Recenzia: Všetci zlí rodáci

Telocvičnou sa ozývajú najväčšie gýče českého a slovenského popu. Pätica žien cvičí niečo ako aerobik a vzájomne si vylieva srdce.

09.06.2017 09:00
debata (2)

Mohol by to byť bežný podvečer na bežnej dedine „tu u nás“. Lenže v neďalekej chemickej továrni dôjde k výbuchu a telocvičňa sa razom premení na miesto, kde musia najrôznejší ľudia čeliť vyhrotenej situácii.

Diana Mórová (Lučkajová), Dušan Jamrich... Foto: DANIEL VESELSKÝ
Zuzana Fialová Diana Mórová (Lučkajová), Dušan Jamrich (Kováč), Zuzana Fialová (Cibrínová) a Branislav Bystriansky (Dutko) v inscenácii Rodáci.

Konšpirátori, neonacisti a slniečkari v jednej telocvični

Spoločnosť je to naozaj pestrá. Autori textu Valeria Schulczová a Roman Olekšák, ktorí hru napísali na objednávku SND, vybrali profilové typy slovenskej spoločnosti. Konšpirátorku, ktorá vo všetkom vidí sprisahanie veľkej štvorky a farmaloby, kariérneho politika vyciciavajúceho každý tok verejných financií, aktivistov, ktorí prišli do dediny poliať krvou bustu Rodáka komunistu. Je tam však aj neonacista budujúci domobranu, neuznaný umelec alkoholik, bratislavskí „slniečkari“, skorumpovaná sudkyňa aj obete fyzického a psychického násilia.

Šestnásť postáv spočiatku vytvára prehľadné množiny rôznych názorov: Dedinčania proti aktivistom, ktorí znehodnotili bustu. Občania proti kradnúcim politikom. Vyznávači alternatívnych faktov proti oficiálnym médiám. Čoraz častejšie však dochádza aj k rôznym bizarným podmnožinám. Stačí otvoriť citlivé témy: Rómov, migrantov a homosexuálov.

Autorom textu sa podarilo vytvoriť postavy tak, akoby ich odpozerali v dedinskom pohostinstve alebo skopírovali z internetových diskusií. Pri rečiach o iluminátoch, ktorí ovládajú svet, hanobiteľoch národa či neskrývanej homofóbii môžu divákov zalievať vlny hanby, smiechu alebo hnevu. V tomto sa autorom textu aj tvorcom inscenácie darí výborne. Problémom je však skratkovitosť textu. Tematickú a názorovú mnohorakosť chceli autori ešte obohatiť o pohnuté osudy jednotlivých postáv. Pri ich množstve sa však každý problém len naznačí a nerozvinie. Aj silné témy ako domáce násilie či nešťastné detstvo tak pôsobia viac tragikomicky než naozaj vážne.

Čistá inscenácia plná problémov

Komickú rovinu podporil aj nemecký režisér Tilmann Köhler, ktorého tvorbu už diváci SND mohli čiastočne spoznať na festivale Eurokontext 2015 vďaka výbornej inscenácii Rozdelené nebo. Aj Rodákov Köhler umiestnil na jednoduchú, no v správnych momentoch prekvapujúcu scénu Karolya Risza a sústredil sa predovšetkým na budovanie stupňujúceho sa napätia. Režisér sa nebojí aj vážne situácie zľahčiť, vďaka čomu košatá inscenácia, riešiaca závažné celospoločenské témy bez zjavného východiska, pôsobí ľahko, uvoľnene a nepateticky. V Rodákoch teda platí, že najlepšia réžia je tá, ktorú divák nevníma.

Inscenácia prináša niekoľko prekvapujúcich hereckých momentov. Výrazne pôsobia Branislav Bystriansky v úlohe lenivého príživníka Dutka, Ján Greššo ako slizký prokurátor Masár, a zaujme aj Dominika Žiaranová ako energická aktivistka Dorota Fabianová. Tragikomický potenciál svojich postáv konšpirátorky Angeliky a modernej starej dievky Evče výborne využili Zuzana Fialová a Gabriela Dzuríková. Číru beznádej životov bez budúcnosti stelesňujú Petra Vajdová ako obetavá a zneužívaná veterinárka Magda a Monika Potokárová v postave mladej Dominiky. Rodáci v SND sú modelová dráma o stave našej spoločnosti. Bez škrupúľ ukazuje a paroduje názory, ktoré, žiaľ, tvoria verejnú mienku. Priveľké ambície hovoriť o všetkých problémoch naraz sú jej však v konečnom dôsledku na príťaž.

• 3 a pol hviezdičky z 5
  • Valeria Schulczová, Roman Olekšák: Rodáci / réžia: Tilmann Köhler / scéna: Karoly Risz / kostýmy: Katarína Holková / hrajú: Gabriela Dzuríková, Monika Potokárová, Zuzana Fialová, Petra Vajdová, Branislav Bystriansky, Ľuboš Kostelný, Tomáš Maštalír a ďalší / premiéra: 3. a 4. júna v Činohre SND

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Diana Mórová #Dušan Jamrich #Rodáci