Spamäti recituje verše. V slovenskom umení vykonala kus práce, podala veľký výkon a dokázala, že kvalita prežíva bez hrubých čiar za minulosťou. Mária Kráľovičová sa však ešte stále vyjadruje aj k budúcnosti.
Máte optimizmus vrodený alebo vypestovaný? Čo vám dokáže skaziť náladu?
Mám ho vrodený a pestujem si ho. Vyhýbam sa travičom studní, čiže negatívnym ľudom.
Vraj sa už večer tešíte na raňajky a ešte pred spaním si nachystáte všetky tanieriky a šáločky, z ktorých budete ráno jesť a piť. Začínate deň aj rozcvičkou? Siahnete po novinách – ste zvedavá, čo je nové vo svete?
Večer sa pripravujem na každý ďalší deň, aj s tými šáločkami. Dakedy, a je to čoraz častejšie, kvôli lámke precvičím aj celé noci – takže cez deň som už rozhýbaná. No a bez novín nie som ani deň! Hneď ráno utekám dolu naším kopcom po denníky. Veď som mala muža novinára!
Viete sa aj rozčúliť? Napríklad nad politikou, nad situáciou v kultúre, nad počasím a podobnými vecami, ktoré ľuďom napínajú nervy?
Áno, rozčuľuje ma hlúposť, ktorá sa opakuje napriek mnohým vyhláseniam, že sme sa z chýb a histórie poučili.
Nechceli by ste byť političkou a riešiť to priamo?
Politička? Každý by mal robiť to, čo vie.
Vy ste radšej ponorená po uši v divadle. Ešte stále s inscenáciami a vystúpeniami aj cestujete za divákmi. Dokonca na zahraničné festivaly! Len v tejto sezóne ste boli v Izraeli, Turecku a Rumunsku. Ako vás tam prijalo publikum?
Diváci, keď už do divadla prídu, sú všade vďační. Veď aj jazdíme s výbornými predstaveniami. Nenadarmo jedno z nich Leni – hra Valérie Schulczovej a Romana Olekšáka – nedávno získalo významnú scenáristickú cenu: The Beverly Hills Screenplay Contest.
Všade prijímajú kontroverznú Leni – obľúbenkyňu Hitlera – s pochopením? Chápu hru správne?
Táto inscenácia sa pozerá na život rozporuplnej režisérky Leni Riefenstahlovej z iného zorného uhla. Hrávame ju po svete s titulkami, napríklad v hebrejčine či turečtine, máva zaujímavé ohlasy. Napočudovanie, najviac zarezonovala u divákov v tureckej Burse, kde mala mimoriadne srdečné prijatie.
Bratislava odjakživa prijímala pozitívne podnety z východu aj zo západu, bola otvorená umeniu. Vy ste hrali v hrách svetových autorov ešte za horúca. Napríklad v repertoári SND sa v roku 1964 pohotovo ocitla Millerova hra Po páde, čo bola vtedy veľká udalosť. Vďaka čomu to bolo možné?
Vďaka ľuďom, ktorí to umožňovali a výmenu myšlienok sprostredkúvali. Napríklad spomínaný Miller sa k nám dostal zásluhou Miloša Ruppeldta, ktorý ho osobne poznal a ešte takmer neoschnutú hru od neho vydrankal a ihneď preložil. Podarilo sa nám uviesť ju v európskej premiére celé tri týždne pred Rímom a Monikou Vittiovou, ktorá hrala moju postavu Maggie, alias Marilyn Monroe. Hrali sme rovnako novinky Sartra, Adamova či z druhej strany rozdeleného sveta – Arbuzova, Radičkova, Mrožka.
Pochádzate z Čár, čo evokuje čarovanie, ale pre vás sú zázračným miestom aj Piešťany, kam chodíte každé leto. Aj v tomto, jubilejnom roku? Kto s vami pôjde?
Bez Piešťan si neviem leto predstaviť. Dobíjam si tam baterky. Tohto roku to už bude moja päťdesiata piešťanská kúpeľná sezóna. O mne je predsa známe, že som verná. A s kým iným by som aj tam mala tráviť čas, ako s blízkou rodinou a tými, čo ich mám rada. A s knihou.
Máte však aj pracovné plány a to celkom prekvapujúce – vraj budete nahrávať klip s Máriou Čírovou. Nakrúcať sa má s koňmi na rodnom Záhorí. Ako k tomu prišlo?
Mária ma oslovila s ľúbeznou pesničkou Kráčam. Zapáčilo sa mi, že mám v klipe viesť koňa a ešte navyše doma, na mojom Záhorí.
Mali ste v Čároch koňa? Vedeli ste aj podojiť kravu? Zostal vám vzťah k zvieratám?
Môj otec Lojzek Kralovič bol, okrem iného, aj konský handliar, taký, čo kone na jarmokoch dohadzoval. A doma sme mali viac koní, nielen koňa, ktorého som vodila v brázde, keď tata oral. A mali sme aj prasa, kravu, kozy, pásla som, ale museli sme vedieť všetko okolo domu od malička. Kydala som aj hnoj a motyka bola väčšia ako ja. Neskôr v Bratislave som nikdy nechcela domáce zviera, lebo som mala divadlo, televíziu, rozhlas. Ale deti mi psy nakoniec vždy priviedli a tak mi aj prischlo ich vetrať ešte večer po predstavení.
Koľko rokov vlastne pracujete? Je rarita, že ste začali už v pätnástich a robíte doteraz. Budete mať z toho nejaké „prémie“?
No, keď si to tak zrátam, toto leto bude 75 rokov, čo som nonstop riadne zamestnaná. Aj o možnosti dôchodku mi povedal ktosi v divadle až po mnohých rokoch od nároku naň. Neľutujem. Prémiou je, že môžem ešte stáť na javisku. Mladí to možno netušia, ale môcť pracovať je privilégium.
Baví vás ešte spamäti recitovať verše? Vraj máte mať vystúpenie v Skalici. Aký to je repertoár?
Poézie je v našom živote čoraz menej. Aj v Pravde bývala voľakedy každú sobotu básnička. A nezabúdajte, že som mala muža básnika. Takže áno, poéziu mám rada a zaplať pánboh, že si tie krátke riadky ešte stále pamätám. Aj do Skalice sa s nimi chystám osláviť 800. výročie založenia mesta, kedy vystúpim s Moyzesovým kvartetom. Repertoár už veľmi nemením. Rovnako úžasné a rovnako platné sú dodnes verše Plávku, Kostru, Koyša, Válka, Gorkého, Simonova, Nezvala či Sládkoviča. Apropo, Marína – v júni sa chystám na Sliač pokrstiť lavičku toho mena a ešte aj lavičku Sládkovičovu.
Nachádzate si ešte nových priateľov, alebo je už človek v deväťdesiatke citovo obsadený? Zaujímajú vás napríklad mladí kolegovia?
Áno, noví ľudia v mojom živote neustále pribúdajú, úmerne ako tí starí ubúdajú.
Aká oslava sa chystá v divadle a v rodine? Máte nejakú obľúbenú tortu?
Keďže moje domovské divadlo mi pripravuje galavečer v Novej budove SND presne v deň mojich narodenín, všetci sa tam stretneme. Rodina, priatelia, kolegovia aj diváci. Z ďaleka i z blízka. Veď len z rodných Čár sa chystá celý autobus!
Ako to je s duchovným životom v staršom veku – spoliehate sa na Boha alebo na seba?
Verím v silu umenia.
Všetci vás chválime, že ste stále pekná. Páčite sa aj sama sebe? Ako sa vlastne herečka pozerá do zrkadla – je to skôr profesionálny pohľad?
Žiaľ, mám v náplni práce večer sa v divadle dívať do „špígla“, keď sa mením na kohosi iného. Za veľký dar považujem, že sa ešte stále na seba podobám.
Bolo v Čároch počas vášho detstva kino? Poznali ste hviezdy filmového plátna? Vtedy bolo zvykom lepiť si ich do zošitkov – aj vy ste mali taký zošitok?
Nebolo kino. Hercov som spoznala až neskôr. Naživo v Národnom divadle, kam ma tajne púšťala moja teta uvádzačka po začiatku predstavenia. Z lóže som musela pred koncom odísť, aby ju nevyhodili. Potom som si všetko domýšľala. A nevedela som pochopiť, čo je to tam za veľkú búrku na konci. Keď som sa na to tety pýtala, odpovedala: „No to ťapkajú, že sa im to tak velice lúbiuo.“ A keďže sa vtedy v jednej budove hrala opera, opereta, činohra aj balet, poznala som, tak z diaľky, Mimi Kišoňovú, Arnolda Flögla, Štefana Hozu, Margitu Česányovú, Františka Krištofa Veselého, Ditu Gabajovú. A zošitok na lepenie obrázkov ? Nič pre mňa, na zošity do školy som si zarábala sušením byliniek a na iné písanie sa u nás doma starostlivo vyhládzali vrecká od cukru z obchodu.
Po kom ste zdedili umelecký talent? Podporovali rodičia vašu túžbu ísť do sveta venovať sa umeniu? Kto vám v tom najlepšie rozumel?
Keď sa mama dozvedela, že som vyhrala konkurz do divadla, o ktorom som jej nepovedala, strieskala ma čepcom, lebo byť komediantom znamenalo aj jazdiť maringotkou s kolotočiarmi. A nevnímali to tak len naši. Veď do novozakladaných profesionálnych divadiel sa nik zo zapálených ochotníkov nehlásil. Preto tie inzeráty a konkurzy.
Ste spokojná s dnešným svetom? Je ľudstvo na dobrej ceste?
Tomuto svetu nerozumiem. Všetko je naopak. Dané slová neplatia, tvrdíme, že čierne je biele a naopak, prepisujeme históriu, radosť zo života nevidno, vytratila sa z neho spolupatričnosť aj láska, ktorú si mýlia so sexom. Prestali sme sa rozprávať zoči-voči, hľadíme radšej do virtuálnych svetov. Som fatalistka: možno musí padnúť chorá Rímska ríša pod nájazdmi barbarov a musíme prečkať stredovek… Som optimistka: hádam potom opäť dospejeme k renesancii a osvietenstvu.
Mária Kráľovičová , herečka
- Narodila sa 7. júna 1927 v Čároch na Záhorí.
- Ako 15-ročná odišla do Bratislavy a striedala zamestnania.
- V roku 1945 ju prijali do Komorného divadla v Martine.
- V rokoch 1947 – 1950 študovala herectvo na konzervatóriu.
- Od roku 1948 dodnes hrá v Slovenskom národnom divadle.
- Momentálne v predstaveniach Bačova žena, Leni, Popol a vášeň.
- Je prvou slovenskou televíznou herečkou.
- Dostala bezpočet československých a slovenských štátnych i umeleckých ocenení.
- Je jednou z troch slovenských herečiek s titulom národná umelkyňa.
Snímky z javiska života
V bielej blúzke a usmiata, sprevádzaná dcérou Janou, prišla na vernisáž výstavy Čary a stretnutia vo štvrtok 1. júna jubilantka Mária Kráľovičová. Výstava, ktorú pripravil k deväťdesiatke herečky Divadelný ústava a SND, je v priestoroch novej budovy divadla. Kurátorkou prehliadky fotografií o živote a tvorbe umelkyne je Zuzana Nemcová-Gulíková, grafické riešenie navrhla Viera Burešová. Výstavu otvoril riaditeľ SND Marián Chudovský a riaditeľ Činohry SND Roman Polák. O koncepcii výstavy a jej obsahu prehovorila s osobným zaujatím kurátorka. Spomenula vrcholy herečkinej tvorby a zdôraznila jej široký záber.
Zaujímavosťou je, že rovnakú výstavu sprístupnili aj v Piešťanoch, kde Marína Kráľovičová pravidelne letuje a kde pridali aj panel o jej pobytoch v kúpeľoch. Žiaľ, Marína Kráľovičová nemohla byť na oboch vernisážach, ale sľúbila, že v Piešťanoch sa zúčastní finisáže. Zatiaľ si teda prítomnosť Maríny Kráľovičovej užili Bratislavčania na otvorení v SND. Hovorila o svojich pocitoch, ako zvyčajne s humorom (vyhlásila sa aj za dinosaura). Spomínala, ako kedysi začínala, a priznala, že sa jej ani nechce veriť, čo všetko prežila. Veď nová budova divadla sa stavala 21 rokov a ona nielenže sa jej otvorenia dočkala, ale stále ešte v divadle hrá. Mária Kráľovičová dokonca na vernisáži aj zarecitovala a dokázala tak, že je naozaj vo forme. Odzneli verše z Maríny: „A čo je mladosť? Dvadsaťpäť rokov?“ Nuž, môže to byť aj deväťdesiat, dokazuje usmievavá jubilantka, zahŕňaná priateľskými objatiami a kvetmi.
Vystavené fotografie uvedú diváka najprv do herečkinho detstva v Čároch na Záhorí (slovo Čary v názve výstavy má pripomínať túto dedinu) a prevedú ho rôznymi obdobiami jej života a tvorby. Na jednej zo snímok je so starou mamou, s rodičmi a so súrodencami, inde ju vidíme ako dievča na svätom prijímaní, ale ťažisko výstavy je na fotografiách z práce. Sú tu snímky z divadla, zo zájazdových predstavení, z nahrávaní v rozhlase, ako aj z filmov a iných produkcií. Spolu s Máriou Kráľovičovou si návštevník výstavy pripomenie celú plejádu významných umelcov, ktorí tvorili špičkové slovenské divadlo. Mária Kráľovičová hrala s rôznymi hereckými partnermi a partnerkami, pracovala s mnohými režisérmi, jej umelecký život bol naozaj pestrý a rôznorodý. Táto výstava je prehliadkou známych tvárí a titulov. Karol Machata, Ladislav Chudík, Ctibor Filčík, Július Pántik. Viliam Záborský, Jozef Budský, K. L. Zachar, to všetko sú nezabudnuteľné tváre a spolupracovníci Maríny Kráľovičovej. Samozrejme, na snímkach sú aj kolegyne, s ktorými Marína Kráľovičová hrala, vynikajúce herečky zo „starej gardy“ aj mladšie (Eva Krížiková, Diana Mórová, Soňa Valentová, Božidara Turzonovová atď.), ale na fotografiách, keďže ide o kľúčové scény z javiska, kde sa dvojice dostávajú do dramatických konfrontácií (napríklad Juraj Kukura jej objíma kolená v hre Revízor z roku 1982 ), sú väčšinou muži.
Až dojímavo a bizarne pôsobí napríklad plagát z filmu Priehrada, ktorý nakrútil v roku 1950 režisér Paľo Bielik. Sú na ňom čínske písmená, lebo film vraj vtedy zaradila do distribúcie aj Čínska ľudová republika. Na plagáte je Marína Kráľovičová s Mikulášom Hubom a Júliusom Pántikom. Ona má vrkoče, Pántik robotnícku šiltovku. Budovateľský imidž dávno vyšiel z módy, ale je súčasťou našej histórie. Výstava Čary a stretnutia cez život a tvorbu Márie Kráľovičovej mapuje aj to, ako a čím sme žili, na čom sme sa bavili, čo nás rozrušovalo a čo nás formovalo. Pozrieť si ju možno vždy hodinu pred predstavením. Potrvá do konca júna.