Trikrát odložená svetová premiéra činohernej inscenácie pôvodnej slovenskej hry trojice autorov Michala Baláža, Michala Ditteho a Karola Horáka je poctou zakladateľovi košického divadla pri príležitosti 100. výročia jeho vzniku.
Inscenáciu v réžii Júlie Rázusovej pre pandémiu trikrát odložili. Podľa jedného z autorov Michala Baláža je Borodáč slovenským prototypom fenoménu „from zero to hero“. „Ako Forrest Gump, Johnny Cash, Andy Warhol… Vypracoval sa z obyčajného chlapca z najchudobnejších pomerov na najdôležitejšiu postavu svojho odboru, otca zakladateľa a rešpektovaného odborníka,“ vysvetľuje Baláž.
„Je neuveriteľné, čo za krátky čas urobil. Sedadlá dorezané, dokatované, divadlo zničené. A on nanovo vybudoval divadlo, trojsúborové,“ zdôrazňuje teatrológ a dramatik Karol Horák.
Konečná podoba inscenácie vzišla z pera autorov troch generácií a je zaujímavá aj scénickým spracovaním. Dej sa neodohráva len na veľkom javisku, menšie pódia sú aj v hľadisku či orchestrálnej jame.
„Spracovávali sme autentický príbeh košického divadla a priestor režiséra počas skúšok je hľadisko. Po vojne Borodáčovci prišli do zničených priestorov s vytrhanými stoličkami a bez jedinej žiarovky. To všetko určovalo koncept viacerých pódií, využitia súčasnej divadelnej techniky či citácie pôvodnej scény z Borodáčových inscenácie Troch sestier,“ vysvetľuje režisérka Júlia Rázusová. V jej inscenačnom tíme boli dramaturgovia Peter Himič a Miriam Kičiňová, odborný konzultant Karol Mišovic, autorka scény a kostýmov Markéta Plachá a autor hudby Michal Paľko.
Matej Erby ako Janko Borodáč a Alena Ďuránová ako manželka Oľga. Jano Štovka