Dotyk ako bodnutie? V Berlíne sa rozdávali ceny

Rumunka Adina Pintilie sa už v roku 2007 presadila ako talentovaná dokumentaristka, jej snímka Don't get me wrong (Necháp ma zle) pozbierala desiatky festivalových cien. V sobotu jej hraný debut Touch me not (Nedotýkaj sa ma), ktorého koproducentom je aj Česko, získal Zlatého medveďa v hlavnej súťaži 68. ročníka festivalu Berlinale.

26.02.2018 14:00
Adina Pintilie Berlinale Foto: ,
Rumunka Adina Pintilie získala za film Touch me not (Nedotýkaj sa ma) Zlatého medveďa v hlavnej súťaži festivalu Berlinale.
debata

Rozhodnutie poroty, ktorej tento rok predsedal nemecký režisér Tom Tykwer (Lola beží o život, Parfum: Príbeh vraha), udeliť cenu hranému debutu bolo malým prekvapením. Pintilie tromfla v hlavnej súťaži jednej z najprestížnejších filmových prehliadok na svete okrem iných aj režisérsku hviezdu – Američana Wesa Andersona a sedemnásť ďalších snímok. Wes Anderson však získal za réžiu animovanej komédie Psí ostrov Strieborného medveďa. Cenu za neho prevzal jeden z hostí festivalu, herec Bill Murray, ktorý vo filme prepožičal hlas animovanému štvornohému hrdinovi, psovi Bossovi.

Veľkú cenu poroty si odniesol film Twarz (Tvár) poľskej režisérky Małgorzaty Szumowskej. Na Berlinale bola úspešná už v roku 2015. Za čiernu komédiu Telo o „obyčajných“ Poliakoch a ich rozpoltených ideáloch jej vtedy udelili cenu za réžiu.

Podoby odcudzenia

Do drámy Touch me not zaradila režisérka a scenáristka Adina Pintilie aj dokumentárne výjavy, príbeh je však fikciou. Hlavná hrdinka Laura nedokáže zdieľať svoje telo ani osobný priestor s druhou osobou, akokoľvek po blízkosti túži. Pocit intimity si však vynahrádza alternatívnym spôsobom – pozorovaním druhých. Za tieto služby platí mladému hercovi a odťažitá Laura ho začne prirodzene zaujímať. Jej nedotknuteľnosť rešpektuje, nachádza však vlastný spôsob, ako sa k nej priblížiť. Laura si postupne pripustí, že v bezpečí izolácie prichádza o to najvzrušujúcejšie – objaví utlmené city a lásku.

Intímny príbeh o citovo hendikepovanej hrdinke, ktorá sa uzatvára pred svetom, navodzuje prirodzenú paralelu s príbehom vlaňajšieho víťaza hlavnej berlínskej súťaže O tele a duši maďarskej režisérky Ildikó Enyedi. Jej utiahnutá kontrolórka kvality mäsa túži po láske, kým ju však dosiahne, tiež musí prekonať hranice odcudzenia sa a prijať samu seba.

Berlinale má povesť festivalu zameraného na angažované snímky, uprednostňuje prevažne ľavicovo orientovaných autorov reflektujúcich spoločensko-politické témy. V dramaturgickej skladbe tohtoročnej hlavnej súťaže však táto tendencia ustúpila. Medzi ocenenými filmami rezonujú provokatívne, komorné drámy zo súčasnosti a problémy jednotlivcov. Aj spomínaná poľská dráma Tvár režisérky Małgorzaty Szumowskej sa sústreďuje na osobný príbeh zraneného muža a na jeho pozadí ponúka kritický vhľad do konkrétnej malomestskej poľskej komunity. Keď sa totiž Jacek vráti do mestečka po operácii tváre, spoluobčania k nemu vonkoncom nie sú zhovievaví.

Úsmevy na „čiernom“ koberci

V rámci diskusných panelov sa v Berlíne rozoberala celosvetová kampaň MeToo a sexuálne škandály autorít filmového priemyslu. Od minulého roka sa s nimi pretrhlo vrece a už sa vonkoncom netýkajú len producenta Harweyho Weinsteina a Hollywoodu, ale pretiekli aj do Európy. Slávnostné otvorenie festivalu sa preto nieslo v znamení čiernych rób, nie všetky celebrity však túto podmienku dodržali. Na smútočný odtieň sa vykašľali napríklad herečky Helen Mirren či Diane Kruger.

Malým kinematografickým faux pas bola hviezdne obsadená romantická dráma Eva s Isabelle Huppertovou – jednou z hlavných hostí festivalu. Berlinale, ako každý veľký festival, prirodzene stavia svoje promo na hviezdach a nevyhýba sa ani mainstreamovým filmom, no zaradiť novinku režiséra Benoita Jacquota do hlavnej súťaže bolo pomerne nešikovné rozhodnutie. Eva totiž estetickými i scenáristickými kvalitami spĺňa nanajvýš štandard televízneho filmu, no veľké festivalové a mediálne haló ju postrčí tam, kam si nezasluhuje, a s veľkou pravdepodobnosťou neskôr aj do našej distribúcie.

K záveru festivalu, ktorý sa konal od 15. do 25. februára, mal v sekcii Berlinale Special premiéru film Martina Šulíka Tlmočník s hercom a režisérom Jiřím Menzelom a Petrom Simonischekom (Toni Erdmann) v hlavných úlohách. Prvé zahraničné recenzie vyšli v magazínoch The Hollywood Reporter a Screen Daily. Obaja kritici pristupujú k filmu racionálne triezvo, s ich názormi však bude môcť zakrátko polemizovať aj slovenský divák. Roadmovie o dvoch rozdielnych mužoch prepojených minulosťou totiž vstupuje do našich kín už tento týždeň.

Hlavné ceny 68. ročníka Berlinale

  • Zlatý medveď pre najlepší film: Touch Me Not (Nedotýkaj sa ma) r. Adina Pintilie
  • Strieborný medveď – Veľká cena poroty: Twarz (Tvár), r. Małgorzata Szumowska
  • Strieborný medveď – Cena Alfreda Bauera: Las herederas (Dedičky), r. Marcelo Martinessi
  • Strieborný medveď za najlepšiu réžiu: Wes Anderson, Psí ostrov
  • Strieborný medveď za najlepší ženský herecký výkon: Ana Brun, Las herederas
  • Strieborný medveď za najlepší mužský herecký výkon: Anthony Bajon, La prière (Modlitba), r. Cédric Kahn
  • Strieborný medveď za najlepší scenár, Alonso Ruizpalacios a Manuel Alcalá Múzeum, r. Alonso Ruizpalacios
  • Strieborný medveď za výnimočný umelecký prínos: Elena Okopnaya za kostýmy a výpravu filmu Dovlatov, r. Alexej German ml.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Martin Šulík #tlmočník #Berlinale #MeToo #Adina Pintilie