Rusalka Antonína Dvořáka pritom mohla priniesť príspevok do celosvetovej polemiky o možnostiach výkladu viacrozmernej rozprávky. Vedenie opery, u nás v jednej osobe riaditeľ aj šéfdirigent (dramaturgov zastupujú režiséri), dalo striktný limit vytvoriť rodinné predstavenie. Vraj slovenský divák miluje len ilúziu nepoškvrnenej, mesiačkovo-hviezdičkovej, jazernej a lesno-zámkovej rozprávky. Modernejšie výklady neprijíma. Poznať tak vkus publika! Nie toho stádovito tlieskajúceho postojačky, ale toho zorientovaného v dianí mimo našej cielene udržiavanej „bubliny“.
Rusalka je jednou z opier, kde kreatívni inscenátori testujú presahy prvého plánu do širšieho spoločenského, filozofického i morálneho kontextu. Vedia rozčeriť hladinu, provokovať, ba neraz ani netrafia cieľ. Ale dnešné operné divadlo je aktuálne, polemické, tne do živého a pokiaľ sa nedostáva do kríža s hudbou, nekope si vlastný hrob.
Bratislavská Rusalka v réžii šesťdesiatpäťročného operného debutanta Martina Kákoša je zrkadlom konzervatívneho hodnotového nastavenia objednávateľa a jeho ochoty podriadiť sa. Možno má na Rusalku vlastný názor (jeho náčrt v bulletine mohol byť zaujímavý), možno rozviazané ruky by priniesli riešenie. Takto sme sledovali esteticky zastaranú, iluzívnu rozprávku bez apelatívnych posolstiev. V stej sezóne sa SND vracia v čase prinajmenšom do polcesty.
Po odrieknutí Ondreja Lenárda naštudoval Rusalku Ondrej Olos. Mladý talentovaný dirigent, ktorý sa však zatiaľ hlbšie pod rafinované farebné a výrazové detaily dostáva len opatrne. Prevádzkovo prijateľná, no nie šokujúca interpretácia. Dve kompletné obsadenia vygenerovali aj nadpriemerné sólistické kreácie. V Kataríne Juhásovej rastie Rusalka s patričným objemom tónu, tmavšou farebnosťou, u ktorej cítiť vývoj postavy. Peter Berger je v zahraničí osvedčeným, typovo vierohodným Princom a jeho zvučný tenor poľahky napĺňal hľadisko. Azda ešte dramatická Cudzia kňažná Adriany Kohútkovej. Ostatných buď už poznáme z minulých naštudovaní, alebo ostali v medziach priemeru. Tam niekde sa pohybovala naša nová Rusalka. Jednoducho vypovedala o tom, ako si terajšie vedenie súboru predstavuje operu v 21. storočí. A ako ostávame v izolácii.
Hodnotenie Pravdy: 2,5 hviezdičky
Antonín Dvořák: Rusalka / réžia: Martin Kákoš / dirigent: Ondrej Olos / scéna: Milan Ferenčík / kostýmy: Ľudmila Várossová / premiéra: Opera SND 20. a 22. februára