„Záujem o prvý semester Filmového kabinetu preukázal, že takéto podujatie zamerané na výklad histórie filmu má zmysel. Druhý semester nazvaný Obdobie zrenia plynule nadväzuje tam, kde sme skončili v prvom semestri,“ uvádzajú organizátori cyklu.
Pred dvomi týždňami otvorila druhý semester akcie projekcia filmu Marcela Carného Deň začína, vo štvrtok 26. septembra o 18. h pokračuje ďalšou francúzskou klasikou. Veľká ilúzia Jeana Renoira je príbehom dvoch francúzskych dôstojníkov, ktorí počas prvej svetovej vojny padnú do zajatia. „Renoira môžeme, hoci pôsobí paralelne s tvorcami poetického realizmu, označiť za solitéra. Medzinárodnú slávu a uznanie dosiahol najmä dvomi filmami z druhej polovice 30. rokov – Veľkou ilúziou a Pravidlami hry. Jeho filmy sú rozkročené medzi filmovou tradíciou a prvkami, ktoré sa od nej odkláňajú – inými slovami – medzi klasickými a neklasickými prostriedkami,“ uvádzajú organizátori.
Dramaturgmi cyklu sú aj tentoraz filmový teoretik Michal Michalovič a estetik filmu Juraj Oniščenko. Postarajú sa o lektorské úvody k filmom a budú tiež viesť diskusiu po filmoch. V októbri bude cyklus pokračovať snímkami Prepadnutie a Občan Kane. Prvý z nich v réžii Johna Forda je westernovou klasikou, druhý, ktorý režíroval Orson Welles, obsadzuje dlhodobo prvé miesta rebríčkov najlepších filmov všetkých čias. „Kinematografia sa delí na obdobia pred Wellesom a po ňom. Orson Welles svojím prístupom vytvoril nový spôsob vyjadrovania. Hĺbka ostrosti a práca s mizanscénou umožnili filmu rozprávať viac paralelných dejov naraz. Zrazu sa filmový obraz prestal deliť na figúru a pozadie, na akciu v popredí a dejisko tejto akcie. Revolúcia tohto počinu spočíva v rovnocennom uchopení všetkých plánov obrazu, čo sa týka rozprávania a akcie,“ píšu o Wellesovom najslávnejšom filme organizátori.
V novembri sa diváci prostredníctvom Zlodejov bicyklov Vittoria De Sicu zoznámia s talianskym neorealizmom, predposledný novembrový štvrtok bude zase patriť ázijskej kinematografii. Zastúpi ju Rašomon Akiru Kurosawu. V decembri v kine Lumière premietnu Kapitána Dabača, ktorého premietanie bude spojené s prednáškou o začiatkoch slovenského hraného filmu a jeho zásadnej postave Paľovi Bielikovi. Tesne pred Vianocami predstavia dramaturgovia cyklu tvorbu dvoch velikánov talianskeho filmu, Michelangela Antonioniho a Federica Felliniho. Premietať sa bude Felliniho Sladký život.
Počas dvoch januárových štvrtkov uzavrú druhý semester Filmového kabinetu projekcie filmov Psycho Alfreda Hitchcocka a Hirošima, moja láska Alaina Resnaisa. Viac informácií najdete na stránke www.aic.sk.