Alexander Dubček živý a mŕtvy, k sebe ako magnet ťahá prívržencov, obdivovateľov aj kritikov. V období železnej opony, ale aj zjednotenej Európy. Všetci ľudia budú bratia je dokumentárny film o utopistovi a politickej popovej hviezde. V svetovej premiére bude uvedený na 57. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Karlovy Vary (30.6. – 8.7.), ktorý je najväčším áčkovým festivalom v našom regíóne. Do slovenských kín film na jeseň prinesie distribučná spoločnosť Film Expanded.

„Vyše 30 rokov uplynulo od smrti Alexandra Dubčeka. O jeho osobe vzniklo množstvo kníh, pamätí a monografií. Skoro všetky sú však nekritické či priamo adoračné. Aj tie knihy, ktoré sa pokúšajú odhaľovať ‚druhú tvár‘ Dubčeka v ľudskej a mravnej rozporuplnosti ukazujú len akýsi prvý plán. Jednou z ambícií nášho filmu je objaviť pravdu o Alexandrovi Dubčekovi a dobe, ktorú žil. Toto hľadanie je zložitejšie o to viac, že mnohí aktéri tejto doby už nie sú medzi živými,” vyjadril sa režisér Robert Kirchhoff, ktorý na svojom najnovšom filme pracoval takmer desať rokov.

„Film je hľadaním Alexandra Dubčeka v situáciách, so žijúcimi svedkami jeho doby a zároveň v archívnych materiáloch. Postavy vystupujú v mozaike mikropríbehov, vytvárajú obraz miest, krajiny, vzťahov a väzieb. Pracujeme so situáciami v čo najprecíznejšie vybraných prostrediach. Dubček má na Slovensku svojich nasledovníkov: námestie, kde stojí parlament nesie jeho meno, niekoľko politických strán, prúdov sa hlási k jeho odkazu a kontinuite. Súvislostí je príliš veľa, aby sme mohli povedať, že ide len o našu minulosť. Metódou iniciácií a ‚situačnej poézie‘ film približujeme k historickej groteske. Smejeme sa a pritom trpíme. Svet utopistov a dogmatikov sa zlieva, aby vytvoril Dubčeka, akým bol a akým je,” dodáva k svojej režijnej metóde Robert Kirchhoff.
Robert Kirchhoff sa dlhodobo zameriava na javy a historické témy, ktoré rezonujú v spoločenskom vedomí. Každý jeho film otvoril diskurz a bol oceňovaný na zahraničných festivaloch i doma. Kauza Cervanová (2014) patrila k najnavštevovanejším filmom roka a vyvolala vlnu kontroverzií, keďže režisér filmom otvoril polemiku o krivom treste voči údajným vrahom Ľudmily Cervanovej v čase normalizácie. Jeho ďalší film v spoluréžii so známym českým dokumentaristom Filipom Remundom Para nad riekou (2015) vytvára koláž absurdných situácií zo života troch mimoriadnych jazzmanov: trubkára Laca Décziho, saxofonistu Ľubomíra Tamaškoviča a kontrabasistu Jána Jankejeho, ktorí kedysi utiekli zo Sovietmi okupovaného Československa na Západ, kde zažiarili po boku renomovaných svetových hudobníkov a pustili sa do jazzovej vojny proti popu. Kirchhoffov predposledný film Diera v hlave (2016) je rozsiahlou dokumentárnou esejou o rómskom holokauste nakrúcanou naprieč Európou a odkrývajúcou takmer nepoznané dejiny masovej vraždy Rómov a Sinti počas 2. svetovej vojny. Bol uvedený na festivale DOK Leipzig či v prestížnej galérii MoMA v New Yorku. Všetky tri spomínané filmy získali prestížnú národnú cenu Slnko v sieti.
Synopsa filmu Všetci ľudia budú bratia |
---|
Líder Pražskej jari nastolil v období slobodných šesťdesiatych rokov ideu socializmu s ľudskou tvárou, ktorú umlčali sovietske tanky. Tvár Alexandra Dubčeka sa aj napriek totalitnej temnote stala symbolom. |
Vo filme “Všetci ľudia budú bratia” sa k tomuto stále živému symbolu vracia slovenský režisér Robert Kirchhoff a skladá príbeh “tváre Dubček”. Tváre vizionára a tajomníka, ideálu a reality, absolútneho |
a relatívneho, elitného a ľudového, globálneho a lokálneho, moci a bezmocnosti, víťazstva a prehry. Svedkov Dubčekovho života sledujeme vo výjavoch od utopickej komúny v Kirgizsku, kde vyrastal, cez éru popovej politickej hviezdy, éru disidentu — väzenia na slobode až po Nežnú revolúciu v roku 1989, Dubčekov návrat do veľkej politiky a jeho tragickú smrť. |