Prvou premiérou DAD v novej sezóne je inscenácia Dvanásť stoličiek

Inscenácia dramatizácie myšlienkovo stále aktuálneho románu Dvanásť stoličiek od Iľju Iľfa a Jevgenija Petrova bude prvou premiérou činoherného súboru Divadla Alexandra Duchnoviča (DAD) v Prešove v novej sezóne 2021/2022. Chystá sa na sobotu 23. októbra. Predloha je dielom internej dramaturgičky DAD Terézie Mindošovej. Režijne predstavenie pripravil hosťujúci Anton Korenči.

21.10.2021 08:00
Dvanásť stoličiek Foto:
Scéna z pripravovanej novej inscenácie Dvanásť stoličiek v repertoári DAD v Prešove.
debata

„Cítim sa v prostredí tohto divadla mimoriadne príjemne, dobre sa mi tu tvorí,“ konštatoval A. Korenči, v súčasnosti riaditeľ činohry Štátneho divadla v Košiciach. Na scéne DAD debutoval ako režisér v októbri 2019 s inscenáciou Známy neznámy. Táto ambiciózna inscenácia až tak nezarezonovala, pretože jej rozlet v repertoári súboru pribrzdila pandémia.

Podľa A. Korenčiho je v tvorbe DAD cítiť dve línie – jedny predstavenia sú festivalové, druhé viac divácke. „Myslím si, že ambíciou autorky dramatizácie, ale aj mojou bolo spojiť v Dvanástich stoličkách obe línie. Tento kultový román predovšetkým o ľudskom koristníctve dáva takú možnosť. Je postavený na silnej téme a mimoriadne vtipný, no humor nie je prvoplánový,“ konštatoval režisér.

Dvanásť stoličiek bolo viackrát sfilmovaných a tiež uvedených na viacerých divadelných scénach aj na Slovensku. Dramatizácia T. Mindošovej je však úplne nová. Svižná, v rýchlom tempe, je v nej z románu temer všetko podstatné.

Predstavenie poskytuje aj veľké herecké príležitosti. A. Korenči naznačil, že od začiatku videl s ďalšími členmi realizačného tímu obsadenie rolí Ostapa Benderu a Ipolita Vorobjaninova Eugenom Libezňukom a Vasiľom Rusiňákom. Napokon z viacerých príčin je postava Benderu alternovaná a príležitosť dostal v alternácii mladý herec Vladimír Roháč.

„Došlo do stavu, že Vlada bude alternovať Eugen,“ poznamenal s úsmevom riaditeľ DAD Marián Marko. Je však rád, že režisér dal príležitosť mladej tvári v súbore. „Cítim sa nadmieru príjemne ako ma prijali v kolektíve,“ konštatoval V. Roháč, absolvent kulturológie na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V DAD začal svoju štvrtú sezónu. „Viem, že potrebujem sa učiť, prijímam túto poctu s rešpektom,“ poznamenal.

Dodal, že v príprave sa snažili hľadať veci vtipného rázu, aby inscenácia mala tempo, dôraz. Prízvukoval to aj umelecký šéf súboru herec Ľubomír Mindoš: „Vlado dobre zapadol, chce sa učiť. Je pre nás dôležité, že hovorí po rusínsky a má talent. Navyše ide o mladého muža, ktorých až tak veľa v súbore niet, je ochotný pracovať v takých finančných podmienkach, aké v DAD máme.“

Na scéne sa objavia v podstate všetci členovia hereckého kolektívu. To, v ktorej stoličke sú schované hľadané brilianty komentoval A. Korenči s úsmevom: „Až sa obávame, aby sme to na javisku nepoplietli, pretože scénografia hosťujúceho Jaroslava Daubravu je vyložene postavená na stoličkách, je ich aj 20 – 30 na javisku.“

Autorom kostýmov je tiež J. Daubrava, hudbu zložil hosťujúci Vladimír Šarišský, choreografiu si vzal na starosť ako hosť Andrej Sukhanov.

M. Marko informoval, že v novej sezóne budú mať štyri premiéry, v tomto kalendárnom roku v decembri ešte jednu, a to inscenáciu hry v ukrajinskom jazyku. Priznal, že obmedzenia spôsobené pandémiou COVID-19 sú problémom, ale je veľmi rád, že po otvorení divadla si diváci opäť našli cestu na jeho predstavenia a rovnako je to aj pri zájazdových vystúpeniach v dedinách severovýchodného Slovenska, kde žijú tak povediac prívrženci tohto divadla.

DAD ako jediné profesionálne divadlo na Slovensku hrá svoje predstavenia v rusínskom jazyku. To pripravované Dvanásť stoličiek (v preklade do rusínčiny 12 стілців, autorom je Jaroslav Sisák) je v tejto 76. (vrátane tých, ktoré divadlo absolvovalo pod názvom Ukrajinské národné divadlo v Prešove) v poradí 386. premiérou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #Divadlo Alexandra Duchnoviča #Dvanásť stoličiek