Recenzia: Na jednej palube s nepriateľom

Piráti na filmovom plátne, to nie sú len kumpáni dobromyseľného opilca Jacka Sparrowa. V americkej, takmer dokumentárne realistickej dráme Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama, má divák možnosť vidieť skutočných pirátov z mäsa a kostí. V tomto prípade azda viac z tých kostí - ide totiž o obávaných somálskych pirátov pod vedením piráta príznačne prezývaného "Kostra". V hlavnej úlohe amerického námorného kapitána, ktorý strávil niekoľko dní v zajatí Somálcov, sa predstavuje Tom Hanks. V zahraničí slávi úspechy u divákov aj kritiky a nemal by si ho dať ujsť ani žiaden slovenský milovník napätia a skutočnej ľudskej drámy.

22.10.2013 16:00
Captain Phillips, Kapitán Phillips, Tom hanks Foto:
Uprostred diania od začiatku až do konca zostáva kapitán Phillips v podaní Toma Hanksa.

Nástrahy Afrického rohu

Najlepším scenáristom je vraj sám život. Platí to aj pre snímku Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama, ktorá vznikla na motívy dramatických udalostí z apríla roku 2009. Začalo sa to ako rutinná plavba nákladnej lode dánskej spoločnosti Maersk z ománskeho prístavu Salalah do Mombasy v Keni. Plavba okolo povestného Afrického rohu však takmer nikdy nie je celkom idylická. Skúsený americký kapitán akoby tušil hroziace nebezpečenstvo viac ako ďalší z členov posádky. Jeho podozrievavosť ešte umocní správa o zvýšenej hrozbe pirátskych útokov, ktoré sú v pobrežných vodách chudobného Somálska pomerne obľúbenou formou obživy. Kapitán nariadi rutinné cvičenie, to sa však v priebehu niekoľkých minút mení na ostrú akciu, keď sa na obzore objavia člny plné ozbrojencov.

Prefíkanosť kapitána a húževnatá obrana jeho námorníkov nedokážu odvrátiť nevyhnutné a na palubu sa dostáva skupinka ozbrojená kalašnikovmi. Ani štedrá ponuka 30-tisíc dolárov však pirátov neuspokojí a vypätá situácia sa skončí únosom samotného kapitána, od ktorého si skupinka sľubuje vysoké výkupné…

Dôstojne a uveriteľne

Dobrá akcia, výborné herecké výkony a príbeh, ktorý dokonale vtiahne. To je v skratke film s krkolomným názvom Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama, ktorý je hodný azda skôr televíznej produkcie ako Á-čkového kinotitulu. A Á-čkový tento film určite je, a to nielen kvalitným spracovaním, na ktorom vidieť štedrý rozpočet, ale aj poctivým prístupom k citlivej téme medzinárodného pirátstva. Hoci nepriateľ je v tomto prípade od začiatku jasný, scenár sa šikovne vyhýba jednostrannosti. Objasňovaniu bezvýchodiskovej situácie mužov, ktorí sa odhodlajú prepadnúť obchodnú loď, venuje pomerne rozsiahle pasáže a uctí si ich aj svedomitým vykreslením rozdielnych charakterov a ich výborným hereckým obsadením.

Pozorovať moderných pirátov pri práci, keď sa dokážu proti všetkým fyzikálnym zákonom zmocniť obrovskej lode za pomoci chatrných člnov a hrdzavého rebríka, je skutočný zážitok a film dokázal zachytiť jeho napínavosť takmer dokonale. Uprostred diania od začiatku až do konca zostáva kapitán Phillips v podaní Toma Hanksa. Skúsený herec stvárňuje Phillipsa dôstojne a uveriteľne od úvodných pasáží, keď sa lúči s rodinou, cez dômyselné pokusy dôstojne vyviaznuť z prepadu až po emotívny záver finále.

Hoci sa Prepadnutie lode Alabama zrejme nazapíše do zlatého fondu kinematografie svojou originalitou, jeho bezchybné spracovanie je zárukou kvalitne stráveného večera v kine.

Hodnotenie Pravdy: 4,5 z 5

Viac na túto tému: #Tom Hanks #Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama