Filmový kabinet je tu pre tých, ktorí po filme túžia

Filmový kabinet, cyklus seminárov pre každého, kto pociťuje skutočnú "túžbu pre film", sa stane pravidelnou súčasťou programu bratislavského kina Lumière počas nasledujúceho jeden a pol roka.

22.01.2013 14:00
pes Andalúzsky pes Foto:
V rámci prednášky o európskej filmovej avantgarde uvidia účastníci filmovej školy v kine Lumière aj Andalúzskeho psa Luisa Bunuela.
debata

Každý, kto by sa rád dozvedel čosi viac o dejinách, ale aj širších súvislostiach kinematografie a zároveň si pozrel na veľkom plátne filmy, ku ktorým sa dostať je dnes už takmer nemožné, by si mal do kalendára poznačiť štvrtok 24. januára. Prvé premietanie spojené s prednáškou na tému prvopočiatkov filmovej tvorby sa začne o 18. hodine.

Pre každého

„Základným predpokladom účasti na Filmovom kabinete je úprimná túžba pre film,“ vraví spoluorganizátor podujatia Juraj Oniščenko. Ubezpečuje, že cyklus nie je zďaleka určený len odborníkom či študentom filmovej vedy. „V prednáškach budeme používať čo najmenej odborných termínov a viac než na fakty, ktoré si dnes napokon môže každý naštudovať aj sám z kníh či internetu, budeme sa sústrediť na paradoxy, ktoré provokujú príjemné premýšľanie o filmoch. Zameriame sa na filozofické a estetické podmienky vzniku jednotlivých filmov, povieme si, čo si treba v danom filme všímať, čím je charakteristická tá-ktorá filmová škola, ale napríklad aj ako sa dá jednoducho rozoznať typickú hollywoodsku dramaturgiu – a tak ďalej.“

Program filmovej školy bude rozdelený do troch semestrov. Ten prvý, ktorý sa začína už v najbližší štvrtok a končí sa 30. mája, bude pozostávať z desiatich tematicky aj chronologicky na seba nadväzujúcich stretnutí. Začína sa, ako inak, na úplnom začiatku. Teoretický úvod do dejín filmu bude na prvom stretnutí „študentov“ ilustrovať premietanie pásma krátkych filmov z dielne jedného slovenského filmového priekopníka Eduarda Schreibera. Budú zároveň ukážkou prvopočiatkov domáceho filmového herectva – prvým slovenským hraným filmom bol práve Schreiberov Únos (1910). Výber z jeho tvorby doplnia aj úryvky z ranej tvorby Charlesa Chaplina.

Záujem nechýba

„Napriek tomu, že na Slovensku nie je filmová kultúra príliš rozvinutá, je tu o filmy veľký záujem a z neho vyplýva aj dopyt po podujatiach popularizačno-náučného charakteru. Podiel vedomostného zázemia na plnohodnotnom zážitku zo sledovania filmov netreba podceňovať,“ vraví Oniščenko. Samotná príprava dlhodobého projektu bola podľa jeho slov náročná najmä vo fáze rozhodovania sa, na ktoré veci sa zamerať, ktoré uprednostniť a ktorým sa v rámci zachovania kontinuity a zrozumiteľnosti cyklu venovať menej či vôbec.

Dnes už je koncepcia jednotlivých večerov jasná, „za pochodu“ sa dolaďuje len zostava prednášajúcich či detailný priebeh jednotlivých seminárov. Základným rámcom bude však vždy 20-minútová prednáška, premietanie jedného dlhometrážneho, alebo pásma kratších filmov, a následná diskusia. „Všetky filmy a úryvky, ktoré na cykle premietneme, pochádzajú z unikátnych archívnych kópií Slovenského filmového ústavu. Sme hrdí na to, že ich môžeme odprezentovať práve na tom nosiči, na ktorom aj vznikli,“ vraví organizátor.

Na Filmový kabinet si môžu záujemcovia zakúpiť zvýhodnenú permanentku alebo prísť na premietania jednotlivo. O voľné miesto sa zatiaľ podľa organizátorov báť netreba, predbežný záujem však už dnes nazývajú „príjemným prekvapením“.

Program prvého semestra Filmového kabinetu

  • 24. január – Vznik filmu
  • 7. február – Griffith a detail
  • 21. február – Vznik slovenskej kinematografie
  • 7. marec – Charles Chaplin a gesto
  • 21. marec – Expresionizmus a expresia
  • 4. apríl – Francúzske avantgardy a pohyb
  • 18. apríl – Sovietska avantgarda a montáž
  • 2. máj – Vrcholy nemého filmu a filmová reč
  • 16. máj – Dokumentárny film a skutočnosť
  • 30. máj – Zvuk vo filme

© Autorské práva vyhradené

debata chyba