Recenzia: Efekty hubiace Shakespearovu lásku

Divadelníci po celom svete si v roku 2014 a 2016 pripomínali okrúhle výročia narodenia a úmrtia Williama Shakespeara.

22.11.2017 16:00

Na Slovensku by sme nové premiéry jeho hier v týchto rokoch hľadali takmer márne.

Slovenské divadelníctvo v celej svojej histórii už neraz dobiehalo podobné podlžnosti, a preto nie div, že až teraz v aktuálnej sezóne sme sa dočkali hneď niekoľkých nových inscenácií Shakespearových hier. Divadlo Andreja Bagara v Nitre však poctu veľkému Angličanovi vzdalo inak – uviedlo adaptáciu kultového filmu Zaľúbený Shakespeare.

Ján Koleník (Wil Shakespeare) a Klaudia... Foto: COLLAVINO
Ján Koleník, Klaudia Kolembusová Ján Koleník (Wil Shakespeare) a Klaudia Kolembusová (Viola) v inscenácii Zaľúbený Shakespeare.

Fikciu o nenaplnenej, ale pre ďalšiu tvorbu inšpiratívnej ľúbostnej epizóde nádejného dramatika a krásnej šľachtičnej Violy ponúka príbeh veľkých emócií i inscenačných nárokov. Keďže doba a kánon alžbetínskeho divadla sú slovenskému divákovi značne vzdialené, tak tuzemskí tvorcovia do inscenácie vkomponovali postavu akejsi navigátorky, ktorá v šarmantnom podaní Lenky Barilíkovej pravidelne zastavuje dej, aby publikum oboznámila s menej známymi kontextami, faktami i teóriami o dejinných konvenciách či historických osobnostiach. Tento prvok inscenáciu obohacuje nielen množstvom informácií, ale podporuje i napätie v pomerne známej predlohe.

Režisér Peter Oravec vytvoril veľkolepú inscenáciu s historicky vernou scénickou, kostýmovou i hudobnou výpravou, takže naštudovanie po vizuálnej stránke pôsobí monumentálnym dojmom, ktorému vhodne kontrastuje intímny milostný príbeh ústrednej dvojice. Lenže inscenácia naráža práve na túto pompéznosť. Impozantná forma a efektné scénické prostriedky nedovolili preniknúť hlbšie do podstaty textu a predstaviť viac ako základný príbeh hry, no i ten bez zásadného výkladového kľúča a najmä interpretačného názoru. Preto často i tie najsenzitívnejšie scény sú prehlušené gýčovou sladkosťou a po opadnutí prvého dojmu zo spektakulárneho kolotoča nápadov pravidelne nasleduje nevzrušujúca monotónnosť. Z hereckého kolektívu zaujme najmä civilná Klaudia Kolembusová ako nežná, no vo svete sužovanom úzkoprsými regulami podnikavá Viola. Herečka si uchováva prirodzenosť pre každú situáciu, vie byť detsky hravá, lyricky krehká, vecne racionálna, no i úprimne zmätená v otázkach citu a lásky. Z menších postáv vynikajú nenúteným prejavom Roman Poláčik ako energický, vlastné ego si dôkladne hladkajúci herec Ned Alleyn, a Eva Pavlíková ako dobrosrdečná a vitálna Dojka, ktorá svojou prirodzenou plebejskou komikou spestruje atmosféru inscenácie.

Ján Koleník ako Shakespeare je spontánnym mladíkom schopným bez afektu, s dramatickou vážnosťou, no neraz i s humorným odľahčením prezentovať citlivé odtiene mužskej psychiky aj vnútornú temperamentnú silu talentovaného básnika. Vcelku však ide skôr o jeho štandardný výkon, ktorý je priamo úmerný solídnej kvalite inscenácie. Tej totiž nemôžeme uprieť remeselnú zručnosť režiséra ani jeho zmysel pre žánrové polohy. Vo výsledku je však inscenácia viac lákavým komerčným titulom, než progresívnym a dramaturgicky odôvodneným dielom, ktoré by obohatilo profil divadla. Skôr naopak.

• 3 hviezdičky z 5
  • Lee Hall: Zaľúbený Shakespeare / réžia: Peter Oravec / scéna: Pavol Andraško / kostýmy: Ľudmila Várossová / hrajú: Ján Koleník/Juraj Ďuriš, Klaudia Kolembusová a ďalší / premiéra: 10. novembra v DAB Nitra