Dodala tiež, že by si veľmi priala, aby tanečníci chodili s radosťou každý deň do práce. Zdá sa, že jej predstavy sa začínajú napĺňať. Už dnes má v Slovenskom národnom divadle premiéru titul nazvaný Balet & SĽUK s podtitulom Tancom k sebe.
Na špičkách aj na pätách
Na tlačovej konferencii deň pred premiérou Poláková povedala, že balet a folklór k sebe nemajú tak ďaleko, ako by sa mohlo zdať. Veď už počas štúdia sa klasickí tanečníci a folkloristi stretávajú. Ona sama folklór miluje a váži si ho.
V podobnom duchu spoluprácu komentoval Juraj Hamar, generálny riaditeľ Slovenského ľudového umeleckého kolektívu: "Ponuka na spoluprácu ma potešila. Prvý krok urobil Balet SND, možno to bola prevádzková slepota, že až teraz spojíme sily. Pritom sme dlho snívali o spolupráci, naše divácke skupiny môžeme priblížiť. V časoch, keď sa naša spoločnosť ustavične polarizuje a rozdeľuje aj pri malicherných problémoch, zrazu je tu šanca spojiť dve profesionálne umelecké telesá a spoločne vytvoriť niečo, čo môže priniesť divákom radosť a krásu.“
Hamar pripomenul, že spojenie akademického a scénického ľudového tanca môže vyvolávať mnoho otázok. Nechceli stvoriť žiadneho mačkopsa, veď či klasickí tanečníci, či folkloristi, všetci milujú tanec. Každý bude tancovať svoje v rámci spoločného programu, pretože jedni aj druhí tanečníci veria, že divákom prinášajú jednoducho dobrý a krásny tanec. Nina Poláková v bulletine k predstaveniu píše, že tanec dokáže byť dokonale krásny, pričom nezáleží na tom, či je interpretovaný na špičkách alebo na pätách, či sa tancuje s vytočenými či paralelnými nohami, či využíva vyšľachtené pózy a akrobaciu alebo vychádza z prirodzeného pohybu. "Ak sa obsah, forma a invencia tvorcov spoja v jeden celok, vznikne krásne umenie, dotkne sa srdca a ostane v pamäti,“ verí umelecká riaditeľka Baletu SND. "Sme zvedaví, ako zareagujú diváci, a zároveň poskytneme priestor generácii mladých choreografov a tanečníkov,“ povedal Hamar zo SĽUK-u.
Don Quijote aj Zbujnici v žinčici
Dramaturg Baletu SND Kristián Kohút doplnil, že kolegu Hamara oslovili ešte v čase lockdownu. "Zhodli sme sa, že chceme na javisko priniesť spoločne pozitívnu energiu. Ako však spojiť diametrálne odlišných tanečníkov? Napokon každý súbor vybral zo svojho repertoára to najlepšie.“
Vo výslednom programe teda diváci uvidia Adagio a Pas de Quatre z Čajkovského baletu Labutie jazero, hneď za ním choreografiu Mareka Gregu nazvanú Beťare na hudbu Petra Mikulca, Liptáčky v choreografii Stanislava Marišlera, po nich Trio bratov z baletnej inscenácie Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovci na choreografiu Borisa Eifmana a hudbu Sergeja Rachmaninova a pred Vyhadzovanou z Myjavska od tria Laco Cmorej, Stanislav Marišler a Ján Ševčík na hudbu Stana Palúcha ešte tanečníci odtancujú dielo nazvané Are you as big as me v choreografii slávneho sólistu Stuttgartského baletu a bývalého tanečného partnera Niny Polákovej Romana Novitzkého.
Ten na tlačovke povedal: "Som veľmi šťastný, že sa po rokoch vraciam na javisko SND. Aj mne sa projektom Balet & SĽUK splnil sen. Väčšinu súčasných tanečníkov v SND už nepoznám, no urobili sme spolu za krátky čas veľa práce a som s nimi veľmi spokojný.“ Aj sama Nina Poláková je autorkou jednej z choreografií – a to na hudbu z opery Thais od Julesa Masseneta. Program ešte doplnia baletné ukážky Diana a Acteon pas de deux v choreografii Vasilija Medvedeva a Stanislava Feča a Grand pas z baletu Don Quijote, z repertoára SĽUK-u ešte Salaš, Zbujnici v žinčici a napokon Tatranskí orli v choreografii Juraja Kubánku na hudbu Svetozára Stračinu.