Vášeň a lesk
Prvá miniatúra, ktorú vytvorila módna dizajnérka Andrea Pojezdálová spolu s choreografkou Hanou Vidovou, čerstvou absolventkou VŠMU, sa volá Inside out. Témou ich diela je rozhovor medzi telom a dušou, kontrast spirituality, vášne a animálnosti. "Chcem hovoriť o tom, ako dokážeme tieto zložky prepájať, ako sa v určitých situáciách prederie na povrch práve to zviera v nás a ako s tým vieme narábať,“ hovorí choreografka Vidová. Tú pri tvorbe inšpirovala aj samotná tvorba dizajnérky Andrey Pojezdálovej, pre ktorú je typická obmedzená farebnosť, minimalizmus, jednoduché línie a experimentálnosť. V prvej miniatúre prináša na javisko sofistikované ženské siluety v odtieňoch čiernej a umocňuje magickú atmosféru diela.
Nasleduje miniatúra nazvaná Chic Noir, na ktorej spolupracovali choreografi Ladislav Cmorej a Monika Prikkelová s dizajnérkou Teréziou Feňovčíkovou. Uvidíme v nej tancovať štyri ženy, ktoré sa chystanú na nablýskanú párty. Cmorej sám seba označil za milovníka organizovaného chaosu, a tak vytvoril zábavnú choreografiu čerpajúcu z komerčnejších a zábavnejších tanečných štýlov.
"Objaví sa tam štýl Vouge primiešaný do zmesi rôznych žánrov vrátane baletu,“ priblížil dielo Ladislav Cmorej. Dizajnérka Terézia Feňovčíková, ktorá tvorí pod značkou Freier, priznala, že to pre ňu bola absolútna výzva. Navrhuje skôr voľnejšie oversize modely, no teraz si choreografia vyžadovala viac odhaleného tela, návrhy mali byť sexi a v štýle glamour. "Takže som sa musela trochu prenastaviť a nájsť v tom aj trošku seba,“ povedala Terézia Feňovčíková.
Ako bude vyzerať Fashion Ballet '23?
Sršňovej farebný kód
Tretie dielo v poradí nesie názov Clique a podpísaná je pod ním dvojica Dominik White Slavkovský a Lenka Sršňová. Návrhárka je povestná svojimi výraznými vzormi a sýtymi farbami. Choreografovi Slavkovskému sa veľmi páčila jej staršia kolekcia Colorcode. "Dominikovi sa hodila do konceptu o digitalizácii súčasného sveta. Vychádzame z farebných štvorcov ako digitálnych pixelov, ale dávame im nový tvar a novú odevnú skladbu. Je tam celá škála farieb, každá má inú energiu a vystihuje inú osobnosť,“ priblížila Lenka Sršňová. Dielo Dominika White Slavkovského hovorí aj o vzťahu ľudí a módy, hľadá hranice medzi vášňou a posadnutosťou. Názov Clique je preňho zvuk fotoshootingu, cvakanie fotoaparátu, klikanie klávesnice počítača, pokladníc v obchodnom centre, platobných kariet. „Je opakujúci sa, rytmický, stereotypný a všadeprítomný,” dodáva Slavkovský.
Holubcove vtáčie krídla
Posledná choreografia sa volá rafinovane: BezsLovE. Choreograf Martin Winter a dizajnér Marcel Holubec W ho poňali ako autorský manifest o význame slobody, potrebe tolerancie a rešpektu k individualite každého človeka. Podľa Holubca šlo o osem intenzívnych mesiacov práce, počas ktorých ich hlboko zasiahla smrť dvoch nevinných chlapcov v bratislavskej Teplárni.
"Cítime, ako sa v spoločnosti stupňuje nenávisť. Naše dielo reaguje práve na tento stav. Chceme ním vysloviť akýsi apel, aby sme sa navzájom viac rešpektovali a tolerovali slobodu druhých ľudí,“ objasňuje pozadie vzniku diela choreograf Martin Winter. Veľkou inšpiráciou obom bola aj hudba Maxa Richtera a Vivaldiho Štyri ročné obdobia. "Čo je to sloboda? Je to vták, ktorý môže letieť, kamkoľvek chce. A to je témou toho celého,“ dodal Marcel Holubec W. Kým jeho tri kolegyne návrhárky tanečníkov obliekali, Holubec ich skôr vyzliekal. Jeho kostýmy pre baletných tanečníkov sú veľmi minimalistické, no zároveň provokatívne. Tanečníkov obliekol do lesklých suspenzorov v podobe vtáčích krídel.
A kto si chce pripomenúť vlaňajší ročník, až do 29. júna si môže pozrieť vo foyer vystavené kostýmy z Fashion Balletu'22.