Trocha ma mrzí, že herec, navyše študovaný dramaturg, ktorý mal nepochybne nezameniteľný zmysel pre humor, vedel ho vytvoriť a podať, napokon odchádza onálepkovaný predovšetkým ako zabávač. Milan Lasica dokázal mať v mnohých svojich postavách aj podobu „smutného klauna“, a viaceré z nich zostanú vďaka jeho interpretácii jedinečné. Bol ním napríklad tiež Cyrano z prvej polovice deväťdesiatych rokov z rovnomennej inscenácie v réžii Romana Poláka, ktorého stvárnil ako dobou znaveného intelektuála.
Čítajte viac Zomrel Milan LasicaZ jeho divadelných hereckých postáv si však spomínam už na Selicoua zo Shillerovho Parazita. Práve na tejto postave som si uvedomila Lasicovu schopnosť stvárniť dramatický charakter. Bolo to ešte v prvej polovici osemdesiatych rokov. Až potom nasledovala trojica kreácií, ktoré práve v jeho poňatí a významovo presnom hereckom stvárnení korešpondovali s kriticko-spoločenskou metaforou, o akú sa divadlo konca tzv. normalizačného obdobia usilovalo. Don Juan z rovnomennej inscenácie, Čičikov z Mŕtvych duší a Orgon z Tartuffa. Všetky tri vznikli v réžii Vladimíra Strniska, čiže režiséra – generačného druha, s ktorým kedysi začínali v legendárnom Divadle na korze.
Keď divadlo na prahu sedemdesiatych rokov násilne rozpustili z ideologických dôvodov, pomocnú ruku mu a jeho partnerovi Júliusovi Satinskému podalo divadlo Večerní Brno. Totiž už svojimi scénkami a dialógmi v Tatra revue a najmä v Divadle na korze – dá sa povedať – položili základy slovenského odfolklorizovaného až intelektuálneho humoru, ktorým sa rovnocenne začlenili do československého kontextu, a nasledovali tak vlastné vzory Voskovca a Wericha či Miroslava Horníčka.
Bol to navyše práve Milan Lasica, ktorý hovoril, že pre slovenské dramatické umenie je vždy najdôležitejšia odozva v Čechách. Obstáť pred náročnejším českým publikom s bohatšou divadelnou tradíciou je lakmusový papierik, či sa inscenácia podarila, alebo nie. Platilo to za socializmu, platilo to pred rozdelením spoločnej republiky a prakticky to platí dodnes. Milana Lasicu vyhľadávalo české publikum až dokým sa pred nástupom pandémie neprestalo hrať.