Cesta z kopca
Joe má odmalička k sexu výrazne vrelší vzťah, ako je obvyklé. Nemýľte si ju s koketou, ktorá potrebuje na zvýšenie vlastného sebavedomia pliesť mužom hlavy – zaujíma ju výlučne to, čo majú v nohaviciach. Ak práve žiadny nie je poruke, pomáha si inými spôsobmi. Znie to ako život plný hriešne dobrej zábavy? V skutočnosti Joe s pribúdajúcim vekom začína chápať, že jej závislosť od telesnej rozkoše spoľahlivo v živote ničí každý náznak niečoho hlbšieho, trvalejšieho, zmysluplnejšieho.
Joe svoje nevšedné životné príbehy rozpráva spolu s divákmi aj náhodnému mužovi, ktorý ju našiel ležať zbitú neďaleko svojho domu. Titulky na záver prvej snímky ju prerušili práve v okamihu, ktorý sa ukáže v jej živote ako zlomový. Hoci opäť našla svojho dokonalého milenca (a zdá sa, že aj spriaznenú dušu) Jerôma, nijaký „happy end“ sa nekoná. Po rokoch bezuzdného šprintu od jedného orgazmu k druhému prestáva byť Joe tento vrchol schopná dosiahnuť.
Mysleli by ste si, že ju to konečne „vylieči“? Práve naopak. Zúfalá snaha znovuobjaviť čaro toho jediného, na čom jej v živote naozaj záleží, ju doženie do celkom nových extrémov. Napríklad do motelovej izby s dvoma černochmi, ktorým nerozumie ani jediné slovo, alebo do tajnej ordinácie špecialistu na sadomasochistické praktiky, o akých sa autorke Päťdesiatich odtieňov sivej ani len nesníva. Ako si iste sami domyslíte, krehký vzťah s Jerômom, ktorý medzičasom ešte skomplikovalo narodenie spoločného syna, čaká strmý pád do ničoty. Rovnako ako samotnú hrdinku v podaní Charlotte Gainsbourgh.
Príbeh vydedenca
Tak ako v prvom filme aj tentoraz Von Trier ponecháva len veľmi málo na divákovej predstavivosti. Presne vie, kam nás chce dostať, a hoci niekedy nad jeho konštruktmi máme chuť krútiť hlavou, nakoniec nás s bravúrnym finálovým oblúkom aj tak dostane. Nymfomanka sa stáva príbehom vydedenca, ženy, ktorá v spoločnosti nemá, a zdá sa, že ani nechce mať svoje teplé miestečko. Hlavná hrdinka (Stacy Martin v nej vystrieda režisérova múza Charlotte Gainsbourg) dostáva plnšie kontúry. Prestáva byť akýmsi bezduchým nástrojom a viac, ako o jej rozkroku, sa tentoraz dozvedáme o jej duši aj mysli.
A nielen o jej – režisér známy svojimi kontroverznými názormi do snímky šikovne prepašoval aj nemálo vlastných odkazov či postrehov. Napríklad o pokrytectve, demokracii či politickej korektnosti, a z úst prostorekej nymfomanky Joe to znie až úsmevne presvedčivo. Okrem toho však do filmu dostal ešte viac humoru a nadhľadu, hoci to, čo sa odohráva na plátne, pôsobí paradoxne ešte temnejšie a tvrdšie, ako dej predchádzajúcej snímky.
Ak niekto Von Triera upodozrieval, že jeho novinka je len tvorivým cvičením na tému „tabu“, tentoraz ho presvedčí o opaku. Môžeme, ale ani sa nemusíme púšťať do polemiky o stovkách skrytých významov, ktoré by bolo tomuto filmu možné pripísať. Nymfomanka je skrátka uletené, za vlasy pritiahnuté, okázalo škandalózne aj prehnane sebavedomé, ale napriek tomu komplexné, podmanivé a vo svojej lige len ťažko prekonateľné filmové dielo.
Hodnotenie Pravdy: 4 a pol hviedičiek z 5
Nymfomanka, 2. časť / Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Belgicko 2013 / scenár a réžia: Lars von Trier / hrajú: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgård, Shia LaBeouf, Stacy Martin, Christian Slater, Jamie Bell, Willem Dafoe a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 6. február