Hry o život nestrácajú dych

Keď sa pred jeden a pol rokom do kín dostala adaptácia mládežníckeho vedecko-fantastického bestselleru Suzanne Collinsovej Hry o život, určite nepotešila len tínedžerov. V amerických kinách bola jednotkou v návštevnosti celé týždne a priaznivcov si našla aj medzi slovenskými divákmi. Sympatie vyvolávala najmä, na hollywoodsku herečku azda až príliš civilná, Jennifer Lawrenceová v úlohe dievčaťa, ktoré krutý systém donúti zabíjať, aby prežila. Dnes sú Hry o život späť a nenápadná Lawrenceová medzičasom získala prívlastok "oscarová". Hry o život s podtitulom Skúška ohňom sú ešte napínavejšie a temnejšie, na konci pomyselného tunela je však predsa vidieť malý záblesk svetla...

26.11.2013 07:00
Hry o život: Skúška ohňom Foto:
Katniss a Peeta sa stávajú symbolom nádeje na lepšie začiatky. Možno ich to však bude stáť život.

Späť do arény

Panem je svet, v ktorom by väčšina z nás asi žiť nechcela. Nie je v ňom veľa spravodlivosti a už vôbec nie rovnosti. Výsady, ktoré majú „vyvolení“ obyvatelia metropolitného Capitolu, sú tým v chudobných okresoch upierané. Tam sú ľudia udržiavaní v neustálom strachu a nedostatku. Aby ich tak bolo možné vykorisťovať ako lacnú pracovnú silu aj zdroj krutej škodoradosti, ktorej vrcholom sú každoročné Hry o život. Ako nedobrovoľní gladiátori sa v nich proti sebe stavajú mladí ľudia z každého okresu, dômyselnú arénu z nich smie živý opustiť len jeden. Katniss Everdeenovej sa takýto „husársky kúsok“ podaril. A nielen to, dokonca dokázala múdrou lesťou či skôr zúfalým odhodlaním, zachrániť aj svojho kolegu v nešťastí Peetu.

Hoci by víťazstvo malo byť zárukou doživotnej „imunity“, Katniss ani Peeta si tak skoro nevydýchnu. Najskôr musia pánom z Capitolu slúžiť ako cvičené opice a predvádzať pred kamerami veľkú lásku, ktorá im údajne pomohla k zázračnému víťazstvu. Čoskoro sa však stanú nežiaducimi, keď sa pre zúbožených obyvateľov okresov stanú stelesnením revolty a odporu proti nadvláde teroru vyvolených. Prezident Snow sa teda rozhodne pri príležitosti 75. jubilea hier usporiadať ich špeciálnu edíciu – zúčastnia sa na nej víťazi predošlých hier. Katniss a Peeta teda opäť vstupujú do arény smrti, tentoraz však ich súpermi budú tí najlepší z najlepších.

Dráma ukrytá pod povrchom

Pre toho, kto Hry o život sleduje len vo filmovej podobe, sa možno premiéra Skúšky ohňom spájala s malou obavou, ako sa dá na nie celkom originálnu, ale predsa vysoko chytľavú, zápletku rovnako pútavo nadviazať. V emotívnom úvode sledujeme najmä následky, ktoré víťazstvo vykúpené krvou na mladých hrdinoch malo. A aké následky to malo na ich zbedačených súkmeňovcov, ktorí odrazu cítia iskru nádeje na veľké zmeny. Hlavnou zbraňou filmu je, podľa očakávaní, Jennifer Lawrenceová, ktorá dokáže aj miestami drevené a predvídateľné situácie stvárniť s citom a vernosťou svojej nie nezaujímavej postave.

Keď sa opäť dostávame do arény, pocit vzrušenia známy z prvého filmu je už značne zredukovaný. Viac sa teda sústredíme na rôznorodé vedľajšie postavy, ktoré správne odhadnúť je pre Katniss otázkou života a smrti. Dômyselné pasce v podobe prírodných pohrôm či útočiacich paviánov síce zaujmú divákovo oko a možno mu aj zrýchlia tep, v celkovom kontexte však vyznievajú len ako súťažné úlohy z pevnosti Boyard. To najzaujímavejšie, ako sa neskôr dozvieme, sa totiž odohrávalo kdesi pod povrchom – a, bohužiaľ, azda až príliš ďaleko od kamery. Súťažiaci totiž tentoraz nechcú byť ako ovce kráčajúce na porážku.

Skúške ohňom ako samostatnému filmu iste možno čo-to vyčítať. Čo do pozerateľnosti však séria určite dych nestráca. Hry o život 2 sú svojmu predchodcovi dôstojným následníkom a účinne zvyšujú divákov apetít na veľké finále.

Hry o život: Skúška ohňom / USA 2013 / réžia: Francis Lawrence / scenár: Simon Beaufoy, Michael Arndt / hudba: / hrajú: Jennifer Lawrenceová, Josh Hutcherson, Woody Harrelson, Donald Sutherland, Elisabeth Banksová a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 21. november

Viac na túto tému: #premiéra #Jennifer Lawrence #Hry o život #nový film