Silvestrovský lesk bol skôr televíznou biedou

Slovenské televízie svoj večerný program v hlavnom vysielacom čase na Silvestra vyriešili rôzne. Pôvodný premiérový zábavný program uviedla len RTVS, Markíza a Joj siahli do archívu.

02.01.2014 12:13
Silvester 2013, Karel Gott Foto:
Divákom slovenskej Jednotky aj českej ČT1 zaprial šťastný nový rok Karel Gott.
debata (48)

Slovenské televízie svoj večerný program v hlavnom vysielacom čase na Silvestra vyriešili rôzne. Pôvodný premiérový zábavný program uviedla len RTVS, Markíza a Joj siahli do archívu.

Rozlúčka s Andrásym a Vacvalovou

Základnou jednotkou hmotnosti je hamburger, poznáme osem svetových strán, Idiota napísal Sherlock Holmes, rovnako ako Rómea a Júliu, a plavidlo, ktoré zachránilo ľudí pri potope sveta, sa volá Titanic. Aj takéto odpovede dávali Slováci v dokrútkach na otázky, ktoré im položili tvorcovia programu Nikto nie je dokonalý. Jeho premiérová časť, v ktorej sa s moderátorskými postami lúčili Oliver Andrásy a Elena Vacvalová, otvárala hlavný silvestrovský program na Jednotke.

Hosťami okrem Marcela Forgáča a Milana „Juniora“ Zimnýkovala, ktorí budú reláciu moderovať v tomto roku, boli Marián Labuda, Katarína Hasprová, Peter Nagy či Jiří Krampol. Priniesli niekoľko vtipných aj „vtipných“ historiek, o najväčšiu zábavu sa však postarali respondenti, ktorí v dokrútkach odpovedali na otázky. Overený formát ponúkol aj sexistický a „sebamrskačský“ humor Andrásyho a Vacvalovej, v zásade však bol príjemným rozjazdom televízneho Silvestra. Ten však zabrzdil hlavný program, Kúzelný Silvester, ktorý spoločne pripravili Česká a Slovenská televízia.

Nevyužité príležitosti

Rámcom Kúzelného Silvestra bolo 60. výročie prvého vysielania Československej televízie. Tvorcovia program rozdelili tým, že postupne, po päťročniciach, pripomínali udalosti nielen z televíznej histórie. Tento rámec však ostal absolútne nevyužitý. Vždy, keď prišlo na ďalší rok, 1958, 1963 či 1968, prešla cez pódium polonahá mladá hosteska Sonička, ktorá sa tam akože zvodne ponatriasala a odišla opäť do zákulisia. A diváci sa dozvedeli napríklad to, že v roku 1958 Sonička ešte nebola na svete. Vážne? Nasledovalo vystúpenie Sisy Sklovskej s diskoskladbou We Are Family. Ako súvisí s rokom 1958? Nevedno. Prečo tvorcovia radšej nezaradili napríklad pieseň z muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, ktorého divadelná verzia mala premiéru v tomto roku? Opäť nevedno. Radšej pripomenuli, že v tomto roku sa narodila Madonna.

To, ako bol program pozliepaný, ilustruje asi najlepšie rok 1968. Moderátori Peter Marcin a Martin Dejdar najskôr spomenuli, že v tomto roku mala premiéru rozprávka Šíleně smutná princezná. Opäť perfektná príležitosť napríklad na česko-slovenské dueto. Moderátori však pokračujú. „Koho tam máme ďalej?“ „Meky Žbirka.“ „A ako súvisí s rokom 1968?“ „Nijako, nemali sme ho kam dať.“ Žbirkovi ani Celeste Buckingham v úlohe Madonny, samozrejme, niet čo vyčítať. Iba na prepracovaných choreografiách a pesničkách v podaní známych spevákov, ktoré doplnia vystúpenia kúzelníka, však dobrý silvestrovský program jednoducho nepostavíte. Aj keď publikum v štúdiu po každej z piesní spraví standing ovation.

Najväčšou slabinou spoločného česko-slovenského silvestrovského programu bola dramaturgia (Ildikó Schreiberová a Jan Bors), a najmä scenár Víta Pokorného, v ktorom chýbali vtipné scénky príznačné pre legendárne česko-slovenské Silvestre. Mladých hercov a tvorcov, ktorí by sa o ne mohli postarať, je na Slovensku aj v Česku dosť, stačí sa iba porozhliadnuť. Určite by išlo o lepšie využité peniaze než tie investované do helikoptéry, ktorou na záver programu „priletel“ Karel Gott. Podčiarknuté a sčítané, Kúzelný Silvester bol moderovaným pesničkovým pásmom s vydarenými hudobnými číslami a niekoľkými skôr menej vydarenými scénkami. Divák sa pri ňom možno občas usmial, určite ho však „nerozrehotal“.

Príjemným nostalgickým spestrením silvestrovského večera bola Noc v archíve na Dvojke. Ponúkla priznanie Petra Dvorského, ako mafia chcela, aby si zaplatil potlesk v milánskej La¤Scale, pohľad do zákulisia programu Cvičme v rytme či raritný, takmer trojminútový bozk z relácie O jednej chladnej noci. Ešte predtým divákov na Dvojke potešili Roháčovi Traja Chrobáci či temperamentná komédia Emira Kusturicu Čierna mačka, biely kocúr.

Hádaj, kto je za dverami

Markíza ponúkla počas posledného dňa v roku naozaj atraktívne filmové tituly, ktoré k Silvestru patria. Okrem Jakubiskovej nevery po slovensky uviedla aj české klasiky Jak utopit Dr. Mráčka, Obecná škola či Marečku, podejte mi pero! A potom nasledovala skladačka z markizáckeho archívu. Najskôr dostala priestor repríza minuloročnej silvestrovskej Partičky. A reprízam patril aj hlavný večerný program. Najskôr to boli Susedia, ktorých Markíza vysielala takisto aj vlani a zdá sa, že ich bude vysielať už donekonečna. Reprízy repríz Uragánu ponúkala táto televízia aj počas roka, na Silvestra potom reprízovala „To najlepšie z Uragánu“. A aj posledné dve hodiny programu patrili tomu, čo už diváci niekoľkokrát videli – zostrihu z relácií Aj múdry schybí, Partička či starších televíznych Silvestrov Markízy.

Premiérových bolo na Markíze iba posledných 10 minút roka, ktoré televízia venovala silvestrovskej mikroepizóde svojho seriálu Búrlivé víno. Jeho hrdinov, rodinu Dolinských, čakalo v posledné minúty roka prekvapenie. Pri dverách ich príbytku zazvonila nečakaná návšteva, ktorú tvorili moderátori spravodajstva a ďalšie tváre Markízy, čím sa postarali o „WTF moment večera“ (teda moment, keď iba nechápavo krútite hlavou, ako mohlo niečo také niekomu napadnúť).

A opäť čosi z archívu

Televízia Joj ponúkala divákom počas dňa prevažne americkú filmovú produkciu, napríklad komédie Šialenci na snowboardoch a Zamestnanec mesiaca či mysteriózny Dom hrôzy. O zábavu pred hlavným vysielacím časom sa potom staral britský komik Rowan Atkinson, ktorému v Prázdninách Mr. Beana asistoval aj Karel Roden.

Úvod hlavného večerného programu patril na Joj tak ako na Vianoce špeciálnej časti Paneláku. Tu sa však pôvodná tvorba skončila a opäť, ako v prípade Markízy, televízia nasadila program z archívu. Tentoraz v podobe vyše dvojhodinového zostrihu „toho najzaujímavejšieho“ zo štyroch ročníkov šou Česko Slovensko má talent. Porotca Jaro Slávik sa pri niektorých číslach čudoval a tvrdil, že nerozumie, prečo si ľudia, ktorí ich predvádzajú, myslia, že by nimi mohli niekoho zaujať. Divák sa potom môže čudovať, prečo ich televízia vysiela a zaradí ich ešte aj do silvestrovského zostrihu. Samozrejme, priestor dostali aj talentovaní performeri. Akurát aj ich sme už na obrazovkách videli niekoľkokrát.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Karel Gott #hodnotenie #televízny program #Silvester 2013