľatá a má v tomto smere dlhoročnú tradíciu. Izraelská inscenácia Inak zas prináša veľmi zaujímavú tému holokaustu. Je to zvláštna monodráma herečky, ktorá sama pracuje s viacerými bábkami a rôznymi divadelnými postupmi. Ani to nie je v našej praxi bežné.

Ďalšou novinkou je aj bábkovo-výtvarný workshop na hrade Modrý Kameň.
Festival nie je len pasívne sedenie a pozeranie produkcií. Snažíme sa aktívne pôsobiť aj smerom k tvorcom a tvorbe. Na hrade Modrý Kameň je Múzeum bábkarských kultúr a hračiek. Okolo park, v ktorom budú účastníci workshopu tvoriť pod vedením poľského režiséra Roberta Jarosza. Téma Labyrint snívajúcich predmetov je inšpirovaná literárnym dielom Waltera Moera a jeho víziou veľkej mestskej štvrte, v ktorej bývajú len bábkari. Výsledok týždňovej práce predstavia na záver festivalu.

Čím láka návštevníkov Bábkové divadelné panoptikum?
Je to magický divadelný priestor, v ktorom uvidia bábky, scény a kostýmy z bábkových divadiel v Žiline, Košiciach, Nitre, Bratislave a Banskej Bystrici. Ide o výber toho najlepšieho, čo mali divadlá vo svojom funduse. Pripomíname si tak aj jubileum nášho festivalu, ktorý sa začínal ako národná prehliadka.

Pred divadelným šapito zas láka Familiárum. Čo ponúka?
Rodinnú púť za rozprávkami. Kto má chuť hrať sa a objavovať, príjemne sa zabaví. Pripravili sme tri rozprávkové salóny, v ktorých si návštevníci vyskúšajú isté druhy tvorivosti, hravosti, aj práce s bábkami a rekvizitami. Príbeh starého Bodríka a vlka si zahrajú s maňuškovým divadlom, Šípkovú Ruženku podľa pokynov zo slúchadiel. Rozprávku Statočný cínový vojačik hrajú naši herci s divadlom z papiera, návštevníci si môžu vybrať aj voľnú tému a čakajú ich rôzne interaktívne prekvapenia.

Festival sa koná každé dva roky, aká bola jeho štyridsaťročná cesta?
Vymenili sa dve generácie, zmenil sa politický režim a uvoľnili hranice. Z festivalu, ktorý sa začínal ako národná prehliadka, sa stal medzinárodný. Slovenské súbory sa začali konfrontovať s divadlami v strednej Európe. Keď sme si uvedomili, že stretávať sa len v kruhu komunity V4 by mohlo byť schematické, začali sme pozývať aj súbory zo sveta. Napokon sa z neho stala prehliadka súčasného bábkového divadla Dvojitý impulz, ktorá ukazuje súčasné moderné tendencie bábkového divadla pre deti na jednej a pre dospelých na druhej strane.

Zahraniční hostia Bábkarskej Bystrice

* Loďka a mesiac

  • Magický príbeh o plnení veľkých snov malej loďky v podaní zakladateľov divadla pre batoľatá.
  • divadlo La Baracca – Testoni Ragazzi, Taliansko
Predstavenie Loďka a mesiac. Foto: Bábkarská Bystrica
35 babkarska lopdka a mesiac 1x Predstavenie Loďka a mesiac.
  • Očami čajok
  • Poetické predstavenie o priateľstve, poznávaní sveta, mora, hviezd a skál očami čajok (od 2 rokov).
  • divadlo Comagnia l'Asina Sull'Isola, Taliansko
  • Kačka, smrť a tulipán
  • Citlivý a humorný príbeh o neobyčajnom priateľstve medzi kačkou a pani Zubatou (od 6 rokov).
  • Theater Couturier & Ikkola, Nemecko
  • Inak
  • Autobiografický príbeh, v ktorom autorka odkrýva detské spomienky na obdobie 2. svetovej vojny (pre dospelých).
  • divadlo Mightbe, Izrael
  • Mechanická metafyzika
  • Mysteriózny, romantický, ironický príbeh inšpirovaný obrazmi surrealistickej maliarky v predvedení technologicky dokonalých bábok (pre dospelých).
  • Coppelia Theatre, Taliansko

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bábkarska Bystrica #Iveta Škripková