Alfred Hitchcock sa vo svojich domácich filmových štúdiách Pinewood neukázal celý týždeň po tom, ako po prvý raz uvidel zábery britského armádneho kameramana z oslobodenia koncentračného tábora Bergen-Belsen. Slávny filmár, ktorý desil divákov hrôzostrašnými trilermi ako Psycho, Vtáci či Vertigo, sa vraj z traumatického zážitku skrátka nedokázal spamätať. Nesledoval ich však len tak zo zvedavosti – v roku 1945 ho jeho patrón a priateľ Sidney Bernstein vtiahol do prípravy dokumentu o nacistických zverstvách, ktoré boli ešte vždy pre väčšinu sveta veľkou neznámou. Film mal byť nielen osvetou, ale aj dôkazovým materiálom, ktorý by donútil Nemcov prijať zodpovednosť za zločiny nimi oslavovaného režimu.
Pred divákov sa však Hitchcockov dokument napokon nedostal. Ukázalo sa totiž, že jeho výroba filmárovi išla oveľa ťažšie aj pomalšie, ako sa predpokladalo, a koncom roka 1945 už potreba predložiť hrôzostrašnú pravdu pred zraky verejnosti značne oslabla. Naopak, spojenci sa už domnievali, že by oživovanie nevraživosti medzi európskymi národmi mohlo byť spoločnému rekonštrukčnému úsiliu na škodu. Film, ktorý Hitchcockovi navždy zmenil život, tak skončil v archíve inštitúcie Imperial War Museum – aj to nie kompletný, ale len päť zo šiestich kotúčov, na ktorých bol zaznamenaný.
V 80. rokoch nekompletný a pre zlé uskladnenie aj nekvalitný dokument objavil americký výskumník. Bez akejkoľvek úpravy ho pod názvom Spomienky na tábory v roku 1984 premietli na berlínskom filmovom festivale a o rok neskôr aj na jednom z amerických televíznych kanálov. Na svoju premiéru v kompletnom a zrenovovanom stave však ešte vždy čaká. A dočká sa už v tomto roku – film sa konečne podarilo doplniť o chýbajúci materiál zo šiesteho kotúča a pri projekciách na festivaloch a v kinách ho bude sprevádzať aj celkom nový dokumentárny film Padne noc. Nový názov Hitchcockovho filmu zatiaľ ešte jeho renovátori nezverejnili, rovnako ako ani zoznam podujatí či kín, kde sa bude dať snímka v priebehu roka 2014 vidieť. Dokáže ešte film dnešných divákov znepokojiť tak ako Alfreda Hitchcocka pri jeho výrobe?